Åka iväg med bebis under föräldraledighet

Vi har en fantasrisk liten 9 månaders hemma och jag är mammaledig första året.
Sen vår son kom så har vi haft ständiga tjafs om huruvida jag ska få åka iväg med bebis och hälsa på familj och vänner. (vi bor i hans stad, 3 timmar från min hemort).
Jag har alltid haft en dröm och föreställning att jag skulle bo nära mina föräldrar den dagen det var dags att skaffa familj. Nu blev det inte så då jag hade lättare att flytta på mig pga jobb när vi blev kära för 3 år sedan. Nu när jag har gått hemma har jag känt extra behov av att åka iväg och hitta på saker då jag är rätt ensam i den för mig nya staden. Vi snackar att jag vill åka bort några nätter 1 gång i månaden typ.
Nu är det så att min sambo inte tycker detta är okej för han menar att hans anknytning förstörs om jag åker iväg för mycket. Han säger han kan gå med på att jag åker Max 2 nätter ibland och enbart dagarna tis-Tors då de är de tråkigaste veckodagarna. då jag åker 3-4 timmar med barn för att träffa min familj så önskar jag att jag kunde va borta kanske 3/4 nätter åtminstobe när jag är iväg men han totalvägrar. Han säger då att då får jag åka själv och lämna vår son med han (vilket inte är möjligt då han jobbar då?). Till saken hör också att jag känt mig väldigt ensam och inte mått så bra på senaste och därav vill jag ännu mera åka iväg lite, men det är inte ok enligt han.
jag undrar nu om ni är fler därute som haft lite samma dilemma? Hur löste ni det? Ja