• Midnightpassion

    Förväntning på hämtning/lämning av bonusförälder

    Hej! jag är lite kluven i denna fråga och skulle gärna vilja höra era objektiva åsikter.

    Jag och min fästman har blivit sambos och flyttat till ett hus  en ny kommun för båda för ca ett år sedan. Han har sedan tidigare tre barn på 14,13 och 10 år. jag har inga, men är nu gravid. 

    Hans barn går i tre olika skolor (dock nära varandra i vår grannkommun. Min man kör och hämtar barnen, 45 min till skolan och 45 min hem, plus tiden där emellan som han väntar att alla tre barn ska sluta. Så cirka 2 timmar i bilen per hämtning eller lämning. Barnens mamma bor i kommunen där barnen går i skolan och har skolskjuts (ett hushåll är berättigad till detta) medan min man inte kunnat jobba heltid pga ovan redan innan vi flyttade ihop. 

    Min man har börjat på ett nytt jobb med skift och långa pass, så vissa dagar skiter det sig med hämtning/lämning, då har hans mamma som bor 20 minuter från oss och jobbar några pass i månaden ställt upp med att köra hem dem, alternativt så har han bytt eller avbokat pass. 

    jag har sagt att jag inte vill hämta eller lämna. det Är helt enkelt för långt för mig, och min blåsa gör att jag måste kissa ca 20 minut. Dessutom tycker jag att barnen är i den åldern då de kan öva på att åka kollektivt, det är dock tre byten och min man tycker synd om dem, för att det är långt och för att det varit kallt på perrongen.  Jag har sagt att jag ställer upp på allting annat, jag lagar mat, är hemma och planerar inget med vänner/familj utan är hemma med barnen de dagar mannen jobbar långa pass. Vi betalar 50% för hem och mat och jag betalat alltid hälften av alla presenter. 

    nu ska jag gå på ledhet från jobbet, och kommer "vara hemma" i tre månader innan födseln. Är jag taskig för att jag inte "ställer upp" de dagar de skiter sig eller är det ett orimligt krav att ställa på mig att hämta/lämna barnen dessa dagar? En hämtning och en lämning skulle inte innebära 2 timmar alltså, utan 4. 


    hur hade ni gjort, eller har ni någon annan lösning till oss? 
  • Svar på tråden Förväntning på hämtning/lämning av bonusförälder
  • Kvittning

    Det rimliga är väl att ni flyttar så att barnen inte har så långt till skolan. Varför har pappan bosatt sig så långt bort? Eller är det mamman som har flyttat och fått med skolbyte till ny kommun? 

  • Jemp

    Om det skiter sig är väl en sak, men frågan är hur ofta det är? Antar att du dessutom är sjukskriven om du går hem så tidigt (eller är det avstängning pga jobbet?).
    Finns det ingen långsiktig plan?

    Men framförallt låter det som en helt orimlig vardag för alla inblandade. Han lägger alltså 20h/vecka på att skjutsa, utöver fritid? Förstår visserligen att han tycker synd om barnen i sammanhanget. Hur lång tid skulle det ta att åka kommunalt? Tänker han att bebisen ska sitta en halv dag i bilen när han är föräldraledig sen? 


    Hur mycket tillkommer i åkande för barnen till aktiviteter, kompisar odyl dessutom? 

  • Less is more

    Ni får fråga barnens mamma..Hon är ändå deras mamma. 

    Oavsett behöver ni flytta närmare barnens skola..De där restiderna är helt orimliga.

  • Kvittning
    Less is more skrev 2024-02-15 17:56:40 följande:

    Ni får fråga barnens mamma..Hon är ändå deras mamma. 

    Oavsett behöver ni flytta närmare barnens skola..De där restiderna är helt orimliga.


    Ja precis. Och är väl bäst att göra det nu så att barnet som är på väg sedan börjar på förskolan på den nya orten och inte behöver byta. 
  • Core

    Du själv väljer att bilda en ny familjekonstellation, och tror att du kan plocka russin ur kakan? Visst kan ni hanka er fram på något vis några år, men går du inte in fullhjärtat skiter det sig efter ett tag.

    I och med ert gemensamma barn bildat du en familj, kan du inte se det? Varför i hela helvete väljer du att skaffa barn med någon som har TRE sedan innan, med den inställningen? Du skulle inte tagit det så här långt.

    Jag dömer dig inte egentligen, jag hade inte klarat av att skaffa barn med någon som har fler än ett tidigare. Men nu är det bara att suck it up, ta till dig de tidigare barnen om du ska få det här att fungera

  • OlManH
    Core skrev 2024-02-16 08:49:44 följande:

    Du själv väljer att bilda en ny familjekonstellation, och tror att du kan plocka russin ur kakan? Visst kan ni hanka er fram på något vis några år, men går du inte in fullhjärtat skiter det sig efter ett tag.

