• Ballina

    Hyresgäst försöker slippa undan betalning av hyra

    Mina föräldrar har hyrt ut en lägenhet i deras hus till en kvinna i 20 års tid. Hon flyttade in 2004 den 1a september och betalade första hyran två dagar senare. Min pappa har ett minne av att hon sedan bad om att få betala hyran i slutet av månaden istället vilket han gick med på. Hon har därefter alltid betalat hyran felfritt i slutet av månaden och har i kommentarsfältet alltid skrivit "betalning för juni" för juni månad etc. Mina föräldrar sa nyligen upp henne då de ska flytta in i hennes lägenhet. Hon sades upp med tre månaders uppsägningstid och hon var väldigt upprörd över detta då hon tycker det är alldeles för lite tid.
     
    Januaris hyra betalades som vanligt med kommentaren "betalning för januari" såsom hon alltid brukar skriva då hon betalar hyran. När hon då skulle betala februaris hyra, efter att hon fick veta att hon måste flytta, då skriver hon "betalning för mars", hon hoppar alltså över februari månad. De avvaktade med att konfrontera henne om detta för att se om hon eventuellt råkat skriva fel månad, men när hyran i mars kom så har ho. Skrivit "betalning för april". Det fattas alltså en hyra för februari. När hon blev konfronterad om detta så drog hon snabbt upp ur fickan en 20 år gammal post-it lapp (!!!) med min pappas signatur där det står något i stil med  att "jag har mottagit betalning år 2004-09-03", alltså två dagar efter att hon flyttat in, och hävdar att hon har betalat en förskottshyra och därmed ska slippa undan en betalning. Märkligt är också att hon inte själv upplyste om detta utan försökte slinka obemärkt förbi med att inte betala hyran för februari och hoppades att de inte skulle upptäcka.
     
    Vad gör man i en sådan här situation? 
  • Svar på tråden Hyresgäst försöker slippa undan betalning av hyra
  • Ballina
    Anonym (Ems) skrev 2024-03-30 11:56:51 följande:

    Besittningsrätten kan gälla även privata fastigheter där det finns en lägenhet i huset och som hyrts ut som lägenhet.

    Dvs hade dina föräldrar hyrt ut hela huset eller en bostadsrätt så finns ingen besittningsrätt.

    Har de däremot en uttalad lägenhet i sitt hus så kan de inte kasta ut henne och ta in en annan hyresgäst. Som jag förstår det ska lägenheten fortsättningsvis hyras ut just som en lägenhet, så då gäller besittningsrätten. Om den slutat vara lägenhet och dina föräldrar skulle använda hela sitt hus så gäller den inte.
    Men iom att dina föräldrar tar in nya hyresgäster, även om de är familj/släkt, då gäller faktiskt besittningsrätten! De har INTE hyrt ut en privatbostad, de har hyrt ut en lägenhet om jag fattar det rätt, så då har faktiskt hyresgästen besittningsrätt.

    Nu har ju er hyresgäst redan ett nytt boende så saken är ju ändå löst.

    Varför nämner du inte att lägenheten är i dåligt skick redan i din ts? Ofta brukar ts lägga till värre och värre saker i tråden när ts inte får exakt medhåll, vilket gör att jag tvivlar lite på sanningshalten om misären. Det hade ju nämnts i ts om det varit sant tänker jag?


    Nej den ska faktiskt inte hyras ut. Så besittningsrätten gäller ej. Det är en stor villa och de ska alla bo där tillsammans så de behöver utrymmet där uppe. Det är alltså inga nya hyresgäster som flyttar in. Eftersom du inte vet alla omständigheter så kanske du ska hålla dig borta från ämnet. 

    Det har inte nämnts i ursprungsinlägget för det var så pass långt och rörigt ändå och dessutom inte relevant. Min fråga rörde just hyran och ingenting annat. Har du något att tillägga som faktiskt rör min fråga eller ska du fortsätta predika om något du inte har koll på? 
  • Sunflora
    Ballina skrev 2024-03-30 11:38:06 följande:
    Det har hon inte gjort. Den är väl det normala att i sådant fall att man inte betalar sista hyran? Man försöker inte smuggla bort en hyra dom man faktiskt är skyldig och sedan "låtsas" ha betalat för alla. Det om något är riktigt riktigt fult.

    Hon har inte besiktingsrätt, du kanske ska läsa på lite mer om vad som gäller vid privat uthyrning när tanken är att man ska nyttja fastigheten helt själv. Hur som, hon ska ändå flytta och har ett nytt ställe så det är inget problem. 

    Besittningsrätt gäller även privata fastigheter vad ni har för tanke spelar ingen roll det är vad som står i kontraktet som är viktigt. 


    I trådstarten står det att hon betalat två hyror en månad men du kanske menade att hon betalade in en hyra direkt och en nästan två månader senare? Alltså att hon betalade en hyra 1 april säger vi och nästa 25 maj. 

