Anonym (S) skrev 2024-01-08 15:18:53 följande:
Jag tror att jag är rädd att känna mig snål om jag bjuder hem på billigare. Och vad är billigare?
Vin kostar om man vill det eller ej. Bara läsk och glass till 6 barn, samt godis och chips kostar mer än vad man tror. Sen ska man ju ha snacks, middag och efterätt till de vuxna också. Tycker personligen det springer iväg snabbt. Dessa känslor får mig helt klart att känna mig snål :(
Fast det finns mat som upplevs som lyxig som inte kostar skjortan. Eller måste du bjuda på oxfile?
Läsk och glass? Skit i läsken. Vatten fungerar toppen ändå. De får redan socker i glassen. Varför godis OCH chips? Köp popcorn, mycket billigare.
Kött till dansk fläskstek kostar runt 90 kr/kg. En kött bit räcker till 4-5, kanske 6 personer. Tillbehör är potatis, sås och rödkål och lite andra grönsaker.
Förrätt, en krämig broccoli soppa med knaperstekt bacon.
Efterrätt, äpplepaj med glass
Maten kan hållas ganska enkel men ändå smaka gudomligt.
Ett annat sätt är att fynda när det är billigt, frysa in och sedan göra goda tapas.
När vi ska bjuda många då vill jag gärna hålla det ekonomiskt för en middag för 10-15 personer skenar snabbt iväg annars. Är det bara våra närmaste vänner då har jag inga problem att lyxa till det.
När det gäller att vara snål så finns det olika varianter, man kan vara dumsnål och inte göra något alls och isolera sig eller ekonomisk.
Jag har vänner som inte har den fetaste plånboken men vi vill ändå göra saker tillsammans som inte tillhör vardagen. I somras fixade vi en picknick i parken och spelad boule (en av kompisarna hade boule bollar eller kulor eller vad sjutton det heter). Vi har promenerat i stan och återupptäckt gamla ställen som vi älskade som barn. Det har varit riktigt kul att höra om hur vi har hittat på samma hyss på samma ställe men inte samtidigt för att vi inte kände varandra.
Till våren ska vi packa in ungarna och köra till en nationalpark och vandra och grilla korv. Det är å andra sidan något som vi hade kunnat få för oss att göra utan barnen också.
Man behöver inte sluta umgås bara för att det är dyrt. Man får vara kreativ.