• Anonym (S)

Har jag blivit snål?

Kvinna 42 år. Har 1,2 miljoner sparade på börsen. Äger 50% av fastigheter värda 11,7 miljoner med 7,4 miljoner belåning.
    Trodde jag skulle ha sparat mer vid denna ålder. Är orolig för pensionen, även generellt splittrad i om jag borde kämpa hårdare för att spara eller borde jag leva mer. 

Jag älskar att bjuda in till middagar och hitta på saker, resa iväg. Men nu när allt gått upp i pris tycker jag mest det känns jobbigt. Förr brydde jag mig inte men nu plötsligt så tycker jag ett besök på pizza restaurangen med ungarna för 500 kr plötligt känns jobbigt. Har jag blivit snål? Middag för vänner med vin går på någon tusen, så är det ju, men det känns heller inte kul. 

större investeringar i hus och hem är däremot inga problem, kanske för att det ?investering? och inte förbrukning. 

Någon som känner igen sig? 

• Svar på tråden Har jag blivit snål?
  • Anonym (G)
    Jemp skrev 2024-01-08 10:07:52 följande:
    Fast det blir ju väldigt lågt. 
    Vad blir väldigt lågt? För vem?
  • Jemp
    Anonym (A) skrev 2024-01-08 10:41:51 följande:
    Hur många miljoner bör man ha i TS ålder för att få en bra pension? 
    Det var ett svar på att det är onödigt att oroa sig för pensionen om man har tjänstepension, och hade inte med ts att göra.
  • Postman

Ser inget konstigt att välja sina utgifter fattig som rik. Jag kan handla på systemet för 4000 men sen vara för snål för att betala för en plastpåse extra. Väldigt ologiskt egentligen. 

Pengar har jag för övrigt inga problem med att göra av med. Det har jag alltid tid för.  

• Anonym (G)
    Anonym (A) skrev 2024-01-08 10:41:51 följande:
    Hur många miljoner bör man ha i TS ålder för att få en bra pension? 
    Miljoner var? Vad är en bra pension?

Jag hade loggat in min pension, kört en uppdatering hos alla pensionsinstitut (görs men knapptryckning) och sedan gått till jämförelsetjänsten. Där kan man välja hur man ligger till jmf med andra personer i olika åldrar och olika sektorer (privat, statlig, kommunal). Är man t ex sämre än 50% är man sämre än medianen i den gruppen i pensionskapital/prognos. Ligger man på 80-90% behöver man nog inte oroa sig överhuvud taget.
    Nu är det inte bara pensionen som gör om man får ett ekonomiskt bra liv som pensionär. Så enkelt är det inte.
  • Anonym (Skuldfri)
    Anonym (G) skrev 2024-01-08 10:58:57 följande:
    Miljoner var? Vad är en bra pension?

Jag hade loggat in min pension, kört en uppdatering hos alla pensionsinstitut (görs men knapptryckning) och sedan gått till jämförelsetjänsten. Där kan man välja hur man ligger till jmf med andra personer i olika åldrar och olika sektorer (privat, statlig, kommunal). Är man t ex sämre än 50% är man sämre än medianen i den gruppen i pensionskapital/prognos. Ligger man på 80-90% behöver man nog inte oroa sig överhuvud taget.
    Nu är det inte bara pensionen som gör om man får ett ekonomiskt bra liv som pensionär. Så enkelt är det inte.
    Det är nog bra att inte ha så mycket lån också.
    Om jag vore TS skulle jag amortera mer på huslånet.
    Men de kanske planerar att sälja huset efter pension och skaffa sig ett billigare boende, många Stockholmare jag känner planerar så. Antar att huset ligger i Stockholm eftersom det är så dyrt?
    I min stad bor de flesta kvar i villorna så länge de kan, fysiskt, husen är inte så dyra och de flesta har låga eller inga lån.  Fem till åtta miljoner kostar en normal villa här. Visst , det finns hus för 12 miljoner också , men de köps i regel av väldigt förmögna personer med stort kapital , så jag tror inte att de lånar till huset. Typ företagare som sålt firman och pensionerade hockeyspelare., 
  • Anonym (S)
    Anonym (Skuldfri) skrev 2024-01-08 11:10:13 följande:
    Det är nog bra att inte ha så mycket lån också.
    Om jag vore TS skulle jag amortera mer på huslånet.
    Men de kanske planerar att sälja huset efter pension och skaffa sig ett billigare boende, många Stockholmare jag känner planerar så. Antar att huset ligger i Stockholm eftersom det är så dyrt?
    I min stad bor de flesta kvar i villorna så länge de kan, fysiskt, husen är inte så dyra och de flesta har låga eller inga lån.  Fem till åtta miljoner kostar en normal villa här. Visst , det finns hus för 12 miljoner också , men de köps i regel av väldigt förmögna personer med stort kapital , så jag tror inte att de lånar till huset. Typ företagare som sålt firman och pensionerade hockeyspelare., 
    I dagens nya ränteläge hade det såklart varit bättre med lägre belåning. Kanske är det också bidrar till mina nya ?snålhet?. Det blir ju tydligt hur mycket det kostar när räntan har gått upp. Många pengar går ju typ upp i rök?
  • Anonym (S)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-01-08 10:30:05 följande:

Vi har ca 200 000 kr var sparat, skulle det stå. Sen har barnen sina sparkonton också.

