• Anonym (Villrådig)

Vuxet barn dikterar villkor för umgänge

Hur skulle ni tänka och känna om era vuxna barn ska diktera villkor kring hur ni ska ha kontakt, t ex ha kontakt endast om ni ska ses? Ingenting däremellan, inga sms, inga mail, inga telefonsamtal, ingenting? Även om det är helt normala, vardagliga saker. Hur skulle ni må då? Skulle ni acceptera det och låta barnen bestämma? 

• Svar på tråden Vuxet barn dikterar villkor för umgänge
  • Anonym (r)

Ja för vad är alternativet? Tvinga på barnet kontakt som uppenbarligen är jobbig för denne?

• Anonym (Gilla läget)

Jobba på det som kallas acceptans. Om du vill ha kontakt med dina barn, förstås. Varför skulle du inte respektera en annan människas gränser...? Och hur tänkte du dig alternativen?

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Villrådig) skrev 2023-11-06 22:58:32 följande:

Hur skulle ni tänka och känna om era vuxna barn ska diktera villkor kring hur ni ska ha kontakt, t ex ha kontakt endast om ni ska ses? Ingenting däremellan, inga sms, inga mail, inga telefonsamtal, ingenting? Även om det är helt normala, vardagliga saker. Hur skulle ni må då? Skulle ni acceptera det och låta barnen bestämma? 

Jag vet vart du vill komma. Jag kan gissa mig till er dynamik. Du har varit den egoistiska mamman som kört över din dotters gränser. Kanske har hon trauman och psykisk sjukdom. Nu är det hennes tur att vara bångstyrig och er kontakt är en slags maktkamp om vem som har rätt. Och hon anser sig ha rätten att skälla på dig och du tycker synd om dig själv. Hade jag varit du hade jag satt mig ned och gått genom vad jag har för skuld i detta och bett om förlåtelse på riktigt. Hade hon fortsatt tjura hade jag satt en gräns 
  • Anonym (jo)
    Anonym (Villrådig) skrev 2023-11-06 22:58:32 följande:

Ja, hur skulle det annars vara? Att du dikterar villkoren för andra vuxna människor? Vuxna människor får diktera villkoren för sina egna liv. 

Sen är du fri att inte acceptera villkoren och då kan det ju bli så att kontakten bryts eller skadas. 

Antagligen tycker det vuxna barnet att föräldern klivit över gränser och försöker förstärka gränserna för att skydda sin egen sinnesfrid. Hur föräldern mår av det får föräldern själv ta ansvar för, kanske också är läge för lite självrannsakan för att utröna varför det vuxna barnet känner behov av att förstärka gränserna. Kanske även förändring av beteende så att de starka gränserna inte är lika nödvändiga att uttala. 
  • Anonym (soldoktorn)

Det krävs ju två personers insats för att ha en fungerande relation. Du kan också ställa krav och avstå från kontakt, precis som ditt barn. 

Men du kan aldrig tvinga barnet att ha mer kontakt än hen vill ha. Det är dock inget som stoppar dig från att säga nej tack när barnet vill ses, om du vill köra samma visa tillbaka. 

Frågan är vad det leder till.

Jag skulle nog sörja, men fortsätta mitt liv med människor som tycker om att umgås med mig. 

Har sett båda varianter med föräldrar som är psykiskt sjuka och de vuxna barnen har sagt upp kontakten och tvärtom med barn som är psykiskt sjuka och fryser ut föräldern. 

• Anonym (Villrådig)

Världen och människorna, speciellt yngre människor, har blivit väldigt egoistiska och tänker väldigt mycket på sitt och vill bara ha och ha. Jag har alltid velat ha en bra relation till mina barn och hört av mig för att jag bryr mig om dom. Bara för att ens barn är vuxna, behöver man inte strunta i dom. Jag har också haft småbarn och stressat med heltidsjobb och allt som hör livet till. Vet hur det är. Men jag struntade aldrig i min mamma.
    Eftersom jag vet hur mycket jag brytt mig och bryr mig, är det väldigt sårande när ens vuxna barn uppfattar en som någon slags ?pain in the ass.? Jag är definitivt inte på för mycket, eller som någon slags blodigel och lägger mig inte i mina barns liv. Men det är som att man bara duger när de behöver nånting. Annars är det inte så noga.
    Jag kommer att hålla mig på min kant och orkar inte bry mig. Om de vill ha kontakt, får de höra av sig. Jag vill inte vara den som stör. 

• Anonym (r)

Det låter snarare som att det är en personlig gränssättning, att ständig kontakt med dig och troligtvis även andra är jobbig. Vissa tycker sms, mail och meddelanden är jobbiga att hantera, det ger ångest.

• Anonym (Gilla läget)
    Anonym (Villrådig) skrev 2023-11-07 10:15:34 följande:

Världen och människorna, speciellt yngre människor, har blivit väldigt egoistiska och tänker väldigt mycket på sitt och vill bara ha och ha. Jag har alltid velat ha en bra relation till mina barn och hört av mig för att jag bryr mig om dom. Bara för att ens barn är vuxna, behöver man inte strunta i dom. Jag har också haft småbarn och stressat med heltidsjobb och allt som hör livet till. Vet hur det är. Men jag struntade aldrig i min mamma.
    Eftersom jag vet hur mycket jag brytt mig och bryr mig, är det väldigt sårande när ens vuxna barn uppfattar en som någon slags ?pain in the ass.? Jag är definitivt inte på för mycket, eller som någon slags blodigel och lägger mig inte i mina barns liv. Men det är som att man bara duger när de behöver nånting. Annars är det inte så noga.
    Jag kommer att hålla mig på min kant och orkar inte bry mig. Om de vill ha kontakt, får de höra av sig. Jag vill inte vara den som stör. 

