Inlägg från: Anonym (70-talist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (70-talist)

Hur mycket ska man hjälpa barn med läxor?

Anonym (Läxor) skrev 2024-06-23 16:55:36 följande:
    Hur mycket ska man hjälpa barn med läxor?

När jag var barn på 80-talet fick vi barn aldrig hjälp med läxorna av våra föräldrar. Vi skrev själva frågor, och sedan så övade vi genom att svara på dessa. Och det gick bra, och vi fick bra betyg. Ibland bad vi om att bli förhörda inför prov, men mera var det inte.

Jag var barnvakt i en vecka åt två barn i 12-års åldern, och de förväntade sig att jag skulle hjälpa dem med alla läxor varje kväll. Men är det egentligen rätt att andra hjälper dem med ex. matematik om de förstår allting?

Anser ni att man alltid ska sitta med barnen när de gör sina läxor? Eller gör de som vi gjorde, skriver egna frågor? Då lär de väl sig mera än om de ska få hjälp hela tiden?

Jag är född i mitten av 70-talet och så länge mamma kunde så hjälpte hon mig med läxorna. Inte ett hon gjorde dem åt mig men kollade av, stöttade och eventuellt rättade. När hon inte längre kunde det så förhörde hon mig inför prov, glosor etc. För oss var det liksom en del i vår vardag. 

Mina barn förhör jag i glosor och läser igenom eventuell svenskläxa då det är vad de haft hittills. När vi har glosförhör får de säga ordet på engelska och sen skriva det. Därefter får de rätta själva så de ser vad som blivit fel. 

Vissa gånger får jag knappt rätta ena barnets läxor alls då barnet blir skitsur när det blivit fel.

Genom att ha glosförhör och kolla igenom läxor får jag även en bättre överblick på vad de jobbar med i skolan. 
Svar på tråden Hur mycket ska man hjälpa barn med läxor?