• Blåbärssaft

    Tappa styrka i muskler gravid

    Hej! 


    jag är gravid i v.16. Tränar mycket på gymmet innan graviditeten (regelbundet i 7 år). 3-5 ggr per vecka Och ännu mer under några år. Kör crossfit och på gym. 


    Jag har fortsatt träna under graviditeten. Märkte att jag blev sjukt anfådd vid högintensiv träning och mådde dåligt efteråt. Så jag gick över till att enbart styrketräna + promenader. Nu har jag  varit sjuk och sen bortrest så inte tränat på 3 veckor. Körde ben för några dagar sedan och sen överkropp idag. Jag har fått gå ner på vikterna ganska mycket. 
    Är det normalt att tappa muskler/muskelstyrka under graviditeten? Har ju gått sjukt fort utför för min del tycker jag.
    Någon annan gravid som tränar styrka regelbundet och som bibehållt alternativ tappat i styrka? 
    Jag förstår att graviditeten innebär förändring men att de relativ ?lätta? vikterna på gymmet helt plötsligt känns supertunga?

  • Svar på tråden Tappa styrka i muskler gravid
  • Platysma

    Jag tränade styrkelyft ganska seriöst under flera år innan min första graviditet. Känner igen mig i din beskrivning, blev avsevärt svagare redan i början av andra trimestern. Fick också besvär med foglossning i mitten av andra trimestern som påverkade min träning rätt mycket, i synnerhet under tredje trimestern.

    Kunde ta igen en hel del styrka rätt snabbt efter BF eftersom jag hade möjlighet att träna när bebisen sov, men har haft svårt att lägga riktigt den tid jag kunde innan utifrån karriär + barn (2h 4d/v), så är inte fullt så stark nu med en femåring? :) Men starkare än de flesta i alla fall!

  • Blåbärssaft

    läste mer om detta och insåg att det inte är helt ovanligt.  jag har fått ändra inställning: att försöka underhålla kroppen och röra på mig så mycket som möjligt som det bara går. Jag försöker strunta i vikten på hantlarna och stången och helt enkelt känna i kroppen hur det känns. Jag får ändå träningsvärk. Jag hoppas också på att komma tillbaka efter födsel. 

  • Litorina

    Jag funderar på om det delvis kan bero på ökad blodmängd och att det därför är svårare för kroppen att syresätta musklerna. 


    Härligt förresten att kunna träna som gravid! Njut!


    Lycka till med allt! :) 

Svar på tråden Tappa styrka i muskler gravid