    I och med ert gemensamma barn bildat du en familj, kan du inte se det? Varför i hela helvete väljer du att skaffa barn med någon som har TRE sedan innan, med den inställningen? Du skulle inte tagit det så här långt.

    Jag dömer dig inte egentligen, jag hade inte klarat av att skaffa barn med någon som har fler än ett tidigare. Men nu är det bara att suck it up, ta till dig de tidigare barnen om du ska få det här att fungera


    Nu verkar ju TS faktiskt ställa upp massor men önskar bara inte skjutsa någon annans ungar 4 timmar om dagen.
    Hade jag haft 3 ungar och träffat någon ny som villigt ställer upp på att va hemma med mina barn när jag jobbar sent, lagar mat till dem och tar hand om dem så hade jag varit oerhört tacksam.
    Men att kräva att en höggravid kvinna, som dessutom är hemma från jobbet pga sin graviditet, ska lägga en halv arbetsdag på att köra någon annans ungar, skojar du??!
  • elsi
    Midnightpassion skrev 2024-02-14 22:47:59 följande:
    Förväntning på hämtning/lämning av bonusförälder
    Hej! jag är lite kluven i denna fråga och skulle gärna vilja höra era objektiva åsikter.

    Jag och min fästman har blivit sambos och flyttat till ett hus  en ny kommun för båda för ca ett år sedan. Han har sedan tidigare tre barn på 14,13 och 10 år. jag har inga, men är nu gravid. 

    Hans barn går i tre olika skolor (dock nära varandra i vår grannkommun. Min man kör och hämtar barnen, 45 min till skolan och 45 min hem, plus tiden där emellan som han väntar att alla tre barn ska sluta. Så cirka 2 timmar i bilen per hämtning eller lämning. Barnens mamma bor i kommunen där barnen går i skolan och har skolskjuts (ett hushåll är berättigad till detta) medan min man inte kunnat jobba heltid pga ovan redan innan vi flyttade ihop. 

    Min man har börjat på ett nytt jobb med skift och långa pass, så vissa dagar skiter det sig med hämtning/lämning, då har hans mamma som bor 20 minuter från oss och jobbar några pass i månaden ställt upp med att köra hem dem, alternativt så har han bytt eller avbokat pass. 

    jag har sagt att jag inte vill hämta eller lämna. det Är helt enkelt för långt för mig, och min blåsa gör att jag måste kissa ca 20 minut. Dessutom tycker jag att barnen är i den åldern då de kan öva på att åka kollektivt, det är dock tre byten och min man tycker synd om dem, för att det är långt och för att det varit kallt på perrongen.  Jag har sagt att jag ställer upp på allting annat, jag lagar mat, är hemma och planerar inget med vänner/familj utan är hemma med barnen de dagar mannen jobbar långa pass. Vi betalar 50% för hem och mat och jag betalat alltid hälften av alla presenter. 

    nu ska jag gå på ledhet från jobbet, och kommer "vara hemma" i tre månader innan födseln. Är jag taskig för att jag inte "ställer upp" de dagar de skiter sig eller är det ett orimligt krav att ställa på mig att hämta/lämna barnen dessa dagar? En hämtning och en lämning skulle inte innebära 2 timmar alltså, utan 4. 


    hur hade ni gjort, eller har ni någon annan lösning till oss? 
    Det där löser sig nog snart ändå, genom att barnen inte kommer till er mer. De kommer att tröttna på att åka så långt till er, och antingen stå och vänta på en kall perrong, eller vänta på att pappan ska hämta dem. De kommer att vilja hänga med kompisar, ha aktiviteter och ett eget liv istället för att sitta och åka till pappans hus långt bort. 

    Konstigt också av pappan att bosätta sig långt från sina barn och göra livet så svårt för alla inblandade. 
  • rosesarewhite

    Det enklaste är väl att ni antingen flyttar närmare skolorna, du skriver att pappan inte kan bo i den kommunen, vad är orsaken? Ekonomi? Ni är ju 2 nu så möjligheterna blir ju större.

    Eller att som flera andra skrivit att barnen åker kollektivt ena delen, är det 3 bussar så kan de ju ta första bussen och ni plockar upp dem vid första bytet.

    Dock får de ju räkna med att det är både svårt och olämpligt för dig att som höggravid och senare nyförlöst och med en bebis kommer ha det jättesvårt att vara ute och köra, så andra lösningar måste ju hittas.

