• Emmamiman

    Tänker på att göra abort pga kön, är jag dum i huvudet?

    Har två pojkar och en flicka, nu oplanerat gravid med en pojke. sambon vill inte ha fler barn. Ville så gärna ha en syster till. Detta var sista chansen. Hur kan jag ens tänka såhär? Hjälp mig ur denna idioti.. bokat abort på måndag då jag är 12+0. Jag vet inte om jag kan gå dit men vet du nye hur jag ska orka behålla heller. 

  • Svar på tråden Tänker på att göra abort pga kön, är jag dum i huvudet?
  • Anonym (Va?)
    Emmamiman skrev 2024-02-23 18:55:45 följande:
    Ja jag med. Mår illa av att jag skrivit denna tråd, försöker ta bort men går inte 
    Klicka på "anmäl" och be FL ta bort tråden.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Usch) skrev 2024-02-23 21:14:12 följande:
    Tänker på att göra abort pga kön, är jag dum i huvudet?
    Håller verkligen inte med. Det finns en glidande skala avseende i vilka situationer abort kan vara moraliskt försvarbart, och i vilka situationer abort inte kan anses vara moraliskt försvarbart. Att våra lagar just i Sverige just nu inte gör någon skillnad på situationerna, betyder inte att det inte ÄR så. 

    I den ena änden, finns situationer där nästan alla skulle vara OK med att en kvinna gör abort. T.ex. om hon kommer att bli ensamstående, och själv är så sjuk eller funktionshindrad (fysiskt eller psykiskt) att hon inte kommer att klara av att ta hand om barnet, utan det kommer att få en osäker uppväxt i fosterhem. Eller om graviditeten är ett resultat av en våldtäkt, och då i synnerhet en traumatisk överfallsvåldtäkt/gruppvåldtäkt av främmande gärningsmän. Eller om barnet har svåra missbildningar eller  sjukdomssyndrom, som kommer att orsaka att dess liv blir begränsat och svårt. Eller om det handlar om incest, då riskerna är mycket stora både genetiskt och psykosocialt. Eller om kvinnan är en grav missbrukare, vilket också innebär stora risker för barnet både fysiskt, intellektuellt, psykiskt och socioekonomiskt. Upptäckten att barnafadern är våldsam eller sexuellt intresserad av barn, och enda sättet att hindra att han blir ensam med barnet i framtiden (med de lagar vi har i Sverige), är att låta avliva det. 

    I den andra ändan av skalan, finns kvinnor som är gifta eller sammanboende med barnafadern och vill ha barn med honom, fast "sedan". Då de anser att de inte har festat färdigt än, eller uppnått rätt pinne på karriärstegen, eller redan har bokat en utlandsresa, eller sitt bröllop - och då vill de vara smala och fina i brudklänningen och kunna dansa hela natten på bröllopsfesten. Samt även fall där ett gift par vill ta bort det andra, tredje eller fjärde barnet på grund av att de "bara planerat för ett/två/tre, och nu har vi redan skänkt bort spädbarnsutrustningen". I dessa fall skulle nog de flesta säga, att en abort är oacceptabel - hur laglig den än är. 

    ...och däremellan finns sedan allt annat. Kvinnor som kommer att bli ensamma mödrar, men med lite stöd i början skulle klara av det ändå. Flera barn sedan tidigare och en ansträngd situation både ork-mässigt och ekonomiskt. En äkta man/sambo som absolut inte vill ha fler barn, och hotar att gå och lämna frun ensam med de barn som redan finns. Mindre handikapp hos barnet som går att behandla/operera, men som ändå innebär mycket arbete och besvär jämfört med att ha ett normalt barn, och även lidande för barnet under tiden - t.ex. klumpfot eller harmynthet. Ovanligt låg eller hög ålder hos mamman/föräldrarna. I alla dessa fall går det att diskutera vad som är rätt och fel. 
    Vilken tur att du inte bestämmer då.
    Alla kvinnor har alltid rätt att göra abort fram till vecka 18 (om jag minns rätt) och med socialstyrelseng godkännande till vecka 20+6.

