Anonym (....) skrev 2024-09-04 12:39:57 följande:
Ja, fast det är inte bara det heller. Min son var rätt jobbig när han var liten (idag får jag höra att han är "en så trevlig ung man"). Han fick gå hos en dagmamma som var känd för att vara bra med "svåra" barn (som kommuntanten uttryckte sig, SÅ svår var aldrig min son). Så hon hade fem heltidsbarn, som någon hade betraktat som jobbiga innan, och dessutom sina egna (som i och för sig var äldre när min son gick där, men tidigare hade hon klarat dem när de var små tillsammans med fem "svåra" dagbarn).
Det man slogs av hemma hos henne, var just den där harmonin. Barn som bråkade annanstans, gjorde inte det hos henne, barn som plockade ner och hade sönder saker annanstans, gjorde inte det hos henne... Och det var inte så att hon var sträng och att barnen var rädda för henne, inte alls. Utan det var något med att hon var så otroligt säker i rollen, att ligga ett steg före, avleda när hon såg att något var på gång... Hon var alltid på alerten, energisk och effektiv - men verkade aldrig stressad för det.
Fast du kan inte heller jämföra dina barn och andras ungar. Mina aktiva barn är små artiga lugna ljus när vi är borta, som sitter vid bordet, äter upp, leker försynt, aldrig kivas. Äldste sov borta ett par nätter en gång och jag fick rapporter på uteslutande lugn och harmoni. När vi har andra barn hos oss som jag vet mammor har haft ett sjå med hemma har de glatt lekt lugnt här med.
Så det är inte alltid så svartvitt heller.
Sen är det ju självklart att en del inte stressas på samma vis av barn som andra, på samma vis som en del kan ha fler saker på jobb samtidigt eller kan träna hårdare än andra utan att bekommas av ansträngningen på samma vis. Men även barnen är individer som i högsta grad spelar in