• Anonym (mamma)

Failar på uppkörning igen

Min son har övningskört i över 3 år för mig, sin pappa och på körskola. Han har normalt sett mycket lätt för att lära och vi har senaste månaderna filat på smådetaljer, men vi tycker alla (även körläraren har sagt) att han kör utmärkt. 

Nu har han misslyckats på uppkörning igen. Kör upp privat. Den feedback vi får är väldigt vag tycker jag. Typ att kan körde lite för långsamt i nån situation och lite för snabbt i nån. Inte varit tillräckligt uppmärksam och inte planerat sin körning på rätt sätt. 

Vi har verkligen gjort ALLT nu känns det som. Känner inte att fler lektioner eller att öva mer kommer att hjälpa. Han är egentligen inte nervös för att köra, men såklart nervös på uppkörning efter att kuggat flera gånger. 

Jag tror att man kan få be att få vara med på uppkörningen? (För att höra deras feedback och med egna ögon se situationerna han kuggar på) Ser det dåligt ut? Är det större risk att dom kugga honom om man vill ha förälder med?

• Svar på tråden Failar på uppkörning igen
  • Anonym (Hmm)

Tycker att det låter väldigt tydligt. Nu vet ni vad han behöver träna på. Rätt hastighet, välja rätt fil i god tid t ex (planera sin körning) och vänja sig vid att se riskerna omkring sig i trafiken samt ha en aktiv blick när han kör. Den där sista biten kan ni träna tillsammans genom att han får berätta om ALLT han ser i trafiken när ni är ute. Det betyder att han pratar om skyltar han ser, hur han ska lägga sig i filer, risker att det kan dyka upp fotgängare vid övergångsställen så han ska släppa gasen och vara beredd att stanna mm.

Du bör kunna vara med på uppkörningen om du är helt tyst. Du kan anteckna i tystnad vad du ser under körningen, de lär inte kommentera medan han kör utan feedback får han efteråt. Han bör också ha fått ett protokoll där han ser vad han har missat hittills, och ni borde ju själva kunna se vilka misstag han gör under övningskörning.

• Anonym (M)

Varför kör han upp privar och inte via körskolan? 

Det är allmän känt att de är hårdare mot privatister än de som kör upp via körskolan. 

Sedan är det också att vissa helt enkelt inte ska körkort och aldrig kommer att klara uppkörningen hur bra de än kör. 

• Fjäril kär

Boka uppkörning via körskolan och be om att hans lärare är med på uppkörningen.  Då kan han/hon se vad som eventuellt går fel. 

Att man är nervös är en sak men det får inte vara anledningen till att misstag görs som indirekt kan leda till farliga situationer. Då behöver man öva mer helt enkelt så man får in tillräckligt med vana för att inte låta nervositet sabba körningen. 

Förr kunde man boka "uppkörning " hos körskolan så att man fick göra en riktig uppkörning fast med en  lärare istället som en slags genrep inför den riktiga.  Kolla om det är möjligt idag. 

• Anonym (Patricia)

Rent allmänt är dom hårdare på privat uppkörning än om man bokar med körskolan. 

Jag körde upp privat pga att mina pengar helt enkelt tog slut . Klarade på andra uppkörningen.  Failade på att backa korrekt så jag fick hem och nöta backning konstant i tre veckor och körde sen upp och klarade mig. 

• Agda90

Det sägs att privatuppkörning är tuffare. 
    Har det ändrats sedan 90-talet och början av 00?
    Jag har kört upp två gånger (två olika körkort) och klarade på första försöket. Fick inte en enda anmärkning eller "tänk på", absolut INGET.

Antingen är de sjukt tuffa nu eller så är det något som saknas som er son verkligen behöver träna på 

• Anonym (M)
    Agda90 skrev 2024-01-24 11:55:23 följande:

Jag har kört upp två gånger (två olika körkort) och klarade på första försöket. Fick inte en enda anmärkning eller "tänk på", absolut INGET.

Antingen är de sjukt tuffa nu eller så är det något som saknas som er son verkligen behöver träna på 

Ts son har fått feedback om vad han behöver öva på. Tydligen feedback dessutom. Men varken ts elle hennes son tar in det. 
  • Anonym (B)

Ett tips gällande uppmärksamheten!

Säg till gossen att tydligt visa med små huvudrörelser att han har koll på sker och ting. Dvs inte bara lyfta blicken till speglarna utan att vrida huvudet lite samtidigt också. Även när han tittar i backspegeln. På så vis visar han tydligt att han har koll. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-01-24 11:44:38 följande:

Tycker att det låter väldigt tydligt. Nu vet ni vad han behöver träna på. Rätt hastighet, välja rätt fil i god tid t ex (planera sin körning) och vänja sig vid att se riskerna omkring sig i trafiken samt ha en aktiv blick när han kör. Den där sista biten kan ni träna tillsammans genom att han får berätta om ALLT han ser i trafiken när ni är ute. Det betyder att han pratar om skyltar han ser, hur han ska lägga sig i filer, risker att det kan dyka upp fotgängare vid övergångsställen så han ska släppa gasen och vara beredd att stanna mm.

Du bör kunna vara med på uppkörningen om du är helt tyst. Du kan anteckna i tystnad vad du ser under körningen, de lär inte kommentera medan han kör utan feedback får han efteråt. Han bör också ha fått ett protokoll där han ser vad han har missat hittills, och ni borde ju själva kunna se vilka misstag han gör under övningskörning.

Tack för tips om att berätta allt han ser. Den övningen har vi inte gjort. 

Jag och hans pappa tycker ju att han har rätt hastighet, rätt fil i god tid etc. Dessa saker har vi övat mycket på och han har blivit bra på det. 

Något protokoll har jag inte fått se i alla fall. Tack. 

Alla misstag jag sett (det var många i början) har vi övat på om och om igen, så nu ser jag egentligen inga misstag längre när jag kör med honom. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-01-24 11:45:28 följande:

Varför kör han upp privar och inte via körskolan? 

Det är allmän känt att de är hårdare mot privatister än de som kör upp via körskolan. 

Sedan är det också att vissa helt enkelt inte ska körkort och aldrig kommer att klara uppkörningen hur bra de än kör. 

Han har inte kört så många lektioner på körskolan att han gått igenom alla moment där. Men vi kanske måste göra om det hela då att kan kör upp via körskolan. Dom lektioner han tagit har dom inte haft så mycket att anmärka på. 

Varför ska vissa inte ha körkort även om dom kör bra?
  • Anonym (mamma)
    Agda90 skrev 2024-01-24 11:55:23 följande:

Jag har samma känsla. När jag körde upp fick jag inte minsta kommentar. Tror alla mina vänner klarade det på första. 

Han kör ju lite bra som jag gör nu ungefär, så jag undrar verkligen vad det är han behöver öva på. Jag hade garanterat inte klarat hans uppkörning. Och jag är ju van att köra. Tror jag kör kanske lite försiktigt, men ändå rätt bra. Hans pappa kör mycket bra, det vet jag. Han har bland annat kört taxi många år. Och har stort bilintresse. 

Svar på tråden Failar på uppkörning igen