    Fram till v 18 räcker det med att man brutit en nagel för att göra abort, och så måste det få vara. Det är inget barn, det är ett embry eller ett outvecklat foster.
    Om du vill tvinga kvinnor att skaffa barn de inte vill ha, hur tror du att dessa barn får det? Som oönskad?

    Vill man gifta sig smal och snygg och kunna dricka alkohol på sin bröllopsdag så är det definitivt ett skäl gott nog. Även om du sitter där med armarna i kors och tjurar.
    Gissar på att du är man dessutom, det brukar vara män som har dessa vidriga åsikter.

    Har förresten en bekant som gjorde abort i vecka 20, hon blev godkänd och hennes skäl var åldern, hon var 50+, hade både barn och barnbarn. Det räckte.

    Jobbigt va?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Usch) skrev 2024-02-23 22:33:10 följande:
    Fast då kanske lagen ska ändras. Så att det krävs en utredning innan aborten beviljas. Det ser jag inte alls som orimligt.
    Vilken tur att du inte bestämmer då.
  • Anonym (C)

    Jag vill bara säga att jag förstår din intention med att skapa tråden och tycker att det är synd att folk använder den till att underhålla sig själva genom att förfasas av din inställning. Det låter inte som att du är stolt över dina känslor. Du försvarar dem inte. Du verkar mest bara vilja få input för att tänka annorlunda. 

    Mitt råd är att inte tänka för mycket på könet. Föreställ dig istället hur framtiden ser ut om du gör abort och om du inte gör abort. Hur skulle en abort påverka dig psykiskt? Hur skulle en fullföljd graviditet påverka dig psykiskt (och fysiskt)? Hur skulle livet bli med ett till barn? Hur skulle livet bli utan ett till barn? Hur skulle ert förhållande påverkas av ett till barn? Hur skulle ert förhållande påverkas av en abort? Diskutera gärna tillsammans med din partner, om han är öppen för det.

    När du föreställer dig ett till barn kommer du ju att föreställa dig en pojke, eftersom du vet att det är det du bär på, men vem gynnar det att inför beslutet fundera över hur du hade tänkt om det var en flicka? Du ska ju inte behålla barnet för att du känner skuld över hur du hade agerat om situationen var annorlunda. Det är inte relevant för ditt beslut. Däremot kanske du skulle behöva bearbeta dina känslor kring det här med kön, i en dagbok, med en vän, med en psykolog eller på annat sätt. Jag ser det dock som ett separat problem.

  • Anonym (J)

    Det enda råd jag kan ge av det du skriver. Gör abort och skaffa inte fler barn. Gör du abort för att barnet har "fel" kön kommer du bli en usel mamma oavsett. 

    Könet är så liten del av en person du kommer kunna fostra barnet precis lika som de andra men trots det så kommer barnet få en unik personlighet som är omöjligt att veta nu. 

  • Tow2Mater
    Anonym (J) skrev 2024-02-24 14:57:21 följande:

    Det enda råd jag kan ge av det du skriver. Gör abort och skaffa inte fler barn. Gör du abort för att barnet har "fel" kön kommer du bli en usel mamma oavsett. 

    Könet är så liten del av en person du kommer kunna fostra barnet precis lika som de andra men trots det så kommer barnet få en unik personlighet som är omöjligt att veta nu. 


    Så vad ska hon gora med de två pojkar och flickan hon redan har, om detta nu skulle gora henne till en usel mamma? ge bort dem?
  • Anonym (M2)
    Emmamiman skrev 2024-02-22 17:44:47 följande:
    Nipt-test
    Fortfarande så får man inte reda på könet.
  • Anonym (Skäms)
    Anonym (M2) skrev 2024-02-25 00:01:13 följande:
    Fortfarande så får man inte reda på könet.
    På NIPT får du ju det.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Va?) skrev 2024-02-24 11:54:04 följande:
    Vilken tur att du inte bestämmer då.
    Alla kvinnor har alltid rätt att göra abort fram till vecka 18 (om jag minns rätt) och med socialstyrelseng godkännande till vecka 20+6.

