• Fjäril kär

Failar på uppkörning igen

Boka uppkörning via körskolan och be om att hans lärare är med på uppkörningen.  Då kan han/hon se vad som eventuellt går fel. 

Att man är nervös är en sak men det får inte vara anledningen till att misstag görs som indirekt kan leda till farliga situationer. Då behöver man öva mer helt enkelt så man får in tillräckligt med vana för att inte låta nervositet sabba körningen. 

Förr kunde man boka "uppkörning " hos körskolan så att man fick göra en riktig uppkörning fast med en  lärare istället som en slags genrep inför den riktiga.  Kolla om det är möjligt idag. 

• Fjäril kär
    Anonym (mamma) skrev 2024-01-24 22:54:44 följande:

Men då väljer han att öva mer och köra upp igen. Såklart.

Vet inte var ni får ifrån att han inte tar till sig fel. Vi har övat massor och fortsätter öva på mängder av olika situationer och moment. Känns trist att bli kuggad på saker som att han saktar in för tidigt och kunde ha varit i vägen för andra bilar... om det funnits några andra bilar i närheten. Självklart tar han till sig och övar på att sakta in vid exakt rätt avstånd innan en korsning. 

Det är alltså 3 olika moment han kuggat på, vilket väl innebär att totalt sett har alla moment varit bra, men inte under samma uppkörning. 

Min fråga var ju främst om ni tror det är en bra idé om jag är med på uppkörning? Det hade kanske underlättat för mig som handledare att med egna ögon se situationen där han körde för långsamt för att kunna hjälpa till att öva. 

Med all respekt men om han kuggar tre gånger kanske det är läge att vara självkritisk och insiktsfull att det kanske är du som är en sämre lärare än du tror och låta honom ta körskolan sista biten som ett krav för att kunna köra upp. 

Minns du inte själv i skolan, framförallt i gymnasiet,  att vissa lärare gjorde nog vad dom kunde men brast i sin pedagogik och man fattade ingenting hur man än försöker få lärararen att förklara. 

Fortsätt träna mängdlära, dvs köra så mycket som möjligt.  Men låt körskolan sköta det pedagogiska så han verkligen fixar uppkörningen.  

Var inte så envis. Det är han som straffas i slutändan.  
Svar på tråden Failar på uppkörning igen