• Anonym (mamma)

Failar på uppkörning igen

Min son har övningskört i över 3 år för mig, sin pappa och på körskola. Han har normalt sett mycket lätt för att lära och vi har senaste månaderna filat på smådetaljer, men vi tycker alla (även körläraren har sagt) att han kör utmärkt. 

Nu har han misslyckats på uppkörning igen. Kör upp privat. Den feedback vi får är väldigt vag tycker jag. Typ att kan körde lite för långsamt i nån situation och lite för snabbt i nån. Inte varit tillräckligt uppmärksam och inte planerat sin körning på rätt sätt. 

Vi har verkligen gjort ALLT nu känns det som. Känner inte att fler lektioner eller att öva mer kommer att hjälpa. Han är egentligen inte nervös för att köra, men såklart nervös på uppkörning efter att kuggat flera gånger. 

Jag tror att man kan få be att få vara med på uppkörningen? (För att höra deras feedback och med egna ögon se situationerna han kuggar på) Ser det dåligt ut? Är det större risk att dom kugga honom om man vill ha förälder med?

• Svar på tråden Failar på uppkörning igen
  • SmulanFnulan

Hönsmamman vill alltså sitta bak i bilen när sonen kör upp.. Är du på riktigt eller är det ett jävla skämt?

• Xlr8
    Anonym (mamma) skrev 2024-01-24 11:39:27 följande:

Känner inte att fler lektioner eller att öva mer kommer att hjälpa. 

Då borde han ej ha körkort helt enkelt, om detta är hans uppfattning också. 
    Den dagen man tror man är fulllärd, är den dagen man inte ska köra mer bil. 

Har 6 godkända uppkörningar, tusentals timmar på banor med olika fordon och förhållande och kört yrkesmässigt. Ändå lär jag mig nya saker, fin slipar på olika moment och jag är långt ifrån fulllärd.

Och du/ni tror att mer övningen inte kommer hjälpa för en som inte ens har ett körkort??
    Tänk om, tänk rätt denna gång.
  • Anonym (Patricia)
    Ett vänligt påpekande : att ni tycker han kör hyfsat/hyggligt/ganska bra säger absolut ingenting om hans verkliga kunnande. För ingen vet ju hur bra förare ni själva är. 
    Om inspektören säger att detta och detta brister får ni helt enkelt bita i det sura äpplet och inse att sonen faktiskt har brister ni måste uppmärksamma och öva mer på.  Han är kanske inte klar för uppkörning utan behöver köra ännu mer så dessa moment verkligen sitter.

Det är inspektören som sätter godkänt - inte ni som förälder. 

Om du själv vet att du har mindre koll på olika saker och vet att du brister i din körning är det ju lite kontraproduktivt att påstå att sonen borde kunna köra upp. Du inser väl att han lär sig samma osäkra körning som du själv har. 
  • Zaro
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-24 13:47:39 följande:

Mina tvillingar körde upp via körskolan, som fixade allt inklusive ett  genrep och en uppvörmningslektion precis i anslutning till själva uppkörningen. Jag tyckte att körskolan lärde ut mycket bättre än vi föräldrar. 

Det kan du ha rätt i. Jag körde enbart via körskola (hade ingen att köra privat med) och klarade det direkt. 
  • EnAnonumius
    Anonym (mamma) skrev 2024-01-24 13:17:59 följande:

Att avgöra hastigheten utan att kolla på mätaren är jag själv inte så bra på. Måste ibland ta en titt på mätaren för säkerhets skull. Även sonen gör likandant. Det kanske vi kan öva extra på. 

Du skämtar här va?

Vad har du fått det i från att man skall kunna avgöra "rätt hastighet" utan att slänga en snabb blick på mätaren?

Det är fullt okey att titta till på hastighetsmätaren då och då, och man ska göra det också lite då och då för att just säkerställa att man håller rätt hastighet.

