• Anonym (Hjälp)

Bara jag som tycker föräldraledighet är jättekämpigt?

Förstå mig rätt. Jag älskar mina barn. Så mycket. De är det sista jag tänker på på kvällen hur jag ska göra saker bättre för och det första jag tänker på på morgonen.

Men jag är tvärslut av föräldraledigheten. Har två små med ca 2 år mellan, där stora går på förskola på halvtid några dagar i veckan. Lilla är 4,5 månad.

Båda är väldigt aktiva och närhetstörstande barn. Ingen av dem sover bra inne och ingen av dem sover hela nätter. Lilla vill inte lämna min famn i princip, men har senaste månaden  också börjar vägra sele. Skriker och spattlar och visar tydligt missnöje direkt så fort det inte är i min famn. Stora är i trotsålder och även i en period där allt kastas på golvet, inklusive i princip all mat vilket gör att så mkt är kladdigt med. Lilla ammar bara trots många många försök med flaska så pappan skulle kunna avlasta nätter.

Dagarna blir liksom en enda överlevnad till pappan kommer hem. Det kastas saker, springs, skriks, hoppas i möbler (jag måste panikrädda barn från att göra sig illa). Stora älskar lilla men kan också ge en tjuvsmäll så jag måste också bevaka lilla hela tiden. Jag kan därför inte slappna av en sekund när jag har båda vilket sliter på mig. 

Har barnsäkrat lådor, skåp, trappor, har försökt ställa fram nedläggningsplatser för lilla överallt så jag snabbt kan komma till stora.

Men jag är TRÖTT. Pappan kommer hem så tidigt han kan och avlastar och vi delar oss på nätterna men han är också trött av flera års sömnbrist såklart.

Men jag hör bara hur alla andra är hemma med mysiga ledigheter, ammar medan stora läser bok eller pysslar. Och jag känner att det bara är överlevnad jag håller på med. Gråter av trötthet.

Är det verkligen bara jag som har det såhär? Vad gör jag för fel???

• Svar på tråden Bara jag som tycker föräldraledighet är jättekämpigt?
  • Anonym (P)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-01-12 13:49:39 följande:
    På dig låter det som att jag också inte reflekterat något. Tro mig; det har jag. Du vet heller inte om vad jag har för redskap och självkännedom in i föräldraskapet.

Det som är är att så fort jag har en annan vuxen närvarande så mår jag bra mycket bättre. Det finns då nämligen ett par ögon och händer till som kan finnas där när mina inte räcker och jag kan slappna av. Min stress kommer sig ur att jag är rädd att något av barnen ska skada sig för att jag inte kan vara på två platser samtidigt. Thats it. Jag är inte stressad för att jag inte kan städa, att maten inte direkt håller michelinnivå eller att jag efter två täta frånvaror från jobbet halkar en bra bit efter i karriären. Inre heller är jag stressad för att jag lagt oå mig vikt och raderat ut den kropp jag en gång hade. Tid för träning kommer komma, jobbet är bara ett jobb och städ och mat kommer det finnas tid att förbättre senare.

Jag är stressad och onjutig då jag är rädd att något av barnen ska bli skadat, eftersom de är små, de är avhängna mig och jag inte kan vara på två platser på en gång. Det stressar mig. Hade en ytlig bekant vars barn blev påkört och dog. Det är ju extremt säkert väldigt ovanligt, men bara en sån sak som att ramla från en hög möbel kan ju ge nog med skada. Med ett barn som kombinerar trots med att utmana sig fysiskt avvärjer jag balansakter varje dag. 

Sen ogillar jag känslan av att inte räcka till. Det har jag alltid gjort. Den har jag konstant när jag är själv med barnen, och även om jag har accepterat att jag bara kan vara en person så triggas jag av den. Jag har valt att ha två barn och just nu är det i princip bara negativt för det äldre barnets värld. Det kommer inte vara så sen, men just nu är det så, och känslan när det äldre barnet inte kan få den mammatid det vill är därför jobbig. Jag är en rätt känslodriven person och även om jag ser något logiskt finns känslorna där i botten.

Sen är det också så att jag nog på ett helt annat plan bara saknar social samvaro. Barnen kom efter att jag varit hemma i ca 1,5 år pga covidpandemirestriktioner och jag hann bara jobba en relativt kort tid mellan dem. Det är många år sen jag var på en arbetsplats och då jag också bor på landet träffar jag nästan ingen annars. Så jag tror att jag också påverkas av det, så som många gör och gjort.