  • Anonym (r)

    Håller fast vid mina ord trots vad som framkommer. En hyresgäst som tydligen lever i misär och efter 20 år är anhöriga till lägenhetsägarna ändå som pitbulls istället för att bara strunta i något som inte i slutändan lär göra någon skillnad. Hyresgästen mår uppenbart inte bra och i det även just förlorat sitt hem sedan 20 år med allt vad det innebär. Mänsklighet är bra ibland.

  • Anonym (P)
    Sunflora skrev 2024-03-30 12:21:07 följande:

    Besittningsrätt gäller även privata fastigheter vad ni har för tanke spelar ingen roll det är vad som står i kontraktet som är viktigt. 


    I trådstarten står det att hon betalat två hyror en månad men du kanske menade att hon betalade in en hyra direkt och en nästan två månader senare? Alltså att hon betalade en hyra 1 april säger vi och nästa 25 maj. 


    www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/hyra-av-bostad-och-lokal/avtal-hyrestid-och-uppsagning/bostad/besittningsskydd/

    Så, läs på här och jämför med trådstarten.
  • Ballina
    Sunflora skrev 2024-03-30 12:21:07 följande:

    Besittningsrätt gäller även privata fastigheter vad ni har för tanke spelar ingen roll det är vad som står i kontraktet som är viktigt. 


    I trådstarten står det att hon betalat två hyror en månad men du kanske menade att hon betalade in en hyra direkt och en nästan två månader senare? Alltså att hon betalade en hyra 1 april säger vi och nästa 25 maj. 


    Nej då blev det fel, jag menade att hon betalade första hyran för september den 3:e september, sedan betalade hon den andra hyran för oktober den sista oktober. Detta efter att bett om att få beyals hyran i slutet av månaden istället för början. Så har det sedan varit. Hon har inte betalat någon dubbelhyra eller förskott. 
  • Ballina
    Anonym (r) skrev 2024-03-30 12:24:21 följande:

    Håller fast vid mina ord trots vad som framkommer. En hyresgäst som tydligen lever i misär och efter 20 år är anhöriga till lägenhetsägarna ändå som pitbulls istället för att bara strunta i något som inte i slutändan lär göra någon skillnad. Hyresgästen mår uppenbart inte bra och i det även just förlorat sitt hem sedan 20 år med allt vad det innebär. Mänsklighet är bra ibland.


    Är anhörig till lägenhetsägarna? Herregud, vad surrar du om??? Hyresgästen är ingen anhörig. Lägg ifrån dig telefonen och vila ögonen ett tag. Om hyresgästen mår bra eller inte vet du heller ingenting om, det finns en del som inte störs av att ha det stökigt och skitigt hemma.

    Jag har väldigt fina föräldrar och i det här fallet har de varit för snälla oroar mig inte för någon brist på mänsklighet. Dina i lägg är verkligen patetiska måste jag säga. Lägg undan telefonen nu 👍
  • Ballina
    Anonym (Kl) skrev 2024-03-30 14:40:13 följande:

    Finns det ingen deposition att ta av?


    Nej det finns ingen sådan. De litade väl på att allt skulle fungera bra och krävde aldrig en deposition. Kanske var de lite naiva. 
  • rosesarewhite
    Ballina skrev 2024-03-30 16:12:43 följande:
    Nej det finns ingen sådan. De litade väl på att allt skulle fungera bra och krävde aldrig en deposition. Kanske var de lite naiva. 
    Om de är beredda att lägga ner lite pengar på att få in hyran är rådet att kontakta kronofogden så hjälper de till med allt.

    Innan dess kan ju dina föräldrar säga till henne att får de inte hyran så kommer de att gå till kronofogden för hjälp att driva in den. Det kan ju hjälpa att hota med det så slipper de blanda in kronofogden.
  • Ballina
    rosesarewhite skrev 2024-03-30 16:26:14 följande:
    Om de är beredda att lägga ner lite pengar på att få in hyran är rådet att kontakta kronofogden så hjälper de till med allt.

    Innan dess kan ju dina föräldrar säga till henne att får de inte hyran så kommer de att gå till kronofogden för hjälp att driva in den. Det kan ju hjälpa att hota med det så slipper de blanda in kronofogden.
    Tack!! Jag vet inte hur mycket de orkar tjafsa om det men de känner sig lite snopna med tanke på att under alla dessa år har de varit oerhört schysst med hyreshöjning och även andra saker (endast höjt den en gång etc) så detta är mer en principiell sak än rent ekonomisk. 
  • Egon den stora

    Sånt här måste man ha skriftligt i ett kontrakt, annars blir det hopplöst att reda ut i efterhand. 
    Jag hade släppt det och gått vidare. Det är stor risk att det börjar kosta mer än vad det ger i energi. 
    Annars är det ju kronofogden som gäller, men det kan hon bara bestrida och då måste man till tingsrätten där man får betala sina egna kostnader, givetvis med risk att förlora och då har man betalar både det och kronofogdens avgift till ingen nytta. 

Svar på tråden Hyresgäst försöker slippa undan betalning av hyra