• OlManH

Förväntning på hämtning/lämning av bonusförälder

Hans ungar så varför ska du betala mat för dem? Eller känna något krav om att du ska skjutsa dem?
    Har de skolskjuts från sin mamma så får de väl bo där på veckodagarna. Du ska iaf inte behöva betala för eller skjutsa dem.

• OlManH
    honutannick skrev 2024-02-15 13:47:05 följande:

Såna här trådar får jag verkligen ont i magen av, mitt ex nya gjorde en tydlig skillnad på vårat barn och deras gemensamma,  för hon tänkte inte ta och ställa upp för hans barn, mitt barn är nu ung vuxen och har berättat för mig hur jobbigt det har varit och hen har aldrig känt att hen "tillhör den familjen", hen har även berättat hur glad och hur mycket hen uppskattat att min nya (inte så ny längre men ni förstår) och hans släkt alltid har tagit sin an mitt barn som att hen verkligen hör dit, hen upplevde aldrig att det var någon skillnad på hen och hens syskon i vår familj. 

Idag har mitt barn så lite kontakt hen bara kan med bonusmamman men jag och min man har en väldigt tight och bra relation med barnet, flyttar man in i en familj där det finns barn så får man faktiskt ta och steppa upp och vara en bonusförälder, annars får man fortsätta vara särbo tills barnen växer upp

Du tycker alltså det är rimligt att en höggravid kvinna med en bebis som sparkar på blåsan ska lägga en halv arbetsdag på att skjutsa någon annans ungar?
    Om hon inte varit tillsammans med ungarnas far så hade han & barnens mamma fått lösa det ändå, så de kan lika gärna lösa det nu också.
    Hon skriver ju dessutom att hon gör massa annat för ungarna.
    OT varför ens skriva "hen" för att referera ditt barn?
  • OlManH
    vallakra skrev 2024-02-15 14:45:48 följande:
    OlManH skrev 2024-02-15 14:02:59 följande:
    Du tycker alltså det är rimligt att en höggravid kvinna med en bebis som sparkar på blåsan ska lägga en halv arbetsdag på att skjutsa någon annans ungar?
    Om hon inte varit tillsammans med ungarnas far så hade han & barnens mamma fått lösa det ändå, så de kan lika gärna lösa det nu också.
    Hon skriver ju dessutom att hon gör massa annat för ungarna.
    OT varför ens skriva "hen" för att referera ditt barn?
    Jag har lång erfarenhet av att leva i styvfamilj (nej, det är ingen bonus) och kan bara hålla med ovanstående.

Gjorde själv missen att hjälpa till med det som egentligen var föräldrarnas uppgift och det resulterade väldigt snabbt i att jag blev tagen för självklar och fick skit när jag pga bebis med kolik inte orkade längre.

Håller med! Allt man gör som icke förälder är en bonus, inget någon ska eller kan räkna med.
    Man kan absolut ställa upp, men det ska inte va ett krav eller tas för givet.
    Andras barn, andras ansvar
  • OlManH
    Core skrev 2024-02-16 08:49:44 följande:

Du själv väljer att bilda en ny familjekonstellation, och tror att du kan plocka russin ur kakan? Visst kan ni hanka er fram på något vis några år, men går du inte in fullhjärtat skiter det sig efter ett tag.

I och med ert gemensamma barn bildat du en familj, kan du inte se det? Varför i hela helvete väljer du att skaffa barn med någon som har TRE sedan innan, med den inställningen? Du skulle inte tagit det så här långt.

Jag dömer dig inte egentligen, jag hade inte klarat av att skaffa barn med någon som har fler än ett tidigare. Men nu är det bara att suck it up, ta till dig de tidigare barnen om du ska få det här att fungera

Nu verkar ju TS faktiskt ställa upp massor men önskar bara inte skjutsa någon annans ungar 4 timmar om dagen.
    Hade jag haft 3 ungar och träffat någon ny som villigt ställer upp på att va hemma med mina barn när jag jobbar sent, lagar mat till dem och tar hand om dem så hade jag varit oerhört tacksam.
    Men att kräva att en höggravid kvinna, som dessutom är hemma från jobbet pga sin graviditet, ska lägga en halv arbetsdag på att köra någon annans ungar, skojar du??!
  • OlManH
    Core skrev 2024-02-16 13:29:32 följande:
    Jo frågan om skjutsa eller inte skjutsa är inte det jag hakar upp mig på, utan just inställningen ?nån annans barn?

Klart det inte är hennes barn, men tar man steget att skaffa unge med en som redan har ett gäng, så blir ju det en paket-deal, då ser man ju familjen som en enhet, inte ?mitt barn? och ?hans barn?. Visst, jag hade själv sett det så, därför aldrig försatt mig i den situationen.
    Du ser det så, jag ser det så & jag är övertygad om att de allra flesta ser det så.
    Det är någon annans barn. Man kan ställa upp för dem men "paket-dealen" innebär inte att man ska se dem som sina egna. Hade jag haft en unge med ett ex hade jag inte velat att hennes nya såg på mitt barn som sitt. Jag hade däremot uppskattat om han va en stabil punkt för barnen när de va där.
Svar på tråden Förväntning på hämtning/lämning av bonusförälder