    Tex kanske barnen kan sova hos mamman de dagar ni inte kan lösa det? Det måste ju inte vara exakt vv som de bor, det måste ju gå att anpassa dagar/veckor så att det blir enklast för alla.

  • GGN

    Nej, du är inte taskig. Tvärtom, du spenderar redan mycket resurser på hans barn. 

  • Mandel
    Midnightpassion skrev 2024-02-15 08:26:47 följande:
    Nu var inte det frågan. Livet händer, jobben ändras, fördelning av barnveckor ändras, osv. 
    Mycket möjligt, men man väljer oftast ändå och då beror det på vad man har för prioriteringsordning på saker och ting.
    När jag skilde mig ville jag egentligen flytta till grannkommunen, men eftersom jag tänkte till så insåg jag att jag aldrig skulle ha tid och lust att varannan vecka sitta och skjutsa barnen 5 mil extra - åt fel håll mot mitt jobb.

    Tycker dock inte att det är ditt problem att lösa att bonusbarnens föräldrar inte tänkt till. 
    Hur lång tid skulle det ta för de äldsta att åka kollektivt?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Core
    OlManH skrev 2024-02-16 09:00:19 följande:
    Nu verkar ju TS faktiskt ställa upp massor men önskar bara inte skjutsa någon annans ungar 4 timmar om dagen.
    Hade jag haft 3 ungar och träffat någon ny som villigt ställer upp på att va hemma med mina barn när jag jobbar sent, lagar mat till dem och tar hand om dem så hade jag varit oerhört tacksam.
    Men att kräva att en höggravid kvinna, som dessutom är hemma från jobbet pga sin graviditet, ska lägga en halv arbetsdag på att köra någon annans ungar, skojar du??!
    Jo frågan om skjutsa eller inte skjutsa är inte det jag hakar upp mig på, utan just inställningen ?nån annans barn?

    Klart det inte är hennes barn, men tar man steget att skaffa unge med en som redan har ett gäng, så blir ju det en paket-deal, då ser man ju familjen som en enhet, inte ?mitt barn? och ?hans barn?. Visst, jag hade själv sett det så, därför aldrig försatt mig i den situationen.
  • OlManH
    Core skrev 2024-02-16 13:29:32 följande:
    Jo frågan om skjutsa eller inte skjutsa är inte det jag hakar upp mig på, utan just inställningen ?nån annans barn?

    Klart det inte är hennes barn, men tar man steget att skaffa unge med en som redan har ett gäng, så blir ju det en paket-deal, då ser man ju familjen som en enhet, inte ?mitt barn? och ?hans barn?. Visst, jag hade själv sett det så, därför aldrig försatt mig i den situationen.
    Du ser det så, jag ser det så & jag är övertygad om att de allra flesta ser det så.
    Det är någon annans barn. Man kan ställa upp för dem men "paket-dealen" innebär inte att man ska se dem som sina egna. Hade jag haft en unge med ett ex hade jag inte velat att hennes nya såg på mitt barn som sitt. Jag hade däremot uppskattat om han va en stabil punkt för barnen när de va där.
  • Core
    OlManH skrev 2024-02-16 13:50:35 följande:
    Du ser det så, jag ser det så & jag är övertygad om att de allra flesta ser det så.
    Det är någon annans barn. Man kan ställa upp för dem men "paket-dealen" innebär inte att man ska se dem som sina egna. Hade jag haft en unge med ett ex hade jag inte velat att hennes nya såg på mitt barn som sitt. Jag hade däremot uppskattat om han va en stabil punkt för barnen när de va där.
    Jag har säkert fel inställning, därför skulle jag inte kunna vara tillsammans med någon som har barn tidigare. Så jag säger inte att du har fel i sak, bara att jag inte kunnat leva så som nån av parterna i en sån här uppställning 
  • Persikaplommon
    felicityporter skrev 2024-02-15 17:43:47 följande:

    Skulle du själv ställa upp på att behöva ha så lång och krånglig resa kollektivt varje dag?


    Det är inte alls ovanligt att människor har lång och krånglig resväg till jobbet. 

    Man får ta det jobbet man får. Har du så stora besparningar att du kan tacka nej till jobb och klara dig utan A kassa för att slippa flera bussbyten ? 
  • elsi
    Persikaplommon skrev 2024-02-16 20:07:16 följande:
    Det är inte alls ovanligt att människor har lång och krånglig resväg till jobbet. 

    Man får ta det jobbet man får. Har du så stora besparningar att du kan tacka nej till jobb och klara dig utan A kassa för att slippa flera bussbyten ? 
    Men man behöver inte skapa en situation där ens barn tvingas ha sån resväg. 
Svar på tråden Förväntning på hämtning/lämning av bonusförälder