• Mzie

Skaffa en sladdis

Hej!
    Jag och min partner funderar på om vi ska skaffa en till. Våra barn är nu 10 och 7 och vi fyller 40 snart och har vägt fram och tillbaka om vi ska ha ett till barn. Jag har inte använt något preventivmedel sedan många år tillbaka då jag inte mår bra av dem och sagt att blir det så blir det, vi kör avbrutet och kondom. Men nu när vi båda närmar oss 40 känns det aktuellt att snart snart bestämma oss. Jag har läst lite här inne och blivit mer peppad på att skaffa en till. Oron vi har handlar om orkar vi börja om? Blir vi för gamla innan barnen flyttar ut när vi har tid för oss själva? Hur kommer barnvakterna (mor och farföräldrarna) reagera/ orka hjälpa oss? Hur mycket mer utgifter kommer vi få? Större bil? Kommer det bli svårare att resa med 3 barn och andra aktiviteter som är anpassat för en standard familj på 4..

Hur har ni uppleft skillnaden från 2 till 3 barn, med en sladdis, få barn efter 40?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Skaffa en sladdis
  • Studentpappa
    Mzie skrev 2024-08-08 11:26:14 följande:
    Hej! Tack för ditt svar! Ja, du har rätt på många! Vis. Det är svårt det här närman känner man håller på att bli äldre och det är lite "nu eller aldrig" känslan.. Vi ska verkligen ta en funderare. Igår sa min man att vi kan väl ta till vara på den här tiden och börja resa mer nu när barnen blivit äldre.
    Det beror väl på hur man är som par. Vi kommer vara ca 50 när barnen är vuxna, vi har då massor med tid för resor och annat och är antagligen pigga och krya. Vi kan bo på annan ort och arbeta från distans etc. 

Börjar vi om är vi ~60 när vi är barnfria och då har tåget gått på mycket av det vi vill göra. Så vi är helt färdiga med barn och det är vi rörande överens om.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Nyfiken)
    Mzie skrev 2024-08-06 19:45:54 följande:
    Skaffa en sladdis

Hej!
    Jag och min partner funderar på om vi ska skaffa en till. Våra barn är nu 10 och 7 och vi fyller 40 snart och har vägt fram och tillbaka om vi ska ha ett till barn. Jag har inte använt något preventivmedel sedan många år tillbaka då jag inte mår bra av dem och sagt att blir det så blir det, vi kör avbrutet och kondom. Men nu när vi båda närmar oss 40 känns det aktuellt att snart snart bestämma oss. Jag har läst lite här inne och blivit mer peppad på att skaffa en till. Oron vi har handlar om orkar vi börja om? Blir vi för gamla innan barnen flyttar ut när vi har tid för oss själva? Hur kommer barnvakterna (mor och farföräldrarna) reagera/ orka hjälpa oss? Hur mycket mer utgifter kommer vi få? Större bil? Kommer det bli svårare att resa med 3 barn och andra aktiviteter som är anpassat för en standard familj på 4..

Hur har ni uppleft skillnaden från 2 till 3 barn, med en sladdis, få barn efter 40?

Tacksam för svar

Hej! Spännande 😊 vad bestämde ni er för? 
  • Anonym (A)

Vsr visserligen inte 40+ men var 39 när jag fick min andra. Det skiljer 11 år mellan syskonen. Jag tycker att det klart är värt det! Ja, den fysiska orken finns. Däremot en annan sorts själslig trötthet som jag inte riktigt var beredd på. Jag har redan gjort allt det som jag nu går igenom igen. Och jag kan ärligt säga att det inte bara är kul. Det är mysigt med en liten och jag är tacksam över att jag har barnet. Men det jag förlorar är tid med den äldsta. För den lilla tar all tid och all min energi. Ibland får jag lite ångest över att jag blir för gammal när den lilla blivit myndig. Men på det stora hela överväger ändå det positiva. 

• Anonym (Hmm)

Barn nr 1 - 1995, var typ 28 och klart påverkad av min kontakt med äldre syster och hennes mamma.
    Barn nr 2 -son som jag verkligen ville ha . Ex hade redan tre barn innan och jag  "bara" ett .
    Lever idag utan mina ex men med båda mina barn även om dottern bor med sin man och sonen ligger i lumpen. 
    Det viktiga är att det har gått riktigt bra för mina barn - och jag erkänner gärna att en stor del beror på deras mammor .....även om de alltid varit pappas barn.
    Man bör nog alltid vara en engagerad lekpappa som spelar fotboll, fiskar, bygger både Lego och snögubbar .och ...
    Då är det nog också lättare att vara en fostrande förälder.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (A) skrev 2025-02-02 22:23:47 följande:

