Inlägg från: Anonym (Nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nyfiken)

Skaffa en sladdis

Mzie skrev 2024-08-06 19:45:54 följande:
    Skaffa en sladdis

Hej!
    Jag och min partner funderar på om vi ska skaffa en till. Våra barn är nu 10 och 7 och vi fyller 40 snart och har vägt fram och tillbaka om vi ska ha ett till barn. Jag har inte använt något preventivmedel sedan många år tillbaka då jag inte mår bra av dem och sagt att blir det så blir det, vi kör avbrutet och kondom. Men nu när vi båda närmar oss 40 känns det aktuellt att snart snart bestämma oss. Jag har läst lite här inne och blivit mer peppad på att skaffa en till. Oron vi har handlar om orkar vi börja om? Blir vi för gamla innan barnen flyttar ut när vi har tid för oss själva? Hur kommer barnvakterna (mor och farföräldrarna) reagera/ orka hjälpa oss? Hur mycket mer utgifter kommer vi få? Större bil? Kommer det bli svårare att resa med 3 barn och andra aktiviteter som är anpassat för en standard familj på 4..

Hur har ni uppleft skillnaden från 2 till 3 barn, med en sladdis, få barn efter 40?

Tacksam för svar

Hej! Spännande 😊 vad bestämde ni er för? 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (A) skrev 2025-02-02 22:23:47 följande:

Vsr visserligen inte 40+ men var 39 när jag fick min andra. Det skiljer 11 år mellan syskonen. Jag tycker att det klart är värt det! Ja, den fysiska orken finns. Däremot en annan sorts själslig trötthet som jag inte riktigt var beredd på. Jag har redan gjort allt det som jag nu går igenom igen. Och jag kan ärligt säga att det inte bara är kul. Det är mysigt med en liten och jag är tacksam över att jag har barnet. Men det jag förlorar är tid med den äldsta. För den lilla tar all tid och all min energi. Ibland får jag lite ångest över att jag blir för gammal när den lilla blivit myndig. Men på det stora hela överväger ändå det positiva. 

Tack för att du delar med dig. Det är jätteintressant eftersom jag står och väger för och nackdelar och blir 38 i sommar. Vad fint att få höra både ärliga och negativa saker men ändå att det var värt det i det stora hela. Hur gamla är dina barn nu?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (A) skrev 2025-02-03 22:53:26 följande:
    Mina barn är 12 och 1. =) De har trots åldersskillnaden en fin relation till varandra. Den äldsta tar hand om den yngsta ofta. Jag tror inte (eller jag är nästan säker) på att du inte kommer ångra en sladdis. Visst man är lite äldre och lite mer sliten, men det är ändå magiskt att få börja om.
    Tack för de orden 😊 
    Det är så jag hoppas att det ska kännas. 
    Är mest orolig över tröttheten. Hur sömnbristen och allt ska kännas. Jag är ju lite tröttare som människa nu, än när de andra kom för snart 10 och 12 år sen.

Roligt att du har en sån positiv erfarenhet 😊

Hur var återhämtningen i kroppen som lite äldre? Hur gammal var du förresten? Ursäkta om du redan sagt det och jag glömt 😅
    Hur var förlossningen jämfört med första? 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (A) skrev 2025-02-03 22:53:26 följande:
    Mina barn är 12 och 1. =) De har trots åldersskillnaden en fin relation till varandra. Den äldsta tar hand om den yngsta ofta. Jag tror inte (eller jag är nästan säker) på att du inte kommer ångra en sladdis. Visst man är lite äldre och lite mer sliten, men det är ändå magiskt att få börja om.
    Jo, förlåt. 39 var du. 
Svar på tråden Skaffa en sladdis