    Fram till v 18 räcker det med att man brutit en nagel för att göra abort, och så måste det få vara. Det är inget barn, det är ett embry eller ett outvecklat foster.
    Om du vill tvinga kvinnor att skaffa barn de inte vill ha, hur tror du att dessa barn får det? Som oönskad?

    Vill man gifta sig smal och snygg och kunna dricka alkohol på sin bröllopsdag så är det definitivt ett skäl gott nog. Även om du sitter där med armarna i kors och tjurar.
    Gissar på att du är man dessutom, det brukar vara män som har dessa vidriga åsikter.

    Har förresten en bekant som gjorde abort i vecka 20, hon blev godkänd och hennes skäl var åldern, hon var 50+, hade både barn och barnbarn. Det räckte.

    Jobbigt va?
    Jag är kvinna och mamma.

    Gränsen för när Socialstyrelsens etiska råd kan bevilja abort är 21+6. Men det är bara den sista dagen då behandlingen får påbörjas. Om den inte tar - eftersom kroppen vid det laget kämpar med allt den har för att behålla graviditeten, och barnet kämpar för att få leva - så får vårdpersonalen fortsätta med sina åtgärder tills barnet kommer ut. Det kan ta en vecka. Och då kan det leva fortfarande, och kämpa för att andas... Jag mår illa av att tänka på att vi har sådana scener på våra skattefinansierade sjukhus. Det är lika illa som i Kina under enbarnspolitiken - helt omänskligt. 

    Ett 18 veckor gammalt foster är naturligtvis inte heller något embryo. Läs på, titta på bilder!

    En kvinna som gör abort för att kunna dricka alkohol på sin bröllopsdag, är inte frisk. Det är därför möjligt att det är lika bra att hon får aborten, men då bör hon steriliseras samtidigt.
  • Anonym (Skäms)
    Anonym (M2) skrev 2024-02-25 00:17:41 följande:

    Abonym (Skäms): Nej. 


    Jo. Jag har själv gjort NIPT men valde då stt inte kryssa i könsbestämning eftersom det var ointressant.
  • Anonym (Skäms)
    Anonym (M2) skrev 2024-02-25 00:17:41 följande:

    Abonym (Skäms): Nej. 


    https://fostertest.se/faq/kan-man-se-kon-med-nipt/


    Ja, Harmony NIPT kan analysera barnets kön. Om du vill veta barnets kön behöver du välja det i samband med att blodprovet tas. Om du kommer på det i efterhand kan du kontakta kliniken. Analyserande NIPT-labb (Life Genomics) kan oftast köra om algoritmen och lägga till fler alternativ även efter analysen gjorts. Detsamma häller om ni önskar analysera för könskromosomavvikelser (antalet X- och Y-kromosomer).

  • Anonym (J)

    Lägga all fokus på dom barn hon redan har såklart. Vill man inte behålla ett barn i magen pga "fel" kön så är ju inte viljan och önskan att skaffa ett till barn tillräckligt stor. Man ska väl inte skaffa barn om inte viljan att ha det är tillräckligt stor. Förhoppningsvis är hon nöjd med dom tre barn hon redan har. Men med TS tankesätt låter det inte som hon blir en bra mamma till det 4:e barnet. Men det behöver inte betyda att hon är en dålig mamma till de 3 barn hon redan har. Alla har en gräns för hur många barn man vill ha vissa inga, vissa 3 andra fler än så. 