Vsr visserligen inte 40+ men var 39 när jag fick min andra. Det skiljer 11 år mellan syskonen. Jag tycker att det klart är värt det! Ja, den fysiska orken finns. Däremot en annan sorts själslig trötthet som jag inte riktigt var beredd på. Jag har redan gjort allt det som jag nu går igenom igen. Och jag kan ärligt säga att det inte bara är kul. Det är mysigt med en liten och jag är tacksam över att jag har barnet. Men det jag förlorar är tid med den äldsta. För den lilla tar all tid och all min energi. Ibland får jag lite ångest över att jag blir för gammal när den lilla blivit myndig. Men på det stora hela överväger ändå det positiva. 

Tack för att du delar med dig. Det är jätteintressant eftersom jag står och väger för och nackdelar och blir 38 i sommar. Vad fint att få höra både ärliga och negativa saker men ändå att det var värt det i det stora hela. Hur gamla är dina barn nu?
  • Anonym (A)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2025-02-03 22:45:07 följande:
    Tack för att du delar med dig. Det är jätteintressant eftersom jag står och väger för och nackdelar och blir 38 i sommar. Vad fint att få höra både ärliga och negativa saker men ändå att det var värt det i det stora hela. Hur gamla är dina barn nu?
    Mina barn är 12 och 1. =) De har trots åldersskillnaden en fin relation till varandra. Den äldsta tar hand om den yngsta ofta. Jag tror inte (eller jag är nästan säker) på att du inte kommer ångra en sladdis. Visst man är lite äldre och lite mer sliten, men det är ändå magiskt att få börja om.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (A) skrev 2025-02-03 22:53:26 följande:
    Mina barn är 12 och 1. =) De har trots åldersskillnaden en fin relation till varandra. Den äldsta tar hand om den yngsta ofta. Jag tror inte (eller jag är nästan säker) på att du inte kommer ångra en sladdis. Visst man är lite äldre och lite mer sliten, men det är ändå magiskt att få börja om.
    Tack för de orden 😊 
    Det är så jag hoppas att det ska kännas. 
    Är mest orolig över tröttheten. Hur sömnbristen och allt ska kännas. Jag är ju lite tröttare som människa nu, än när de andra kom för snart 10 och 12 år sen.

Roligt att du har en sån positiv erfarenhet 😊

Hur var återhämtningen i kroppen som lite äldre? Hur gammal var du förresten? Ursäkta om du redan sagt det och jag glömt 😅
    Hur var förlossningen jämfört med första? 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (A) skrev 2025-02-03 22:53:26 följande:
    Jo, förlåt. 39 var du. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2025-02-04 16:00:42 följande:
    Jo, förlåt. 39 var du. 
    Jag är 40 nu =) Både graviditeten, förlossningen och återhämtningen var det inga problem med! Det är mer att jag är psykiskt tröttare 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (A) skrev 2025-02-04 17:25:45 följande:
    Jag är 40 nu =) Både graviditeten, förlossningen och återhämtningen var det inga problem med! Det är mer att jag är psykiskt tröttare 
    Tack för att du delar med dig 😊 Låter som att det gått superbra för dig. 
    Förutom att du känt dig mer psykiskt tröttare. 
  • Anonym (Myran)

Vi har en 12 åring, en 9 åring och 1åring. Sambon tyckte det räckte med de första två men jag hade ett stort sug efter ett sista barn och tillslut gick han med på det också. Självklart har det varit en omställning för hela familjen att det kommit en ny bebis i familjen. Men oj va mycket kärlek det har florerat för den lille. Som större syskonen har tagit hand om honom så mycket ber än vi någonsin kunnat drömma om. Det är familjen lilla prins som lever loppan. Syskonen kan ju underhålla och hjälpa till på ett annat vis (tex leka medans vi föräldrar lagar mat) vi har dock aldrig krävt det av dom. De har gjort det helt frivilligt. Men man verkligen ser hur de har så roligt tillsammans. Det har också varit mycket lättare (än när de andra två var små) då det denna gång går att prata med dom äldre på ett Annas viss. Dom förstår varför dom måste vänta och att de sedan får sin tid tillsammans med oss föräldrar om 5 minuter. 

Än så länge är han ju dock fortfarande väldigt liten så kan ju ändras på vägens gång. Han får hänga med på allt från början, vad gäller träningar och tävlingar för de stora barnen. Resa har vi aldrig sett som ett problem med barn, vi har alltid rest mycket och så även med detta barn. Han har redan hunnit med halva Sverige när han var 6månader, vid 9 månader var vi 4 veckor i USA och över påsk åker vi till Nice i 6 nätter. Självklart får man ju anpassa resandet efter den yngsta i sällskapet och första minst 5 åren kan ju den minsta sova i föräldrarnas säng varvid boendefrågan inte påverkas nämnvärt varken prismässigt eller utbud. 