Men ja, jag har ändå en rätt så bra uppfattning om varför jag tycker läget är jobbigt. 
    Och det är just på grund av allt det du skriver, som du behöver få hjälp! Inte för att det plötsligt kommer göra så att du har en vuxen till hemma om dagarna, eller för att du mirakulöst kommer sluta vara orolig så fort en psykolog uppenbarar sig. Det handlar om att hitta verktyg för att hantera känslan och oron. Det skulle vara fruktansvärt om något hände mina barn, jag får faktiskt svårt att andas varje gång någon av dem klättrar för högt upp i klätterställningen, för faller de handlöst med huvudet före och råkar landa på en sten under sanden, så kan de dö. Men jag har tagit hjälp för att hantera den känslan. Annars hade jag gått under av stress!

Detsamma gäller för känslan av att inte räcka till. Du kommer inte få fler armar eller plötsligt lugnare barn. Däremot kan du få hjälp med att hantera känslan. Att bli trygg i "bra nog". Att landa i att det är okej ändå. Och att faktiskt få fram det logiska, framför känslorna. Jag fick jobba med sannolikhetsövningar. Hur stor är sannolikheten att min känsla är sann? Sannolikheten att det logiska var verkligare, var alltid större. 

Att du har en uppfattning om VARFÖR du tycker att det är jobbigt är jättebra. Men det tar inte bort det faktum att du tycker att det är jobbigt, och att du inte mår bra i den situation som är idag. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (P) skrev 2024-01-12 14:17:54 följande:
    Och det är just på grund av allt det du skriver, som du behöver få hjälp! Inte för att det plötsligt kommer göra så att du har en vuxen till hemma om dagarna, eller för att du mirakulöst kommer sluta vara orolig så fort en psykolog uppenbarar sig. Det handlar om att hitta verktyg för att hantera känslan och oron. Det skulle vara fruktansvärt om något hände mina barn, jag får faktiskt svårt att andas varje gång någon av dem klättrar för högt upp i klätterställningen, för faller de handlöst med huvudet före och råkar landa på en sten under sanden, så kan de dö. Men jag har tagit hjälp för att hantera den känslan. Annars hade jag gått under av stress!

Detsamma gäller för känslan av att inte räcka till. Du kommer inte få fler armar eller plötsligt lugnare barn. Däremot kan du få hjälp med att hantera känslan. Att bli trygg i "bra nog". Att landa i att det är okej ändå. Och att faktiskt få fram det logiska, framför känslorna. Jag fick jobba med sannolikhetsövningar. Hur stor är sannolikheten att min känsla är sann? Sannolikheten att det logiska var verkligare, var alltid större. 

Att du har en uppfattning om VARFÖR du tycker att det är jobbigt är jättebra. Men det tar inte bort det faktum att du tycker att det är jobbigt, och att du inte mår bra i den situation som är idag. 
    Jag har redan jobbat en hel del med den typ av övning du nämner ovan för att hantera annat i livet som givit mig stress (åldrande föräldrar, rädslor för framtiden mm). Som sagt har jag redan gjort det en hel del, så de verktygen har jag ju och tar fram när det känns som värst.  Där jag är nu är EFTER att det blivit bättre, om du förstår? Har varit väldigt mycket ängsligare och oroligare än nu. Att helt få bort de kånslorna ser jag dock som väldigt svårt.
  • Anonym (S)

Fina du, exakt så är det. Såhär är det att vara föräldraledig. Det är mer ansträngande att jobba. Självklart älskar du dina barn. Mitt tips till dig är att sänka kraven. Acceptera att detta är en av de tuffaste perioderna och att hemmet kommer vara stökigt, du kommer vara trött och det är ok, det blir bättre sen. Försök lyssna på intressanta poddar ibland och slappna av och försök vara i nuet. Om du orkar träffa en vän med barn i samma
    plder om det finns annars öppna förskolan ibland elller parken 

• Anonym (Uhfg)

Dom som säger att det är enkelt ljuger för omgivningen 
    Det är bara att blicka framåt snart blir det bättre med andra bekymmer 

Småbarnslivet är jobbigt 

• Anonym (intelättare)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-01-12 12:38:04 följande:

Två år mellan barnen kommer nog bli kulnär de blir äldre. Men just nu är det faktiskt superjobbigt, eftersom jag också vill finnas där för tvååringen och vara en bra mamma, tvååringen har inte bestämt att få ett syskon, det är vi vuxna som gjort.