Vi skulle haft mer pengar på banken om vi hade levt snålare. Men vi köpte ny bil för några år sedan, renoveringar har kostat en del genom åren, osv. Då går det åt pengar. I gengäld har vi inga lån alls, är skuldfria. 

Om du är orolig TS, tycker jag att du ska se över dina inkonster och utgifter, men inte dra ner på nöjen om du inte måste, alternativt välj billigare nöjen.

Man måste ju se på helheten. är ni skuldfria och har en hel del bundets huset så är det ju utmärkt. Skulle det knipa kan man säkert låna upp på huset till en relativt ok ränta. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-01-08 10:13:54 följande:

Mycket vill ha mer. Du har det bättre ställt än många andra TS. Men är det inte ofta så att de som redan har det gott ställt är extra oroliga att förlora det?

Har du väldigt låg inkomst, eller vad oroar du dig för? Ränteläget kan jag iof förstå. Jag äger hälften av ett hus värt 5-6 miljoner och vi har inga lån på huset. Köpte det med ärvda tillgångar från båda håll. 

I övrigt har vi ca 200 000 kr sparat / i fonder samt hyggliga inkomster, men inte jättehöga. Vi är också 40+ och vi oroar hos inte. Har iof aldrig haft en särskilt dyr eller extravagant livsstil, även om vi unnar oss ibland.

Jo, så kan det väl vara. när jag var studerande och hade 10.000 på kontot så var jag ofantligt rik. Nu r jag fattig med 100.000 på kontot - iom att det inte räcker så långt om man skulle förlora jobbet eller så. när Pengarna dessutom ska räcka till familjen så är det inte heller mycket att komma med. bara en semestera för 4 är ju hur dyrt som helst! 
  • Anonym (S)
    Anonym (Evy) skrev 2024-01-08 09:55:45 följande:
    Så resonerar jag med. Man kan ju tycka att 500kr på en pizzamiddag är mycket och prioritera ner det, Även fast man har det gott ställt.
    Jag tror att jag är rädd att känna mig snål om jag bjuder hem på billigare. Och vad är billigare?
    Vin kostar om man vill det eller ej. Bara läsk och glass till 6 barn, samt godis och chips kostar mer än vad man tror. Sen ska man ju ha snacks, middag och efterätt till de vuxna också. Tycker personligen det springer iväg snabbt. Dessa känslor får mig helt klart att känna mig snål :(
  • Agda90
    Anonym (S) skrev 2024-01-08 15:18:53 följande:
    Jag tror att jag är rädd att känna mig snål om jag bjuder hem på billigare. Och vad är billigare?
    Vin kostar om man vill det eller ej. Bara läsk och glass till 6 barn, samt godis och chips kostar mer än vad man tror. Sen ska man ju ha snacks, middag och efterätt till de vuxna också. Tycker personligen det springer iväg snabbt. Dessa känslor får mig helt klart att känna mig snål :(
    Fast det finns mat som upplevs som lyxig som inte kostar skjortan. Eller måste du bjuda på oxfile?

Läsk och glass? Skit i läsken. Vatten fungerar toppen ändå. De får redan socker i glassen. Varför godis OCH chips? Köp popcorn, mycket billigare. 

Kött till dansk fläskstek kostar runt 90 kr/kg. En kött bit räcker till 4-5, kanske 6 personer. Tillbehör är potatis, sås och rödkål  och lite andra grönsaker. 
    Förrätt, en krämig broccoli soppa med knaperstekt bacon. 
    Efterrätt, äpplepaj med glass

Maten kan hållas ganska enkel men ändå smaka gudomligt.  

Ett annat sätt är att fynda när det är billigt, frysa in och sedan göra goda tapas. 

När vi ska bjuda många då vill jag gärna hålla det ekonomiskt för en middag för 10-15 personer skenar snabbt iväg annars. Är det bara våra närmaste vänner då har jag inga problem att lyxa till det. 

När det gäller att vara snål så finns det olika varianter, man kan vara dumsnål och inte göra något alls och isolera sig eller ekonomisk.
    Jag har vänner som inte har den fetaste plånboken men vi vill ändå göra saker tillsammans som inte tillhör vardagen. I somras fixade vi en picknick i parken och spelad boule (en av kompisarna hade boule bollar eller kulor eller vad sjutton det heter). Vi har promenerat i stan och återupptäckt gamla ställen som vi älskade som barn. Det har varit riktigt kul att höra om hur vi har hittat på samma hyss på samma ställe men inte samtidigt för att vi inte kände varandra. 