    Tow2Mater skrev 2024-02-24 15:10:03 följande:
    Så vad ska hon gora med de två pojkar och flickan hon redan har, om detta nu skulle gora henne till en usel mamma? ge bort dem?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Skäms) skrev 2024-02-25 00:20:57 följande:
    Jo. Jag har själv gjort NIPT men valde då stt inte kryssa i könsbestämning eftersom det var ointressant.
    Var det på ett privat labb? Eller får man en könsbestämning i den offentliga vården, för skattepengar, om man låter göra detta test? Om det senare är sant, så känns det ytterst olämpligt.

    Lär vara massor av blivande föräldrar som låter göra detta test mest med tanke på att få veta könet, så att de hinner göra abort om det är "fel". Svenska feminister som tar bort pojkfoster ("pojkar är så vilda och bråkiga och sedan blir dom mansgrisar och våldtäktsmän allihopa, uj uj"), och våra nya svenskar som vill ha många söner för att det är status - döttrar innebär bara problem, då man måste vakta på dem varje minut, så att de inte förstör klanens heder före bröllopsnatten.

    Ingen normalvettig människa bryr sig om könet...
  • Anonym (J)
    Anonym (Va?) skrev 2024-02-24 11:54:04 följande:
    Vilken tur att du inte bestämmer då.
    Alla kvinnor har alltid rätt att göra abort fram till vecka 18 (om jag minns rätt) och med socialstyrelseng godkännande till vecka 20+6.

    Fram till v 18 räcker det med att man brutit en nagel för att göra abort, och så måste det få vara. Det är inget barn, det är ett embry eller ett outvecklat foster.
    Om du vill tvinga kvinnor att skaffa barn de inte vill ha, hur tror du att dessa barn får det? Som oönskad?

    Vill man gifta sig smal och snygg och kunna dricka alkohol på sin bröllopsdag så är det definitivt ett skäl gott nog. Även om du sitter där med armarna i kors och tjurar.
    Gissar på att du är man dessutom, det brukar vara män som har dessa vidriga åsikter.

    Har förresten en bekant som gjorde abort i vecka 20, hon blev godkänd och hennes skäl var åldern, hon var 50+, hade både barn och barnbarn. Det räckte.

    Jobbigt va?
    Du har helt rätt att man får göra av vilka skäl man vill. Så länge vi har fri abort till en viss vecka så är det upp till kvinnan att bestämma om man ska göra abort eller oavsett anledning. Men även om man har lagstöd för saker kommer folk ändå tycka olika och ha olika åsikter. 

    Det du beskriver om man ska gifta sig och vill vara smal och dricka alkohol på sin bröllopsdag så är det skäl nog att göra abort. Ja vist enligt lag har man det men enligt mig låter det helt sinnessjukt faktiskt om det är enda skälet till abort, samtidigt skulle jag tycka att det är bra dom gör val som passar dom bäst är viljan större att ha platt mage och begäret större än att få ett barn så är det nog ingen familj ett barn vill födas till. Skulle nog tycka det var väldigt konstigt om någon sa det på det sättet men skulle såklart acceptera deras val och inte diskutera det. Men eftersom jag är en tänkande individ så skulle jag ändå reagera på det. Precis som andra reagerar på saker jag säger och gör. 

    Oj det var sen abort din bekanta gjorde. Dock låter det unikt att få igenom en abort så sent av de skälen. Jobbigt för oss i tråden? nej. Jobbigt för bebisen? Förmodligen låg den och kämpade innan kroppen gav upp och inte orkade leva utanför livmodern. Däremot så skulle jag ärligt kunna säga skulle min mamma bli gravid i sen ålder och göra så sen abort med endast de skälen skulle hon inte ha så mycket med mina barn att göra, då jag anser att hon inte gör det nästa för barn. En människa som låter en liten bebis kämpa för att sedan dö när det inte behövde ske skulle jag inte vilja låta ta hand om mina barn. Skulle tänka att antingen tar man hand om bebisen eller eller adopterar den. Men det är jag det, finns säkert andra som skulle tänka och göra annorlunda och det är inget fel med det heller. 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Va?) skrev 2024-02-24 11:54:04 följande:
    Gissar på att du är man dessutom, det brukar vara män som har dessa vidriga åsikter.

