• Mzie

Skaffa en sladdis

Hej!
    Jag och min partner funderar på om vi ska skaffa en till. Våra barn är nu 10 och 7 och vi fyller 40 snart och har vägt fram och tillbaka om vi ska ha ett till barn. Jag har inte använt något preventivmedel sedan många år tillbaka då jag inte mår bra av dem och sagt att blir det så blir det, vi kör avbrutet och kondom. Men nu när vi båda närmar oss 40 känns det aktuellt att snart snart bestämma oss. Jag har läst lite här inne och blivit mer peppad på att skaffa en till. Oron vi har handlar om orkar vi börja om? Blir vi för gamla innan barnen flyttar ut när vi har tid för oss själva? Hur kommer barnvakterna (mor och farföräldrarna) reagera/ orka hjälpa oss? Hur mycket mer utgifter kommer vi få? Större bil? Kommer det bli svårare att resa med 3 barn och andra aktiviteter som är anpassat för en standard familj på 4..

Hur har ni uppleft skillnaden från 2 till 3 barn, med en sladdis, få barn efter 40?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Skaffa en sladdis
  • Anonym (Elin79)

Jag var inte 40+ men däremot har vi många år mellan barnen (äldsta gick i mellanstadiet).
    Och det har verkligen varit att börja om. Börja om från början!
    Att få en bebis var underbart efter så många år och det var mysigt att vara föräldraledig.  Men det sliter också. Man ska räcka till på så många sätt samtidigt, i tid och i engagemang & resurser.

• Anonym (Tänka efter)

Det man måste betänka är ju att ett ev. barn kommer bli ensambarn ganska tidigt när de äldre syskonen kommer upp i övre tonåren. Beroende på barnets personlighet så kan det ju bli lite tråkigt på semestrar, storhelger osv.

Hur ser ert umgänge ut nu? Har ni en stabil vänkrets där ni har jämnåriga barn? I så fall skulle jag tveka angående sladdis. För då kommer ni ur fas med dem.

• Anonym (H)

Mina första barn är födda 96 och 98. Fick ytterligare barn 04 och 07. Mysigt med sladdis, har erfarenhet + mycket tid med bebisen. Skillnaden var störst mellan 3 och fyra barn - större bil och svårare med hotell - min upplevelse. Men för övrigt, fantastiskt 

• Mzie
    Anonym (Elin79) skrev 2024-08-06 23:10:09 följande:

Jag var inte 40+ men däremot har vi många år mellan barnen (äldsta gick i mellanstadiet).
    Och det har verkligen varit att börja om. Börja om från början!
    Att få en bebis var underbart efter så många år och det var mysigt att vara föräldraledig.  Men det sliter också. Man ska räcka till på så många sätt samtidigt, i tid och i engagemang & resurser.

Tack för ditt svar. Ja, barn tar tid, mycket tid, det är det som jag mest funderar på om det är rätt mot oss och barnet att pressa fram tid sim vi kanske inte har idag. Ioflrsig går livet att omstruturera och det har vi gjort innan då vi blev föräldrar första gången. Jag Är inte helt nöjd med hur min tillvaro ser ut idag med jobb och fritidsintressen,  jag känner tiden äts upp mycket där och jag vill helt bara få stanna upp och vara rn närvarande förälder. Det är mycket som väger emot där men ett barn är det mest betydelsefulla i livet man kan få och få följa i livet ich vi har redan två fantastiska ungar att dela livet med. Frågan är om jag/vi kommer ångra oss när vi blir äldre och det är försent att skaffa fler eller om vi kommer vars tacksamma att vi inte gjorde det. Men det tynger mitt hjärta då mun längtan efter fler kom nästan på en gång efter 2a barnet, verkligen njutit av att få vara gravid, föda barn och lära känna mina barn och vill gärna få uppleva det igen, mer än nått annat tror jag.. det är svårt
  • Mzie
    Anonym (Tänka efter) skrev 2024-08-06 23:27:13 följande:

Det man måste betänka är ju att ett ev. barn kommer bli ensambarn ganska tidigt när de äldre syskonen kommer upp i övre tonåren. Beroende på barnets personlighet så kan det ju bli lite tråkigt på semestrar, storhelger osv.

Hur ser ert umgänge ut nu? Har ni en stabil vänkrets där ni har jämnåriga barn? I så fall skulle jag tveka angående sladdis. För då kommer ni ur fas med dem.

Hej! Tack för ditt svar. Som det ser ut idag har vi väldigt blandat i åldrarna på vår vänskapskrets barn, de närmaste har både tonårsbarn, små barn och barn i våra barns åldrar. Så där har det ingen betydelse vad jag ser. Största oron är nog det här med tid för oss själva, kanske resa utan barn men ska en sån egentligen liten petites göra krokben på vår bebislängtan? Om min man skulle utan tvekan skulle sagt "vi kör" så har jag nog inte tvekat en sekund.
  • Mzie
    Anonym (H) skrev 2024-08-06 23:27:22 följande:

Mina första barn är födda 96 och 98. Fick ytterligare barn 04 och 07. Mysigt med sladdis, har erfarenhet + mycket tid med bebisen. Skillnaden var störst mellan 3 och fyra barn - större bil och svårare med hotell - min upplevelse. Men för övrigt, fantastiskt 

