• Hanna12378o

    Frågor till föräldrar( allmänhetens åkning

    Hej , jag har börjat åka lite skridskor . Jag gick på konståkning för cirka 10 år sedan . Jag försöker lära mig lite på nytt . Problemet är dock att jag inte känner mig trygg på allmänhetens åkning ( ishall ) . Jag håller mig i mitten i en cirkel . jag tar inte så mycket plats och gör lite konståknings övingar.  Det gör inte andra tyvärr , barn och småbarnsföräldrar har en förmåga att åka på hela isen . Det finns en halv tom ishall , men så klart ska deras barn åka två meter ifrån mig . Barnen åker som dårar och tar ingen hänsyn . Jag måste kolla var 2 minut om det är ett barn påväg , då kan jag inte göra  exempelvis  en piroett . Det kan tyvärr gå ganska illa om ett barn kör på någon som åker konståkning . Vad är grejen med föräldrar som låter sina barn bete sig förjävligt  på isen ?  Varför kan jag inte få åka lite konståkning ifred . Man kan faktiskt åka runt eller åka där ingen annan åker . 
  • Svar på tråden Frågor till föräldrar( allmänhetens åkning
  • elsi
    ABC73 skrev 2024-02-11 10:24:05 följande:

    När det gäller att ha koll på barnen har man ändå ett ansvar att lära barnen att inte åka för nära andra och/eller varna andra om det är risk för kollision.


    Jag släppte inte min 4-åring fritt i större skidbackar utan använde sele i början. Mitt ansvar att se till att han inte skadade sig själv eller andra. När han ett år senare kunde ta instruktioner kunde han åka utan sele.

    På samma sätt kanske man måste hålla sig väldigt nära små barn som lärt sig åka skridskor snabbt men som är för små för att ha någon känsla för faror. Nu är Ts vuxen, men åker en lite större 5-åring in i ett annat barn i full fart är det ju också ett problem.


    Men om nån bestämde sig för att stanna upp mitt i backen och göra egna små övningar precis där andra åker och låtsas att den här plätten mitt i backen är deras privata övningsplätt? Då blir det svårt att väja.
  • Cornellia

    Jag tycker att alla i tråden verkar vara just sådana föräldrar.


    Är det 10 pers på en is, ja då kan man faktiskt säga till sina barn att hålla några meters avstånd från andra, oavsett om det är en konståkare, en nybörjare som lätt ramlar om nån kommer för nära eller vad det är. 


    Man visar hänsyn, åker inte supernära andra, både för sin egen och andras skull, och här har ju föräldrarna givetvis ett ansvar. 

  • Cornellia
    elsi skrev 2024-02-12 08:41:24 följande:
    Men om nån bestämde sig för att stanna upp mitt i backen och göra egna små övningar precis där andra åker och låtsas att den här plätten mitt i backen är deras privata övningsplätt? Då blir det svårt att väja.

     


    Då är det alltid den som kommer uppifrån med fart som har skyldighet att veja, och så borde det ju vara på isen också, den som kommer med fart borde ha en skyldighet att se till att den inte krockar, eller åker för nära någon som står still eller som rör sig sakta. 

  • glassgumman78
    Cornellia skrev 2024-02-12 09:01:15 följande:

     


    Då är det alltid den som kommer uppifrån med fart som har skyldighet att veja, och så borde det ju vara på isen också, den som kommer med fart borde ha en skyldighet att se till att den inte krockar, eller åker för nära någon som står still eller som rör sig sakta. 


    Göra piruetter och hopp är ju knappast samma sak som att stå still eller röra sig sakta???
  • Cornellia
    glassgumman78 skrev 2024-02-12 09:38:54 följande:
    Göra piruetter och hopp är ju knappast samma sak som att stå still eller röra sig sakta???

    En piruett är ju visserligen rörelse, men den är ju (eller bör vara) på en och samma punkt, vilket gör att det som åker mot den punkten bör ju inse att man bör veja...