Barnen tätt var dock enda alternativet för oss, annars hade det troligen bara blivit ett barn pga min ålder.

Tyvärr är det inte kul när de är äldre heller, möjligtvis när de är vuxna och har flyttat hemmifrån. Har 2 år mellan mina och de bråkar mer eller mindre HELA tiden.

Det finns ingen mormor, farfar, kusin, faster eller vadsomhelst som kan ge lite avlastning ibland?

Kanske ligger den lilla bättre i sjal än i sele? Eller en babysitter med gunga?

Jag var tvungen att sätta fast 2åringen med sele/bälte i matstolen för allas säkerhet. När han slängde tallriken på golvet så dukade jag undan så fick han vänta till nästa mål mat. Lärde sig rätt fort att inte kasta mat på golvet.

Försök att få båda att få en middagslur samtidigt.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (intelättare) skrev 2024-01-12 16:45:50 följande:

Tyvärr är det inte kul när de är äldre heller, möjligtvis när de är vuxna och har flyttat hemmifrån. Har 2 år mellan mina och de bråkar mer eller mindre HELA tiden.

Det finns ingen mormor, farfar, kusin, faster eller vadsomhelst som kan ge lite avlastning ibland?

Kanske ligger den lilla bättre i sjal än i sele? Eller en babysitter med gunga?

Jag var tvungen att sätta fast 2åringen med sele/bälte i matstolen för allas säkerhet. När han slängde tallriken på golvet så dukade jag undan så fick han vänta till nästa mål mat. Lärde sig rätt fort att inte kasta mat på golvet.

Försök att få båda att få en middagslur samtidigt.

Det varierar nog dock, har vänner med samma åldersskillnad mellan barnen där de är som ler och långhalm.

Och nä, ingen släkt finns så. Oturligt nog.

Hade jag dukat undan när saker åkte i golvet hade tvååringen aldrig ätit.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (S) skrev 2024-01-12 15:21:56 följande:

Fina du, exakt så är det. Såhär är det att vara föräldraledig. Det är mer ansträngande att jobba. Självklart älskar du dina barn. Mitt tips till dig är att sänka kraven. Acceptera att detta är en av de tuffaste perioderna och att hemmet kommer vara stökigt, du kommer vara trött och det är ok, det blir bättre sen. Försök lyssna på intressanta poddar ibland och slappna av och försök vara i nuet. Om du orkar träffa en vän med barn i samma
    plder om det finns annars öppna förskolan ibland elller parken 

Tror det är en sak jag ska jobba mer på - att acceptera att det är svårt och jobbigt.  
  • Anonym (intelättare)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-01-12 17:22:11 följande:
    Det varierar nog dock, har vänner med samma åldersskillnad mellan barnen där de är som ler och långhalm.

Och nä, ingen släkt finns så. Oturligt nog.

Hade jag dukat undan när saker åkte i golvet hade tvååringen aldrig ätit.

Synd att det inte finns någon släkting. Ingen vän heller? Vet att det finns en del som gärna är reservmormor, kanske kolla efter en sån?

Det låter hårt att plocka undan maten. Men det funkar faktiskt. Han lärde sig väldigt fort att gör man så får man vara hungrig. Idag är han en pigg 13åring som äter allt.

Hursom, det är skittufft jag vet och de flesta saker blir ju såklart bättre. Men små barn, små bekymmer osv. Sömnbristen gör ju allting mycket värre.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (intelättare) skrev 2024-01-12 17:29:12 följande:

Synd att det inte finns någon släkting. Ingen vän heller? Vet att det finns en del som gärna är reservmormor, kanske kolla efter en sån?

Det låter hårt att plocka undan maten. Men det funkar faktiskt. Han lärde sig väldigt fort att gör man så får man vara hungrig. Idag är han en pigg 13åring som äter allt.

Hursom, det är skittufft jag vet och de flesta saker blir ju såklart bättre. Men små barn, små bekymmer osv. Sömnbristen gör ju allting mycket värre.

Finns vänner men nästan alla är i samma sits så det är inte direkt läge att dumpa ännu fler barn på dem .