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Myran) skrev 2025-03-23 21:06:27 följande:

Vi har en 12 åring, en 9 åring och 1åring. Sambon tyckte det räckte med de första två men jag hade ett stort sug efter ett sista barn och tillslut gick han med på det också. Självklart har det varit en omställning för hela familjen att det kommit en ny bebis i familjen. Men oj va mycket kärlek det har florerat för den lille. Som större syskonen har tagit hand om honom så mycket ber än vi någonsin kunnat drömma om. Det är familjen lilla prins som lever loppan. Syskonen kan ju underhålla och hjälpa till på ett annat vis (tex leka medans vi föräldrar lagar mat) vi har dock aldrig krävt det av dom. De har gjort det helt frivilligt. Men man verkligen ser hur de har så roligt tillsammans. Det har också varit mycket lättare (än när de andra två var små) då det denna gång går att prata med dom äldre på ett Annas viss. Dom förstår varför dom måste vänta och att de sedan får sin tid tillsammans med oss föräldrar om 5 minuter. 

Än så länge är han ju dock fortfarande väldigt liten så kan ju ändras på vägens gång. Han får hänga med på allt från början, vad gäller träningar och tävlingar för de stora barnen. Resa har vi aldrig sett som ett problem med barn, vi har alltid rest mycket och så även med detta barn. Han har redan hunnit med halva Sverige när han var 6månader, vid 9 månader var vi 4 veckor i USA och över påsk åker vi till Nice i 6 nätter. Självklart får man ju anpassa resandet efter den yngsta i sällskapet och första minst 5 åren kan ju den minsta sova i föräldrarnas säng varvid boendefrågan inte påverkas nämnvärt varken prismässigt eller utbud. 

Tack snälla du för att du delar med dig. Det är jätteintressant att höra 😊 hur gammal var du när du fick sladdisen? 
    Hur upplever du att graviditet, förlossning och kroppens återhämtning ocg slitage har varit nu med 3an och som lite äldre? 
    Hur känns sömnbristen? 
    Tacksam om du vill berätta lite om det 😊
  • OlleSQ

Hur tror ni orken är när ni det kommande barnet är 14-16 och trotsig tonåring?

Hur kommer orken vara att ta hand om de äldre om 4-6 år med en liten hemma?

När det är så långt i mellan så kommer det kommande barnet vara ett ensambarn för att åldersskillnaden är så pass stor.

Saker jag tycker man skall ta i beaktande.

• Anonym (Nyfiken)
    OlleSQ skrev 2025-04-07 12:45:52 följande:

Hur tror ni orken är när ni det kommande barnet är 14-16 och trotsig tonåring?

Hur kommer orken vara att ta hand om de äldre om 4-6 år med en liten hemma?

När det är så långt i mellan så kommer det kommande barnet vara ett ensambarn för att åldersskillnaden är så pass stor.

Saker jag tycker man skall ta i beaktande.

Tack för dina frågor och tankar. 
    Du har helt rätt i allt du skriver och jag har med dessa frågor i mina egna funderingar. 

Det som gör mig någorlunda trygg i det hela är att vi är 2. Vi har varit ett par i 21 år och står så trygga ihop så jag är inte osäker på att vi klarar den här resan ihop och då tänker jag att man nog för ställa in sig på att vi kommer att behöva dela upp oss mer än tidigare. 
    Dvs att en kan behöva ge mer tid och fokus till tonåringarna och skjutsa och hämta sena kvällar och nätter medans den andre då sover i annat rum och tar nattvak och tidiga mornar. 
    Med det sagt så menar jag inte att vi ska leva helt åtskilda hela tiden utan jag tror att mycket funkar som en familj också men att man kan behöva sådär också för att de stora och den lille ska få bli sedda och få sitt och att vi vuxna orkar. 

Jag hoppas att det även finns en positiv sak med det hela som håller ihop familjen mer också. 
    Dvs jag tänker på när de äldre barnen inte tycker att det är så kul att hänga hemma och med sina föräldrar längre. Kanske att lillsyskonets längtan efter dem gör att man lite oftare får med sina tonåringar , Och senare utflugna vuxna, på saker och ting samt att de lite oftare kommer hem på middag. 
    Det är inget man kan kräva direkt eller utgå från att det blir så för de kan också bli att de flyr hemmet oftare pga lillsyskonet. 