När jag läser dina inlägg så tycker jag att ni skall låta sonen gå i körskolan i stället så att han får en vettig genomgång och kan köra upp sedan via skolan.

Att ni båda föräldrar har körkort innebär inte att man blir en bra trafiklärare.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (hasse)
    EnAnonumius skrev 2024-01-24 14:36:07 följande:
    Du skämtar här va?

Vad har du fått det i från att man skall kunna avgöra "rätt hastighet" utan att slänga en snabb blick på mätaren?

Det är fullt okey att titta till på hastighetsmätaren då och då, och man ska göra det också lite då och då för att just säkerställa att man håller rätt hastighet.

När jag läser dina inlägg så tycker jag att ni skall låta sonen gå i körskolan i stället så att han får en vettig genomgång och kan köra upp sedan via skolan.

Att ni båda föräldrar har körkort innebär inte att man blir en bra trafiklärare.
    Det har hon fått från mig, som är just körlärare. 

När du, som säkert kört bil i en massa år, kastar ett öga på hastighetsmätaren, så är nålen förmodligen precis där du förväntat dig. 48 eller 52 istället för 50. Så du tittar ut igen och det hela tar endast en bråkdels sekund.

När en oerfaren körelev gör det, så kan nålen ibland vara någon helt annanstans. 30 eller 70 istället för 50. Eleven börjar då justera farten medan han eller hon fortsätter att titta på hur nålen rör sig och tittar inte ut igen förrän nålen hamnat ungefär rätt.

Det är därför som man hela tiden ska vara medveten om sin fart, så att en avstämning tar så kort tid som möjligt. Är du med?
  • Anonym (Ehhh... ?)
    Anonym (M) skrev 2024-01-24 11:45:28 följande:

Varför kör han upp privar och inte via körskolan? 

Det är allmän känt att de är hårdare mot privatister än de som kör upp via körskolan. 

Sedan är det också att vissa helt enkelt inte ska körkort och aldrig kommer att klara uppkörningen hur bra de än kör. 

Dummaste på länge!? Vad menar du egentligen? När man är klar med utbildningen och kör bra och trafiksäkert så ska vissa ändå inte få körkortet?! Ehh....va? Är inte det liksom själva meningen med utbildningen? 
  • Anonym (Samma)

Vi hade typ exakt samma. Vi trodde vi kunde lära honom köra själva då vi är vana bilförare. Stort misstag. Först när han jobbade igenom momenten på körskola satte sig allt så han blev en tillräckligt bra förare. Med nästa barn blir det körskola från början. övningskör de mycket mellan så behöver det inte bli orimligt många ändå.
    Han kuggade på samma som er, han brast i planering och överblickade och kommunicerade inte tillräckligt.
    Ta en ordentlig vända på körskola till är mitt tips, viktigast är ju att han blir en säker förare.

• EnAnonumius
    Anonym (hasse) skrev 2024-01-24 14:51:26 följande:
    Det har hon fått från mig, som är just körlärare. 

När du, som säkert kört bil i en massa år, kastar ett öga på hastighetsmätaren, så är nålen förmodligen precis där du förväntat dig. 48 eller 52 istället för 50. Så du tittar ut igen och det hela tar endast en bråkdels sekund.

När en oerfaren körelev gör det, så kan nålen ibland vara någon helt annanstans. 30 eller 70 istället för 50. Eleven börjar då justera farten medan han eller hon fortsätter att titta på hur nålen rör sig och tittar inte ut igen förrän nålen hamnat ungefär rätt.

Det är därför som man hela tiden ska vara medveten om sin fart, så att en avstämning tar så kort tid som möjligt. Är du med?
    Japp nu är jag med. 🙂

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EpicF

Ett tips inför uppkörningen är att tänka högt. Tala om vad man planerar att göra och vad man gör. Då visar man på att man löarar att planera sin körning samt är uppmärksam på vad som händer runt omkring. 

Svar på tråden Failar på uppkörning igen