Tänker att det med maten är olika för olika barn med, jag var själv hopplös med maten som liten enligt mamma, men hon nötte istället och jag blev också matfrisk :).
  • Anonym (intelättare)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-01-12 17:41:51 följande:
    Finns vänner men nästan alla är i samma sits så det är inte direkt läge att dumpa ännu fler barn på dem .

Tänker att det med maten är olika för olika barn med, jag var själv hopplös med maten som liten enligt mamma, men hon nötte istället och jag blev också matfrisk :).
    Jag försökte vara smart å köpte en sån tallrik med gummipropp så han inte skulle få loss den, då började han slänga skeden istället... Nä, det är inte lätt men djupandas och tänk att det går över. Nu är mina så stora och på något vis har man glömt allt det där och saknar småbarnstiden
  • nnnnnnnn

Det underlättade för oss att båda var FL lite blandat, tex var pappan ledig alla onsdagar + lör+sön så vi var aldrig utan honom mer än 2 dagar. Det kostade att gå ner i tid, men kanske har han FP att fylla upp med?
    Sen valde jag att börja jobba när minsta barnet var 7 månader, då jobbade pappan mån+tis och jag tors+fre. Det blev en bra blandning för oss! 2 dagar ensam med barnen, sen 1-2 dagar tillsammans som familj, sen jobb 2 dagar. Då flöt allt rätt OK.

Förutom det hade vi lyxen att vi båda kunde börja jobba lite tidigare så våra arbetsdagar var 6:30 - 15 (inte 8-16:30). Det låter inte som en stor grej, men att ha hela eftermiddagarna och kvällarna tillsammans var värt massor. Det blir inte mycket gjort hemma tillsammans på morgonen, men om vi är hemma tillsammans på eftermiddagen så händer mer och man kan avlasta varandra mer.

• Cathariiina

Jag minns hur det var med bebis och tvååring, det var fruktansvärt jobbigt! Men på något sätt överlever man. Tänk på att många mammor har och har haft många fler barn än du!

Jag tänker, att every little helps i den situationen. Jag förstår att ni inte har råd med barnflicka eller hemstäderska, för då skulle ni väl redan ha skaffat det. Men kanske finns det någon grannflicka som kan avlasta dig lite? Du betalar henne svart såklart, det får man göra om flickan bara är 13-15 år gammal, och det inte är så många timmar det gäller.

Jag menar inte att du ska lämna flickan ensam med barnen! Men om hon kan komma och göra NÅGON uppgift varje dag måndag-fredag, så underlättar det massor. Kanske komma en gång om dagen och diska och städa av köket (diskbänken, köksbordet, köksgolvet). Det behöver inte ta mer än en halvtimme. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (intelättare) skrev 2024-01-13 13:57:22 följande:
    Jag försökte vara smart å köpte en sån tallrik med gummipropp så han inte skulle få loss den, då började han slänga skeden istället... Nä, det är inte lätt men djupandas och tänk att det går över. Nu är mina så stora och på något vis har man glömt allt det där och saknar småbarnstiden
    Mitt barn får med lätthet loss tallriken med gummipropp, Blir mer en kul utmaning.
  • Anonym (Hjälp)
    Cathariiina skrev 2024-01-13 14:45:58 följande:

Jag minns hur det var med bebis och tvååring, det var fruktansvärt jobbigt! Men på något sätt överlever man. Tänk på att många mammor har och har haft många fler barn än du!

Jag tänker, att every little helps i den situationen. Jag förstår att ni inte har råd med barnflicka eller hemstäderska, för då skulle ni väl redan ha skaffat det. Men kanske finns det någon grannflicka som kan avlasta dig lite? Du betalar henne svart såklart, det får man göra om flickan bara är 13-15 år gammal, och det inte är så många timmar det gäller.

Jag menar inte att du ska lämna flickan ensam med barnen! Men om hon kan komma och göra NÅGON uppgift varje dag måndag-fredag, så underlättar det massor. Kanske komma en gång om dagen och diska och städa av köket (diskbänken, köksbordet, köksgolvet). Det behöver inte ta mer än en halvtimme. 

Tyvärr bor vi på landet så det är ont om grannbarn i passande ålder. Hade jag råd hade mathjälp också varit det jag helat tagit in.
Svar på tråden Bara jag som tycker föräldraledighet är jättekämpigt?