Till våren ska vi packa in ungarna och köra till en nationalpark och vandra och grilla korv. Det är å andra sidan något som vi hade kunnat få för oss att göra utan barnen också. 

Man behöver inte sluta umgås bara för att det är dyrt. Man får vara kreativ. 
  • Anonym (A)

Vad är alternativet? Att inte bjuda alls och framstå som ännu snålare? 

Tror du bryr dig för mkt om vad andra tycker. 

• TvillingmammaVästgöte
    Det låter lite snålt tycker jag. Ni vill väl ändå äta lite godare på helgen? Och ta en flaska vin? 
    Och gästerna bjuder ju tillbaka antar jag. Så tänker jag att det blir ingen extra kostnad alls. 
  • Anonym (S)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 17:32:40 följande:
    Det låter lite snålt tycker jag. Ni vill väl ändå äta lite godare på helgen? Och ta en flaska vin? 
    Och gästerna bjuder ju tillbaka antar jag. Så tänker jag att det blir ingen extra kostnad alls. 

Ja men så är det ju, att man blir tillbakabjuden. Sen tror jag ifs att vi bjuder lite mer än vi blir bjudna. Tycker om att vara social så egentligen ingenting som stört mig. Tills nu. Antar att det är att matpriserna blivit högre och boende kostnaderna med råge och därför tänker man mer på utgifterna. Och en flaska vin blir det aldrig, snarare 4 om man ska ha gäster. Alltid gillat att laga mat så är väl också lite känd för att ?alltid bjuda på nåt gott? så det tar emot att ställa fram en lasagne, känner ingen stolthet i form av kulinarisk prestation i det. 

hoppas på att detta är en fas bara och att det går över? 

• Anonym (ABC)
    Agda90 skrev 2024-01-08 15:45:17 följande:
    Fast det finns mat som upplevs som lyxig som inte kostar skjortan. Eller måste du bjuda på oxfile?

Läsk och glass? Skit i läsken. Vatten fungerar toppen ändå. De får redan socker i glassen. Varför godis OCH chips? Köp popcorn, mycket billigare. 

Kött till dansk fläskstek kostar runt 90 kr/kg. En kött bit räcker till 4-5, kanske 6 personer. Tillbehör är potatis, sås och rödkål  och lite andra grönsaker. 

Ett annat sätt är att fynda när det är billigt, frysa in och sedan göra goda tapas. 

När vi ska bjuda många då vill jag gärna hålla det ekonomiskt för en middag för 10-15 personer skenar snabbt iväg annars. Är det bara våra närmaste vänner då har jag inga problem att lyxa till det. 

När det gäller att vara snål så finns det olika varianter, man kan vara dumsnål och inte göra något alls och isolera sig eller ekonomisk.
    Jag har vänner som inte har den fetaste plånboken men vi vill ändå göra saker tillsammans som inte tillhör vardagen. I somras fixade vi en picknick i parken och spelad boule (en av kompisarna hade boule bollar eller kulor eller vad sjutton det heter). Vi har promenerat i stan och återupptäckt gamla ställen som vi älskade som barn. Det har varit riktigt kul att höra om hur vi har hittat på samma hyss på samma ställe men inte samtidigt för att vi inte kände varandra. 

Till våren ska vi packa in ungarna och köra till en nationalpark och vandra och grilla korv. Det är å andra sidan något som vi hade kunnat få för oss att göra utan barnen också. 

Håller med
  • Anonym (S)
    Agda90 skrev 2024-01-08 15:45:17 följande:

Låter som ni har ett härligt och sunt umgänge 
  • Anonym (katjing)

Jag håller med om att man spenderar efter vad man tycker har värde.

En klocka för 42 000? Visst, om jag verkligen vill ha den.

Automatkaffe på danska Legoland för 50 DKK? Aldrig i helvete, då är jag hellre utan kaffe den dagen.

Just nu känns restaurangbesök väldigt dyra och vi drar också ner på det, för vi kan laga mat själva och det blir fullt tillräckligt bra.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (S) skrev 2024-01-08 21:10:14 följande:

Ja men så är det ju, att man blir tillbakabjuden. Sen tror jag ifs att vi bjuder lite mer än vi blir bjudna. Tycker om att vara social så egentligen ingenting som stört mig. Tills nu. Antar att det är att matpriserna blivit högre och boende kostnaderna med råge och därför tänker man mer på utgifterna. Och en flaska vin blir det aldrig, snarare 4 om man ska ha gäster. Alltid gillat att laga mat så är väl också lite känd för att ?alltid bjuda på nåt gott? så det tar emot att ställa fram en lasagne, känner ingen stolthet i form av kulinarisk prestation i det. 

hoppas på att detta är en fas bara och att det går över? 

Vi bjuder bara dem som bjuder tillbaka. Inte främst av ekonomiska orsaker utan snarare att vi tänker att de inte är så intresserade av att umgås. 
    Så det blir oftast varannan gång.
    Men våra riktigt nära vänner, där kan det variera efter vad som man känner för. 

Svar på tråden Har jag blivit snål?