  • Cornellia
    Cornellia skrev 2024-02-12 09:44:59 följande:

    En piruett är ju visserligen rörelse, men den är ju (eller bör vara) på en och samma punkt, vilket gör att det som åker mot den punkten bör ju inse att man bör veja...


    Hopp kan jag hålla med om, men nu tror jag inte att ts gör några avancerade hopp, då behöver man betydligt mer yta och fart än vad man har i mittencirkeln.


    Låter mer som om ts gör enklare fotarbete, och det är inte direkt några fartfyllda aktiviteter, även om man givetvis rör sig. 

  • LaFontaine

    Jag tar inte med mina barn till isen när klubbor är tillåtna. En av anledningarna till att jag gör det, är för att mina barn inte är duktiga nog att kontrollera sin åkning och därför väldigt lätt kommer i vägen för de bättre åkarna som hanterar klubbor och puck.

    När det är klubbfri åkning, får man räkna med att folk inte kan åka skridskor. Hos oss är isen full med barn (och vuxna) som stapplar fram, sådana som är jätteduktiga och sådana får upp fart, men som ännu inte lärt sig stanna ordentligt. Själv är jag snart 40 och har fortfarande inte lärt mig stanna så där snärtigt som andra vuxna verkar kunna.

    Även om man som förälder håller koll och förmanar, händer saker. Barnen glömmer sig, någon ramlar och glider en bra bit och någon får äntligen upp lite fart för första gången och glömmer tid och rum. Att tro att man ska kunna öva konståkning under sådana omständigheter, är lika korkat som att tro att man ska kunna spela hockey där, eller tro att man att kan försöka öva snabbsim i simskolans simbana i simhallen. 

  • elsi
    Cornellia skrev 2024-02-12 09:01:15 följande:

    Då är det alltid den som kommer uppifrån med fart som har skyldighet att veja, och så borde det ju vara på isen också, den som kommer med fart borde ha en skyldighet att se till att den inte krockar, eller åker för nära någon som står still eller som rör sig sakta. 


    Men det är ändå inte okej att stanna upp och kräva en plätt för sig själv i en backe där man förväntas åka. 
  • Fossil

    Allmänhetens åkning, lika med att alla är välkomna.

    Är inte konståkning undantaget, som med klubba och puck, så får man öva konståkning.

    Det är det enkla svaret, ts. Åk på du!


    Som fossil är man in i helvete gammal
  • Lönnsirap
    Fossil skrev 2024-02-12 11:25:14 följande:

    Allmänhetens åkning, lika med att alla är välkomna.

    Är inte konståkning undantaget, som med klubba och puck, så får man öva konståkning.

    Det är det enkla svaret, ts. Åk på du!


    Ts skriver ju rakt ut att det kan bli farliga situationer om vuxna inte håller koll på sina barn.... Och naturligtvis är det inte att visa hänsyn att faktiskt göra saker som kan skada andra.

    Hon är fri att åka, men behöver anpassa sig till att folk faktiskt har olika förutsättningar att tolka vad som är farligt. Allmänhetens åkning är ju inte att få åka så att man riskerar ska folk, utan för att alla ska få chansen att åka skidor.
  • Cornellia
    elsi skrev 2024-02-12 10:48:44 följande:
    Men det är ändå inte okej att stanna upp och kräva en plätt för sig själv i en backe där man förväntas åka. 

    Givetvis är det okej att stanna i backen. Dom som kommer bakifrån ska veja, och generellt gäller det ju att visa hänsyn och att inte åka för nära andra åkare, oavsett om dom rör sig eller står stilla. 

  • Hanna12378o
    Lönnsirap skrev 2024-02-12 12:24:49 följande:
    Ts skriver ju rakt ut att det kan bli farliga situationer om vuxna inte håller koll på sina barn.... Och naturligtvis är det inte att visa hänsyn att faktiskt göra saker som kan skada andra.