Hej! Vad kul att läsa att din upplevelse att få sladdis var en härlig upplevelse då du fick mer tid med bebisen. Jag känner också så att det kan bli skillnad när barnen är större och vi tryggare som föräldrar att det kan bli en mysig tid att se fram emot att bli småbarnsförälder igen. Jag kan tänka mig att från 3 - 4 barn vart ett större steg än 2- 3 barn. Tack för trösten, för det känner jag att det blev. Kan knappt förstå känslan att få barn igen. Det måste va enormt!
  • En glad tjej
    Mzie skrev 2024-08-06 19:45:54 följande:
    Skaffa en sladdis

Hej!
    Jag och min partner funderar på om vi ska skaffa en till. Våra barn är nu 10 och 7 och vi fyller 40 snart och har vägt fram och tillbaka om vi ska ha ett till barn. Jag har inte använt något preventivmedel sedan många år tillbaka då jag inte mår bra av dem och sagt att blir det så blir det, vi kör avbrutet och kondom. Men nu när vi båda närmar oss 40 känns det aktuellt att snart snart bestämma oss. Jag har läst lite här inne och blivit mer peppad på att skaffa en till. Oron vi har handlar om orkar vi börja om? Blir vi för gamla innan barnen flyttar ut när vi har tid för oss själva? Hur kommer barnvakterna (mor och farföräldrarna) reagera/ orka hjälpa oss? Hur mycket mer utgifter kommer vi få? Större bil? Kommer det bli svårare att resa med 3 barn och andra aktiviteter som är anpassat för en standard familj på 4..

Hur har ni uppleft skillnaden från 2 till 3 barn, med en sladdis, få barn efter 40?

Tacksam för svar

Finns det någon anledning till att gå barn nu när ni är lite äldre? Jag har två barn, är 46 och de är 18 och 16. När jag var 41 blev jag oplanerat gravid och gjorde abort. Jag ångrar mig inte, jag njuter av mina nu stora barn istället. Mitt råd är att njuta av de barn ni har istället.
  • Anonym (Barnnummer8)

Hej! Har egentligen inte mycket att komma med mer än att dela med mig hur jag tänker. Jag är 37, min sambo strax över 40 och vi har alltså barn på olika håll. Sammanlagt 7 st. 

Vi har precis bestämt oss för ett gemensamt barn. Våra tidigare är mellan 8-16. 

Jag tänker att medans barnet är litet finns det syskon hemma. När det blir lite äldre kommer det bli ett ?ensambarn?. 

Jag är mest rädd för hur syskonen kommer reagera. Några blir nog glada, andra kanske inte lika förtjusta. Jag längtar efter att få vara hemma igen. Gosa bebis. Att ha en hemma på dagarna medan de andra är i skolan. 

Mina föräldrar kommer gå i taket 😂 Men jag vet att det också kommer ändras. Ego kanske men jag tänker att om några år kanske nåt av barnen vill vara barnvakt om det behövs. Med tanke på att våra föräldrar är äldre. Jag är väl av den naturen att det löser sig. Vi har inget aktivt umgänge heller så det påverkar inte på det sättet. Beror nog på vad man har för livsstil. Vi har också djur som behöver daglig tillsyn vilket gör att vi ändå är ?låsta?. 

Lycka till! 😊

• Lönnsirap

Jag har en bekant som har två kullar, och det är verkligen inte samma sak som att ha syskonen tätt.

Får du ett barn till nu så har du både mer erfarenhet, men också andra faser i ditt liv. 

Man kan aldrig någonsin veta om man får mängder av barnvakter, eller om de kommer att vara en glädje, eller en börda. 

Precis som alla barn är det ständigt en chansning.

• Mzie
    En glad tjej skrev 2024-08-07 13:26:01 följande:
    Finns det någon anledning till att gå barn nu när ni är lite äldre? Jag har två barn, är 46 och de är 18 och 16. När jag var 41 blev jag oplanerat gravid och gjorde abort. Jag ångrar mig inte, jag njuter av mina nu stora barn istället. Mitt råd är att njuta av de barn ni har istället.
    Hej! Tack för ditt svar! Ja, du har rätt på många! Vis. Det är svårt det här närman känner man håller på att bli äldre och det är lite "nu eller aldrig" känslan.. Vi ska verkligen ta en funderare. Igår sa min man att vi kan väl ta till vara på den här tiden och börja resa mer nu när barnen blivit äldre.
  • Studentpappa
    Mzie skrev 2024-08-08 11:26:14 följande:
    Hej! Tack för ditt svar! Ja, du har rätt på många! Vis. Det är svårt det här närman känner man håller på att bli äldre och det är lite "nu eller aldrig" känslan.. Vi ska verkligen ta en funderare. Igår sa min man att vi kan väl ta till vara på den här tiden och börja resa mer nu när barnen blivit äldre.
    Det beror väl på hur man är som par. Vi kommer vara ca 50 när barnen är vuxna, vi har då massor med tid för resor och annat och är antagligen pigga och krya. Vi kan bo på annan ort och arbeta från distans etc. 

Börjar vi om är vi ~60 när vi är barnfria och då har tåget gått på mycket av det vi vill göra. Så vi är helt färdiga med barn och det är vi rörande överens om.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Skaffa en sladdis