Hur mycket ska man hjälpa barn med läxor?
Jag tycker det är viktigt att sitta med vid läxläsning av flera anledningar. tex så att man själv snappar upp om barnen har svårt med något, för att vara närvarande etc. Jag har 3 barn, 7 år, 9 år och 15 år. en väldigt lätt i skolan och en har svårt och en är medel. jag har suttit med min äldsta väldigt mycket och det han har lärt sig av mig är studieteknik, analysera och argumyera. de flesta barn kan lära sig att plugga floder huvudstäder etc men man lära sig att kunna analysera för det är ju det som räknas nuförtiden. Du får 1-2 frågor på varje prov och ska analysera kring 1-2 frågeställningar. nu har jag släppt en del när det gäller honom men vill fortfarande ha koll hur han ligger till och vad han ska plugga. och jag hjälper honom mycket med spanskan eftersom jag bott i Spanien i 5 år. Tex har jag lärt honom lite ramsor så att han lättare ska komma ihåg grammatik etc, mun svägerska har aldrig suttit med sina barn. Hennes äldsta som har betyg nu har alltid fått alla rätt på alla prov etc men nu när det inte räknas längre så går det inte lika bra eftersom han inte kan studiteknik eller analyser på ett bra sätt. Även pondet är skolans ansvar att lära ut så tycker jag att man har ett föräldraansvar att underlätta för sina barn.