Anonym (Emsie) skrev 2024-06-23 19:40:19 följande:
Jag tycker det är viktigt att sitta med vid läxläsning av flera anledningar. tex så att man själv snappar upp om barnen har svårt med något, för att vara närvarande etc. Jag har 3 barn, 7 år, 9 år och 15 år. en väldigt lätt i skolan och en har svårt och en är medel. jag har suttit med min äldsta väldigt mycket och det han har lärt sig av mig är studieteknik, analysera och argumyera. de flesta barn kan lära sig att plugga floder huvudstäder etc men man lära sig att kunna analysera för det är ju det som räknas nuförtiden. Du får 1-2 frågor på varje prov och ska analysera kring 1-2 frågeställningar. nu har jag släppt en del när det gäller honom men vill fortfarande ha koll hur han ligger till och vad han ska plugga. och jag hjälper honom mycket med spanskan eftersom jag bott i Spanien i 5 år. Tex har jag lärt honom lite ramsor så att han lättare ska komma ihåg grammatik etc, mun svägerska har aldrig suttit med sina barn. Hennes äldsta som har betyg nu har alltid fått alla rätt på alla prov etc men nu när det inte räknas längre så går det inte lika bra eftersom han inte kan studiteknik eller analyser på ett bra sätt. Även pondet är skolans ansvar att lära ut så tycker jag att man har ett föräldraansvar att underlätta för sina barn.
Ja, så tänker jag också. Jag sitter med när min son gör läxor, inte för att jag ska göra dem åt honom utan för att kolla om det är saker han inte hänger med på så att jag kan se till att han får hjälp i tid.
Det blir så jobbigt om man har missat något steg i matten t ex när hela resten av året bygger på den kunskapen.
Vi övar även inför prov tillsammans.
Min mamma gjorde aldrig något av detta, men så gick det som det gick för mig i matte också. Övriga ämnen hade jag 5:or i, så det funkade för mig. Jag tror dock att hela skolan var annorlunda upplagd på 80-talet så det går inte att jämföra.
Jag upplever dock att många föräldrar lägger väldigt mycket tid på läxor idag eller måste köpa in läxhjälp i högre klasser. Det är något som är sjukt med detta. Är det inte bättre att addera en timme till i skolan och få alla läxor gjorda än att sitta och slita med dem hela kvällarna när man egentligen ska vara ledig och umgås? Läste t om att vissa skolor har mattekurser för föräldrarna, så att de kan hjälpa till? Vad är det för galen idé. Föräldrarna har ju redan jobb och karriärer, de ska vara lediga på kvällarna och umgås med sina barn. Bättre då att lärarna lägger mer tid på att faktiskt lära barnen.