• Anonym (Kaoshjärna)

Psykisk misshandel

Hej!
    Min relation med min sambo sen 9 år tillbaka har givit mig en sådan psykisk ohälsa pga av manipulation, narcissistiskt beteende och kontrollbeteende att jag inte kan fungera bland människor. 
    Jag är en väldigt extrovärt person och öppnar upp mig ganska lätt och kan prata ganska öppet om saker och ting. 
    Jag var ute nu ikväll och tog ett par öl på lokala haket som jag och sambon gått till gemensamt genom åren och träffade några (som jag känner lite, men inte så mycket). Jag pratade lite om min relation och hur detta påverkat mig genom åren. Jag nämnde inte sambon vid namn eller vem han är, utan mer kring mitt mående pga av relationen. Jag är nu livrädd att detta ska komma fram till exsambon att jag pratat och hur han kan reagera på detta. Hur ska jag tänka i det här. För mig handlade det inte om att smutskasta honom på något vis, utan mer att få prata ut och lätta min egna tyngd i det hela. Jag nämnde ändå fina saker om honom också, så allt var inte negativt.
    Jag är i en så dålig plats i livet där jag inte fungerar och släpper ut det jag tänker och känner, och nej, det är inte alltid bra, det vet jag. 

• Svar på tråden Psykisk misshandel
  • ammasökes

Ta allt i din takt, se till att hitta tebax till dig igen helt och hållet innan du inleder något nytt ;)

Du är en bra bit på vägen med den insikten!

Kämpa på!

• Anonym (Kaoshjärna)

Ja, inleda något nytt är inte något jag vill på väldigt länge. Min ångest är så kraftfull nu pga av ikväll. Ångrar så mycket att jag gick dit. 
    Måste bort från alkohol och puben och fokusera på andra saker. Det här är verkligen inte bra för min psykiska hälsa alls. 

• Lynx123

Men snälla nån....du FÅR prata om vad du vill med vem du vill! Du är en vuxen människa och ingen har rätt att bestämma över dig. Förstår absolut din ångest och att du blivit skadad men du är inte tvungen att följa någon annans "regler".

Sen kan jag hålla med om det du skriver sist - att hålla dig borta från alkohol. Att dricka gör dig bara ännu mer orolig och får dig att må både fysiskt och psykist dåligt. Satsa i ställer på dina intressen, odla gärna din kreativitet, gå en kurs i skrivande eller målande t.e.x och tala gärna med en terapeut.

Du kommer komma ur det här och en viktig del är att intr hel tiden tänka på exet och vad han skulle säga eller tycka.

• Anonym (Kaoshjärna)

Tack lynx för att du säger det här. Jag har levt i en sådan instängd relation så länge att jag fortfarande känner att jag inte får säga eller göra vad jag vill. 
    Jag har bokad tid med psykolog imorgon och kommer då berätta allt det här. 
    Alkoholen kommer tas bort från mitt liv då det får mig att må så mycket sämre. Jag kommer fokusera hädanefter på andra saker. Målning, barnen, fysisk aktivitet etc. 

Tack snälla för stödet. 

• Anonym (Kaoshjärna)

Nu kom exsambon och lämnade sonen. Sa inte ett ljud, inte ens hej. Jag frågade om allt varit bra, han säger ja och sen smäller igen ytterdörren och drar. 
    Jag klarar inte av hans beteende. Om han anser att jag gjort något fel, så säg det istället för att bete sig som en barnrumpa kan jag känna.
    Han suger ut all den lilla energi jag har kvar. Vad ska jag göra åt det här?? 

• ammasökes

Ja han verkar ju uppenbart ha ett behov av att styra dig vilket han även lyckas med, detta ligger inte i något du gjort/sagt utan det ligger helt och hållet hos han!

Gör som du sa, men jag tycker även du borde kontakta någon kvinnojour och se om du kan få stöd därifrån på något vis! Jag lider verkligen med dig!

D

• Avenia

Han har valt att behandla dig illa. Då var han också valt att det kan komma att komma ut. Han för stå för det. Tyvärr gör de aldrig det. Ofta blir offret kallat "psykiskt sjuk" och du blir den störda exflickvännen. Been there. Bara strunta i det. Prata ut! 

• Avenia

En sak till... många narcissistiska män ljuger redan under förhållandet ihop saker om sin partner. Och väldigt ofta efteråt. Så du ska inte känna skuld över att du pratar av dig. Jag har varit med om samma sak då mitt ex ljög ihop saker om mig för att framställa sig själv som offer. Man måste prata av sig och det är bra om din version kommer ut.

• Avenia
    Anonym (Kaoshjärna) skrev 2024-07-25 11:41:21 följande:

Nu kom exsambon och lämnade sonen. Sa inte ett ljud, inte ens hej. Jag frågade om allt varit bra, han säger ja och sen smäller igen ytterdörren och drar. 
    Jag klarar inte av hans beteende. Om han anser att jag gjort något fel, så säg det istället för att bete sig som en barnrumpa kan jag känna.
    Han suger ut all den lilla energi jag har kvar. Vad ska jag göra åt det här?? 

Du kan inte ändra på honom. Han är som han är. Du får acceptera det.och lägga all energi på att själv må bra. Hans beteende ligger hos honom. Det är han som är trasig och omogen. Du är mycket större än han och det vet han. Vila i det och väx och bli stark. Var stolt att du lämnade honom.
  • Anonym (Dina känslor)

Du vill prata om detta och det är okej.Men prata inte med hans vänner om honom.Prata med dom du litar på.Sök gärna professionell hjälp ,som psykolog genom vårdcentralen.Det är ditt sätta läka och du har rätt för dina känslor.

Svar på tråden Psykisk misshandel