Anonym (Mamma) skrev 2024-09-04 12:34:14 följande:
Ja, jag vill också vara föräldern som kan vara en trygg zon. Och som kan ställa upp och skjutsa, hämta, vara engagerad. Och också orka som du säger att ta hand om mitt eget liv.
Det är mest att jag trodde det skulle gå enklare.
Ja det är väl där det är olika.
Vi är olika som personer, vi reagerar olika på saker och vi får olika barn.
Där är det som någon skrev, verkligen ett lotteri.
Man vet vad man har men inte vad man får.
Jag har själv tre syskon och när vi valde att stanna vid två så kändes det som ett nederlag först, när min syster fixade att ha tre och våra föräldrar hade fyra. Och vi mådde ju liksom bra. Men sen insåg jag det som också skrivits i tråden, vi två som var äldst var väldigt lugna. Väldigt väldigt lugna och "duktiga flickor". Vi läste mycket böcker (födda tidigt 80-tal), ritade och målade, pärlade, vi skötte våra läxor, vi tog oss till och från vår träning själva. Ingen hade kolik, NPF eller kroniska sjukdomar. Ingenting sånt. Så med det i bakhuvudet förstår jag absolut att våra föräldrar hade tid och ork att sätta fler barn till världen. Det var en ickefråga.
Jag är tacksam för föräldrar som kan se det som beskrivs ovan och ser det som en pusselbit i varför det funkade för dem. Och att det kan vara annorlunda för någon annan. När vårt ena barn hade kolik och dessutom sov dåligt så hade vi ett par i kompiskretsen som verkligen ville låta påskina att om DE hade haft hand om VÅRT barn så hade det varit piece of cake. Det var bara att testa femminutersmetoden och sen gjorde man bara så här bla bla bla
Och vi försökte få dem att förstå på ett lite mer ödmjukt sätt att barn är olika. Därav rann den bekantskapen också ut i sanden sen. Jag kan inte förutsätta att jag hade varit en bättre förälder till någon annans barn liksom...