• Anonym (mamma)

Failar på uppkörning igen

Min son har övningskört i över 3 år för mig, sin pappa och på körskola. Han har normalt sett mycket lätt för att lära och vi har senaste månaderna filat på smådetaljer, men vi tycker alla (även körläraren har sagt) att han kör utmärkt. 

Nu har han misslyckats på uppkörning igen. Kör upp privat. Den feedback vi får är väldigt vag tycker jag. Typ att kan körde lite för långsamt i nån situation och lite för snabbt i nån. Inte varit tillräckligt uppmärksam och inte planerat sin körning på rätt sätt. 

Vi har verkligen gjort ALLT nu känns det som. Känner inte att fler lektioner eller att öva mer kommer att hjälpa. Han är egentligen inte nervös för att köra, men såklart nervös på uppkörning efter att kuggat flera gånger. 

Jag tror att man kan få be att få vara med på uppkörningen? (För att höra deras feedback och med egna ögon se situationerna han kuggar på) Ser det dåligt ut? Är det större risk att dom kugga honom om man vill ha förälder med?

• Svar på tråden Failar på uppkörning igen
  • Fjäril kär
    Anonym (mamma) skrev 2024-01-24 22:54:44 följande:

Men då väljer han att öva mer och köra upp igen. Såklart.

Vet inte var ni får ifrån att han inte tar till sig fel. Vi har övat massor och fortsätter öva på mängder av olika situationer och moment. Känns trist att bli kuggad på saker som att han saktar in för tidigt och kunde ha varit i vägen för andra bilar... om det funnits några andra bilar i närheten. Självklart tar han till sig och övar på att sakta in vid exakt rätt avstånd innan en korsning. 

Det är alltså 3 olika moment han kuggat på, vilket väl innebär att totalt sett har alla moment varit bra, men inte under samma uppkörning. 

Min fråga var ju främst om ni tror det är en bra idé om jag är med på uppkörning? Det hade kanske underlättat för mig som handledare att med egna ögon se situationen där han körde för långsamt för att kunna hjälpa till att öva. 

Med all respekt men om han kuggar tre gånger kanske det är läge att vara självkritisk och insiktsfull att det kanske är du som är en sämre lärare än du tror och låta honom ta körskolan sista biten som ett krav för att kunna köra upp. 

Minns du inte själv i skolan, framförallt i gymnasiet,  att vissa lärare gjorde nog vad dom kunde men brast i sin pedagogik och man fattade ingenting hur man än försöker få lärararen att förklara. 

Fortsätt träna mängdlära, dvs köra så mycket som möjligt.  Men låt körskolan sköta det pedagogiska så han verkligen fixar uppkörningen.  

Var inte så envis. Det är han som straffas i slutändan.  
  • Anonym (H)

Finns det inte ett vinstintresse hos privata att kugga så att man måste betala mer? 

• Anonym (Jo)
    EpicF skrev 2024-01-24 16:11:01 följande:
    Nej, det är verkligen inte vanligt att man kör upp tre till fyra gånger. Då får mam nog inse att körkortet inte är någonting för en. 

En till två uppkörningen är dock Vanligt, speciellt dom privatist. 
    Jo det är vanligt om du bor i en större stad.

TS: byt trafikskola kanske? Jag slösade  själv pengar på en skola som sen blev uthängd av Aschberg att ha varit kassa så  jag blev en sämre bilförare av trafikskolan. De byggde på stt göra eleverna osäkra så de kunde sälja fler lektioner.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (H) skrev 2024-01-25 08:45:30 följande:

Finns det inte ett vinstintresse hos privata att kugga så att man måste betala mer? 

Hur menar du nu? Alla kör ju upp för staten.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (H) skrev 2024-01-25 08:45:30 följande:

Nej, det är inte trafikskolorna som sköter uppkörningarna och teoriproven. 
  • Anonym (Bella)

Minns att min körlärare berättade att de svåraste eleverna är de som kört privat och sen kommer till trafikskolan med det de kuggats för - att de ofta har felaktiga beteenden som hunnit bli vanor och som sen tar en del tid att jobba bort. Han sa att det bästa brukar vara att lära nya moment på trafikskolan och sen nöta med tex en förälder. 

• EpicF

Ts: Trist? Nej, det är bra att han blir kuggade på bla de sakerna. De är viktigs saker. 

"Känns trist att bli kuggad på saker som att han saktar in för tidigt och kunde ha varit i vägen för andra bilar... om det funnits några andra bilar i närheten. Självklart tar han till sig och övar på att sakta in vid exakt rätt avstånd innan en korsning"

Både du och han borde ha självinsikt och förstå att det är körskola som gäller sista tiden innan ny uppkörning. Du har visat rätt många gånger att du inte är bra på att lära ur bilkörning. 

Mängdträning med körning är bra att ta med sina föräldrar. Men när det gäller att lära sig olika moment så är det körskolan man ska gå på. 

• EnAnonumius
    Anonym (Jo) skrev 2024-01-25 09:04:19 följande:

TS: byt trafikskola kanske? Jag slösade  själv pengar på en skola som sen blev uthängd av Aschberg att ha varit kassa så  jag blev en sämre bilförare av trafikskolan. De byggde på stt göra eleverna osäkra så de kunde sälja fler lektioner.
    Läste du ens TS?

Från TrådStarten:

"Min son har övningskört i över 3 år för mig, sin pappa och på körskola. Han har normalt sett mycket lätt för att lära och vi har senaste månaderna filat på smådetaljer, men vi tycker alla (även körläraren har sagt) att han kör utmärkt. "

(slut citat)
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Jo) skrev 2024-01-25 09:04:19 följande:

Det är en större stad.

Mycket möjligt att jag har fel men jag upplever körskolan som mycket bra. läraren har haft mycket bra feedback och han har utvecklats och lärt sig mycket. känns synd att byta. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (Bella) skrev 2024-01-25 09:26:51 följande:

Minns att min körlärare berättade att de svåraste eleverna är de som kört privat och sen kommer till trafikskolan med det de kuggats för - att de ofta har felaktiga beteenden som hunnit bli vanor och som sen tar en del tid att jobba bort. Han sa att det bästa brukar vara att lära nya moment på trafikskolan och sen nöta med tex en förälder. 

Ja det är exakt så vi har tänkt med. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (mamma) skrev 2024-01-25 18:53:52 följande:

Det är en större stad.

Mycket möjligt att jag har fel men jag upplever körskolan som mycket bra. läraren har haft mycket bra feedback och han har utvecklats och lärt sig mycket. känns synd att byta. 

Ok. Men ta fler lektioner då och viss protokoll från uppkörningen till körskolläraren?
  • Anonym (Patricia)
    Anonym (mamma) skrev 2024-01-25 18:53:52 följande:

Det är en större stad.

Då bokar du in sonen direkt på körskolan igen och ber om att läraren går igenom protokollet med sonen och tar lektioner utifrån det och så bokar ni inte uppkörning förrän det sitter i ryggmärgen. 
Svar på tråden Failar på uppkörning igen