Bara för att de är dina barn så är det inte säkert att de vill umgås med dig! Man har rätt att välja, och välja bort, sitt umgänge, även om det är släktingar.

Skit samma vad DU gjorde, dina barn är inte skyldiga att uppoffrande umgås med dig bara för att du lekte martyr gentemot dina egna föräldrar. Håll isär generationerna.

Om du känner att du inte blir uppskattad annat än om de behöver dig så säg det då! Om de ber om hjälp och du känner att det blir för mycket så måste du också sätta gränser.
  • LFF

Om dina barn har blivit egoistiska och bara tänker på sitt och bara vill ha och ha... Då är det din uppfostran som skapat dessa unga människor. 

Jag känner en hel del unga människor och många har, om inte daglig så veckovis, kontakt med sina föräldrar och både föräldrar och barn hör av sig till varandra. De som inte hör av sig (eller vill att deras föräldrar hör av sig) har som regel en inte helt okomplicerad relation till sina föräldrar.
  • Anonym (jo)

Och det är ju ditt val, att hålla dig på din kant om ditt vuxna barn inte vill umgås såsom det passar dig.

Men ditt inlägg andas också av nåt slags rättighetstänk och brist på inlevelse av hur du kan uppfattas av andra, tex ditt vuxna barn. Bara för att du anser att ditt beteende inte är ett "pain in the ass" så betyder det ju inte att andra inte ser det så. 

Man behöver inte strunta i sina vuxna barn, inte heller vara påträngande. Och vuxna barn har inte skyldigheter gentemot föräldrarna bara för att de är föräldrar, utan det är en ömsesidighet som ska passa båda för att hålla. 

Det är också intressant hur du avfärdar yngre som egoistiska när det i själva verket är du som vill ha något ditt vuxna barn uppenbarligen inte mäktar med att ge. Och när du inte får som du vill så drar du tillbaka även det du innan tänkt att ge. Så vem är det egentligen som är egoistisk?
  • Anonym (Villrådig)

Har levt ett tag och vet att det finns massor med människor, många bland yngre, som vill ha hjälp och tjänster från sina föräldrar, men ställer inte upp om föräldern behöver hjälp. Spelar ingen roll om föräldern är gammal och sjuklig. Föräldern får knappt ett tack, ännu mindre blir bjuden på fika eller middag. Det är mycket sorgligt. 

När jag pratar om kontakt med vuxna barn är det faliljesammanhållningen och det sociala umgänget jag främst syftar på. Inte praktiska saker. Personligen brukar jag nästan aldrig be om hjälp, utan försöker lösa det mesta själv. Det är inte ok att vissa kräver hjälp med allt möjligt, men ställer inte upp själva om de blir tillfrågade. Det konstiga är att de inte ens reflekterar över det själva. 

• Anonym (jo)
    Anonym (Villrådig) skrev 2023-11-07 14:07:41 följande:

Har levt ett tag och vet att det finns massor med människor, många bland yngre, som vill ha hjälp och tjänster från sina föräldrar, men ställer inte upp om föräldern behöver hjälp. Spelar ingen roll om föräldern är gammal och sjuklig. Föräldern får knappt ett tack, ännu mindre blir bjuden på fika eller middag. Det är mycket sorgligt. 

När jag pratar om kontakt med vuxna barn är det faliljesammanhållningen och det sociala umgänget jag främst syftar på. Inte praktiska saker. Personligen brukar jag nästan aldrig be om hjälp, utan försöker lösa det mesta själv. Det är inte ok att vissa kräver hjälp med allt möjligt, men ställer inte upp själva om de blir tillfrågade. Det konstiga är att de inte ens reflekterar över det själva. 

Även jag har levt ett tag och vet att det finns massor av människor, främst bland äldre, som vill ha hjälp och tjänster från sina vuxna barn, men inte ställer upp om de vuxna barnen behöver hjälp. Så det kan definitivt gå åt båda hållen.

Och familjesammanhållning och socialt umgänge kan man aldrig kräva, det är ett erbjudande och ska innebära något positivt för alla parter, annars kan man välja bort det. 

Om man känner sig utnyttjad utan att få något tillbaka så kan man ta upp det till diskussion om gränser, och om det inte fungerar så kan man sluta erbjuda tjänster man inte vill bidra med. 
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (Villrådig) skrev 2023-11-07 14:07:41 följande:

Jaha, och du dömer dina egna barn utifrån det också tydligen, istället för att titta på just er unika situation? Rannsaka dig själv. Det finns nog en god orsak till varför de inte vill/orkar ha kontakt.

Igen, säg nej om du inte vill ställa upp!
  • Anonym (..)

Det är klart man vill ha relation med sina vuxna barn, men funkar det inte så är det tyvärr så. Man kan tycka vad man vill om saken men som andra redan skrivit, så kan man ju inte styra/bestämma över dem. 
Svar på tråden Vuxet barn dikterar villkor för umgänge