    Har förresten en bekant som gjorde abort i vecka 20, hon blev godkänd och hennes skäl var åldern, hon var 50+, hade både barn och barnbarn. Det räckte.

    Jobbigt va?
    Den aborten beviljades med all sannolikhet av medicinska skäl, på grund av att det är mycket farligt att vara gravid och föda i den åldern. Alla organsystemen är redan inne på sina reservmarginaler, och under graviditeten måste de i så fall dessutom arbeta för två. Och en förlossning är att likna vid ett maratonlopp.

    Sedan kan jag även tycka att det är "godtagbart" att upptäcka en graviditet så sent om man är 50+, just för att man tror att det inte är möjligt längre (det är det nästan inte heller, och därför undrar jag om din berättelse är sann). Därför tar man kanske för givet att den bortfallna blödningen och eventuella andra symptom beror på klimakteriet. 

    Men i yngre åldrar borde det inte vara möjligt att gå så länge utan att fatta att man är gravid. Om man har ett sexliv överhuvudtaget, under en tid i livet då man absolut inte vill ha barn, så måste man ju dels skydda sig ordentligt och dels hålla koll på att man får en normal-riklig menstruation varje månad. Och vid minsta tvekan ta ett gravidtetstest. 
  • Anonym (Skäms)
    Anonym (Usch) skrev 2024-02-25 01:43:11 följande:
    Var det på ett privat labb? Eller får man en könsbestämning i den offentliga vården, för skattepengar, om man låter göra detta test? Om det senare är sant, så känns det ytterst olämpligt.

    Lär vara massor av blivande föräldrar som låter göra detta test mest med tanke på att få veta könet, så att de hinner göra abort om det är "fel". Svenska feminister som tar bort pojkfoster ("pojkar är så vilda och bråkiga och sedan blir dom mansgrisar och våldtäktsmän allihopa, uj uj"), och våra nya svenskar som vill ha många söner för att det är status - döttrar innebär bara problem, då man måste vakta på dem varje minut, så att de inte förstör klanens heder före bröllopsnatten.

    Ingen normalvettig människa bryr sig om könet...
    Det var privat. Kostar runt 5500 kr. Jag gjorde det endast för att få tydligt svar på trisomier då jag fick för ?bra? värden på KUB för att få NIPT genom den offentliga vården, men inte brs nog värden på KUB för att vara lugn själv, för de allvarligare trisomierna. Jag valde ju dock att BARA få trisomisvar och INTE könet då det kändes oviktigt. (Det hade inte kostat mig mer att få könsbestämningen så ingen ekonomisk fråga).
  • Anonym (M2)

    Anonym (Usch): Jag fick redan på att jag var gravid med andra barnet i 6 månaden, vecka 23. Hade regelbunden mens under hela graviditeten, negativa gravtest och ett negativt hcg-prov dock visade sig vara felaktigt). Så jodå, det går att gå gravid även som relativt ung. Jag var 39 och skulle fylla 40 det året. 

  • Anonym (Usch)
    Anonym (M2) skrev 2024-02-25 10:58:56 följande:

    Anonym (Usch): Jag fick redan på att jag var gravid med andra barnet i 6 månaden, vecka 23. Hade regelbunden mens under hela graviditeten, negativa gravtest och ett negativt hcg-prov dock visade sig vara felaktigt). Så jodå, det går att gå gravid även som relativt ung. Jag var 39 och skulle fylla 40 det året. 


    Det där är inte möjligt. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Usch) skrev 2024-02-25 11:01:24 följande:
    Det där är inte möjligt. 
    Jo, det är möjligt. Och har hänt förr och känner hända igen. Det är inget ovanligt alls. 
Svar på tråden Tänker på att göra abort pga kön, är jag dum i huvudet?