    Hon är fri att åka, men behöver anpassa sig till att folk faktiskt har olika förutsättningar att tolka vad som är farligt. Allmänhetens åkning är ju inte att få åka så att man riskerar ska folk, utan för att alla ska få chansen att åka skidor.
    Jag tycker alla ska ta ansvar . Jag försöker åka där det är minst folk . Samt gör  inga höga hopp eller saker som kräver stora ytor  . Jag gör mer enkla övningar , piruett , åker baklänges i en liten cirkel mm . Jag slutade på konståkning  för cirka 10 år sedan,  så det är rätt låg nivå på min åkning . Men kul att folk tror att man kan göra avancerade hopp och annat . Föräldrar måste ta ansvar för sina barn . Se till att hålla minst 1.5 eller 2 meters avstånd till alla .  Om barnen inte har kontroll , så måste man hålla koll och inte tillåta höga hastigheter . Man kan inte förvänta sig att alla andra ska verja sig , flytta på sig , för att inte bli påkörda av ditt barn . Ofta är det barn som kan åka skridskor som är värst , de åker snabbt på hela isen utan att ta hänsyn . Det är okej att åka på hela  isen om man håller avstånd . Jag har genom åren sätt barn köra på barn , vuxna , 65 plus  och konståkare . Konståkning är inte farligt , om man håller avstånd . Om en barn kör på en konståkare går det illa . Om ett barn kör på en äldre person går det illa . 
  • Kvittning
    Hanna12378o skrev 2024-02-12 16:35:41 följande:
    Jag tycker alla ska ta ansvar . Jag försöker åka där det är minst folk . Samt gör  inga höga hopp eller saker som kräver stora ytor  . Jag gör mer enkla övningar , piruett , åker baklänges i en liten cirkel mm . Jag slutade på konståkning  för cirka 10 år sedan,  så det är rätt låg nivå på min åkning . Men kul att folk tror att man kan göra avancerade hopp och annat . Föräldrar måste ta ansvar för sina barn . Se till att hålla minst 1.5 eller 2 meters avstånd till alla .  Om barnen inte har kontroll , så måste man hålla koll och inte tillåta höga hastigheter . Man kan inte förvänta sig att alla andra ska verja sig , flytta på sig , för att inte bli påkörda av ditt barn . Ofta är det barn som kan åka skridskor som är värst , de åker snabbt på hela isen utan att ta hänsyn . Det är okej att åka på hela  isen om man håller avstånd . Jag har genom åren sätt barn köra på barn , vuxna , 65 plus  och konståkare . Konståkning är inte farligt , om man håller avstånd . Om en barn kör på en konståkare går det illa . Om ett barn kör på en äldre person går det illa . 
    Ja självklart behöver alla visa hänsyn och det är ju viktigt att föräldrar lär sina barn det. Men sedan så finns det ju också risken att man tappar kontrollen och då behöver eventuella olyckor vara så riskfri som möjligt.

    Om det är snurrar med skridskorna på marken så är ju inte det mer farligt än all annan vanlig skridskoåkning. Men de som jag sett åka på "vår" allmänhetens åkning gör ofta piruetter där skridskorna är en bit upp och potentiellt livsfarliga där de inte går att stanna mitt i en rörelse.
  • ABC73

    Problemet verkar inte vara fullständiga nybörjarna utan barn som lärt sig åka snabbt utan att ha koll på läget. De kan lika gärna välta och skada farmor Agda eller 3-åriga Tindra som Ts. 

    På samma sätt som jag inte lät sonen cykla fritt på vanlig cykel innan jag kört "lydnadsträning" och "cykelvett" på springcykel där han inte kunde få upp alltför mycket fart och sett att det funkade är det inte så bra att släppa ett barn som har mer fart på skridskorna än vett fritt. Sedan kan man inte lita helt på ett barn, men här verkar föräldrarna inte ens försöka styra upp det hela. 

    Skidsele på yngre barn skulle kanske vara en idé på skridskobanan. 

Svar på tråden Frågor till föräldrar( allmänhetens åkning