Anonym (Villrådig) skrev 2023-11-07 10:15:34 följande:
Världen och människorna, speciellt yngre människor, har blivit väldigt egoistiska och tänker väldigt mycket på sitt och vill bara ha och ha. Jag har alltid velat ha en bra relation till mina barn och hört av mig för att jag bryr mig om dom. Bara för att ens barn är vuxna, behöver man inte strunta i dom. Jag har också haft småbarn och stressat med heltidsjobb och allt som hör livet till. Vet hur det är. Men jag struntade aldrig i min mamma.
Eftersom jag vet hur mycket jag brytt mig och bryr mig, är det väldigt sårande när ens vuxna barn uppfattar en som någon slags ?pain in the ass.? Jag är definitivt inte på för mycket, eller som någon slags blodigel och lägger mig inte i mina barns liv. Men det är som att man bara duger när de behöver nånting. Annars är det inte så noga.
Jag kommer att hålla mig på min kant och orkar inte bry mig. Om de vill ha kontakt, får de höra av sig. Jag vill inte vara den som stör.
Och det är ju ditt val, att hålla dig på din kant om ditt vuxna barn inte vill umgås såsom det passar dig.
Men ditt inlägg andas också av nåt slags rättighetstänk och brist på inlevelse av hur du kan uppfattas av andra, tex ditt vuxna barn. Bara för att du anser att ditt beteende inte är ett "pain in the ass" så betyder det ju inte att andra inte ser det så.
Man behöver inte strunta i sina vuxna barn, inte heller vara påträngande. Och vuxna barn har inte skyldigheter gentemot föräldrarna bara för att de är föräldrar, utan det är en ömsesidighet som ska passa båda för att hålla.
Det är också intressant hur du avfärdar yngre som egoistiska när det i själva verket är du som vill ha något ditt vuxna barn uppenbarligen inte mäktar med att ge. Och när du inte får som du vill så drar du tillbaka även det du innan tänkt att ge. Så vem är det egentligen som är egoistisk?