Tack för dina tankar :)
  • OlleSQ

Våra yngsta är 26 och de gick direkt från gymnasiet till vidare studier på andra orter och det blev rätt mycket att ta hand dom ändå med hjälp av flytt och montering av möbler och annat, det blev några flyttar under tiden de gick i skolan så det var mer än en flytt. Så att ta hand om de fortsatte ett tag till samtidigt var deras fokus förstås skolan till 100%.

Det som var positivt var att de fick en mognad snabbt och idag umgås vi mer på lika villkor än att de är barn fortfarande. De kommer fortfarande på besök ofta (Stockholm lockar) och då blir ju fokus att umgås som likar och man kan göra vuxna saker tillsammans.

Samtidigt har jag och frun fått tillbaka våra liv där fokus inte bara är barn och vi kan göra saker mer spontant och kan ha egna hobbies i större utsträckning (du skall se min frus muminmuggssamling :) ) men vi har definitivt mer tid för varandra och kan prioritera oss.

Nu har jag tidigare barn så jag har ett barnbarn redan och det är underbart, mer än egna barn kan jag tycka :)

Men känner ni att det är rätt för er så är det väl bara sätta fart ;)

• Anonym (Nyfiken)
    OlleSQ skrev 2025-04-08 08:01:15 följande:

Våra yngsta är 26 och de gick direkt från gymnasiet till vidare studier på andra orter och det blev rätt mycket att ta hand dom ändå med hjälp av flytt och montering av möbler och annat, det blev några flyttar under tiden de gick i skolan så det var mer än en flytt. Så att ta hand om de fortsatte ett tag till samtidigt var deras fokus förstås skolan till 100%.

Det som var positivt var att de fick en mognad snabbt och idag umgås vi mer på lika villkor än att de är barn fortfarande. De kommer fortfarande på besök ofta (Stockholm lockar) och då blir ju fokus att umgås som likar och man kan göra vuxna saker tillsammans.

Samtidigt har jag och frun fått tillbaka våra liv där fokus inte bara är barn och vi kan göra saker mer spontant och kan ha egna hobbies i större utsträckning (du skall se min frus muminmuggssamling :) ) men vi har definitivt mer tid för varandra och kan prioritera oss.

Nu har jag tidigare barn så jag har ett barnbarn redan och det är underbart, mer än egna barn kan jag tycka :)

Men känner ni att det är rätt för er så är det väl bara sätta fart ;)

Tack för alla synpunkter och att du delar med dig av ditt liv 😊 

Jag tror att det här känns rätt. Även om jag har tusen tankar kring oro om det ena med det andra. 
    Men när längtan väl kommer så har jag svårt att se att det känns bra att stänga dörren till det pga rädslor? För i mitt fall skulle det vara pga oro kring hur de stora barnen ska ta det, kommer vi att räcka till, kommer vi vara närvarande nog att fånga upp dåligt mående och annat i tonåren?
    Kommer sömnbristen slå ut mig ullständigt nu när jag börjar närma mig 40 (snart 38 år) och hur orkar man med tempot med en liten igen? 
    Kommer den lille känna sig väldigt ensam och utanför de äldre?
    Jag som tycker syskon är jätteviktigt och därför så skapade vi de 2 första tätt och iom att båda blev av samma kön så har de haft och har så roligt ihop och så mycket gemensamt så att se dem tillsammans känns så bra i hjärtat.
    Nu ska jag aktivt skaffa ett sorts ensambarn. Känns lite i samvetet men samtidigt så känns tanken väldigt spännande att få känna hur det känns att bara fokusera på en liten. Det var ju verkligen fullt ös när killarna var små och nära i ålder 😅

Förra våren så bestämde vi oss och försökte 2 försök. Sen kändes alla mina orostankar för mycket så jag fick kalla fötter. Nu är längtan tillbaka med dunder och brak och oron känns mindre. 
    Frågan är ju i grund och botten om jag tror att vi kommer att ångra mer att vi skaffade sladdisen eller att vi inte gjorde det? 
    Börjar ju kännas lite som sista chansen i och med att jag blir 38 i år. 
    Tycker det är väldigt gammalt att få barn (i mina ögon).
    Så där skaver det lite i samvetet mot barnet. Att det känns orättvist på något vis. Att den ska få ha oss föräldrar över 10 år kortare i sitt liv. 
    Men samtidigt så ska man nog inte tänka så. 
    Tror inga barn med äldre föräldrar som helst önskat yngre föräldrar, hellre hade sluppit att bli till 😅

Oj. Nu blev det långt. Sorry!🤭
Svar på tråden Skaffa en sladdis