• Anonym (Lil)

Klokt att avstå tredje barn?

Nu har jag visserligen alltid bara velat ha 2 barn vilket jag också har så jag kanske är fel person att svara, men jag vet att det kan vara väldigt jobbigt och påfrestande bara det och med tanke på det du tar upp så låter det som om du också känner så. 

Det viktigaste att tänka på i beslutet om fler barn är hur det skulle påverka era nuvarande barn men även relationen mellan dig och din man. Det är knappt att man får en ledig stund med 2 barn så räkna med ännu mindre tid över till er själva, är ni beredda på det för att du ska få din önskan uppfylld? 

Hur skulle det fungera i praktiken ni kanske behöver byta bil mm? Med 2 barn kan man lättare resa och ta ett barn var och det är enklare att ta hand om 2 små barn själv än 3 då man bara har två händer. 

Samtidigt brukar jag alltid tänka att man ska följa sin inre magkänsla, och då är jag ändå ganska pragmatiskt lagd, men det är du och din man som vet vad som är rätt för just er, så jättesvårt att komma med råd om så stort beslut när det gäller någon annans liv. Det är nom inget beslut som ni ska stressa fram till ett beslut i i alla fall.

• Anonym (Lil)
    Anonym (....) skrev 2024-09-04 12:20:08 följande:
    Ja, det verkar som att vissa har en medfödd förmåga att ta hand om barn helt enkelt, det uppstår inget kaos hemma hos dem, det är alltid ordning och harmoni trots flera barn. Medan andra inte har den förmågan, och jag vet inte om det ens är något som går att lära sig. Man är bra på olika saker helt enkelt. 
    Det stämmer ju naturligtvis inte och har inget med hur bra förälder man är att göra. Även i familjer med lugna barn är det kaos och allt annat än harmoni. Du är ju inte med andras familjer 24/7 och ser hur hela deras dygn med barnen ser ut. 
Svar på tråden Klokt att avstå tredje barn?