• J023

Resa utomlands som gravid

Är det någon som har erfarenhet av att resa utomlands som gravid? Vad behöver man tänka på gällande t.ex mat?

Jag ska till Thailand om en vecka och är i vecka 7+6. Jag har förstått att man inte kan äta kalla köttpålägg, samt sallad, frukt och grönsaker om de inte är noga sköljda. 
    I Thailand känns det som de knappast är så noga med att skölja grönsakerna, men om de gör det så är det säkert med kranvatten?

• Svar på tråden Resa utomlands som gravid
  • svansmamman

Jag kan bara svara för egen del, men jag har inte haft några restriktioner när det kommer till kosten under någon av mina graviditeter. Jag har ätit chark, brie, ingefära osv. Jag resonerar att jag äter med sunt förnuft, och som vanligt håller koll att det verkar fräscht. Om du är orolig är det ju bara att du följer rekommendationerna. Kanske köper flaskvatten som du sköljer frukt i, undviker kallskuret som står framme, undviker sallader (som ofta är en riktig smittohärd) etc. 

Ha en underbar resa! ❤️

• Rivjärnet92
    svansmamman skrev 2023-10-16 19:28:54 följande:

Jag kan bara svara för egen del, men jag har inte haft några restriktioner när det kommer till kosten under någon av mina graviditeter. Jag har ätit chark, brie, ingefära osv. Jag resonerar att jag äter med sunt förnuft, och som vanligt håller koll att det verkar fräscht. Om du är orolig är det ju bara att du följer rekommendationerna. Kanske köper flaskvatten som du sköljer frukt i, undviker kallskuret som står framme, undviker sallader (som ofta är en riktig smittohärd) etc. 

Ha en underbar resa! ❤️

Att du varit dumstridig och nonchalant får stå för dig men propsa fan inte på ts dina dumheter.

OnT: skölj grönsakerna med flaskvatten. I övrigt ska du givetvis följa de kostrekommendationer som gäller för gravida.
  • Anonym (Lis)
    Rivjärnet92 skrev 2023-10-16 19:31:56 följande:
    Att du varit dumstridig och nonchalant får stå för dig men propsa fan inte på ts dina dumheter.

OnT: skölj grönsakerna med flaskvatten. I övrigt ska du givetvis följa de kostrekommendationer som gäller för gravida.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-16 19:43:45 följande:

Onödigt att vara så otrevlig. Alla gör väl som de vill. Rekommendaktioner ändras dessutom. För bara 3-4 år sedan rekommenderades man att äta ingefära mot illamåendet, men nu ska man äta det mer sparsamt. Eller som svansmamma skriver, med sunt förnuft. Det var ju knappast som att hon hetsade ts till att strunta i rekommendationerna.

TS: tänk extra på sallad, frukt och bär som du själv skriver då det kan vara dåligt sköljt, buffé är kanske bra att skippa i värmen...

• Anonym (Y)

Jösses vilken otrevlig ton. Finns väl betydligt värre saker man kan göra som gravid än att äta chark eller brieost... 

Alla här är väl benägna att fatta egna beslut kring vad de vill och inte vill äta, oavsett gravid eller inte. Ts bad om åsikter och råd och det är väl bara bra att hen får det i ett bredare spektrum och sedan själv får fatta egna beslut.
  • Sunflora

Det finns inga sådana rekommendationer. Titta vad Livsmedelsverket rekommenderar och följ det, kvinnor i Thailand får också barn. Jag åt precis som vanligt under mina graviditeter men undvek alkohol och tobak (rött/snusade inte innan så där blev det ingen skillnad) 

• J023

Tack för era svar! Det råder tydligen delade meningar om rekommendationerna. Enligt livsmedelsverket är det ju detsamma som jag skrev ovan - noga sköljda grönsaker, bär och frukt, samt undvik köttpålägg som inte blivit upphettade. Vi kan ju inte dricka kranvattnet i Thailand, så då är det ju rätt naturligt att vi heller inte borde äta mat som sköljts i det vattnet. 

Det är min första graviditet så är orolig och osäker kring allt. Lämnar hellre bort mat än äter något som kan skada fostret. Men känner att det blir väldigt begränsat och känns som jag inte kommer kunna (våga) äta någonting alls då jag inte vet hygienstandarden och vågar lita på att de tvättat med flaskvatten och att maten inte stått varmt/framme för länge.  

• Anonym (fd reseledare)
    J023 skrev 2023-10-17 12:08:45 följande:

Tack för era svar! Det råder tydligen delade meningar om rekommendationerna. Enligt livsmedelsverket är det ju detsamma som jag skrev ovan - noga sköljda grönsaker, bär och frukt, samt undvik köttpålägg som inte blivit upphettade. Vi kan ju inte dricka kranvattnet i Thailand, så då är det ju rätt naturligt att vi heller inte borde äta mat som sköljts i det vattnet. 

Det är min första graviditet så är orolig och osäker kring allt. Lämnar hellre bort mat än äter något som kan skada fostret. Men känner att det blir väldigt begränsat och känns som jag inte kommer kunna (våga) äta någonting alls då jag inte vet hygienstandarden och vågar lita på att de tvättat med flaskvatten och att maten inte stått varmt/framme för länge.  

Om du ska äta frukt så skölj den i vatten ifrån flaska om det inte är en frukt som du skalar som banan.
    Mat i Thailand är ju oftast tillagad, men man ska ju undvika kalla röror med majonäs mm men det är inte vanliga i Thailand, 
    Mat som står framme länge kan du undvika men som sagt all tillagad mat är ok.
    Var försiktig med glass i små stånd i gathörn men annars är det bra mat.
    På hotell och på restauranger är maten bra då man ofta lagar maten precis innan man äter den. 
    Drick vatten på flaska men annars om du äter på stora ställen där är omsättning på mat så är det bra.

Jag har rest både i Thailand och Indien som gravid, gick jättebra men som sagt jag undvek då kalla röror, sköljde frukt och var försiktig med glass ute men inte på restauranger. Men det viktigaste är att dricka vatten på flaska.
    Men i Thailand är maten ofta wokad och väl genomlagad.

Ha en trevlig resa och glöm inte att njut, låt inte oron ta över.
    Förutom vatten då på flaska gäller ungefär samma för mat som hemma.
  • Anonym (Ronja)

se upp för böngroddar. Det var det jag fick upp nu när jag sökte på gravid mat Thailand (bean sprouts)

• Sunflora
    J023 skrev 2023-10-17 12:08:45 följande:

Om all mat var farlig i Thailand så skulle de inte kunna få barn där. 
  • J023

Tack till er som lämnat seriösa svar 🙏☺️

Sunflora: har inte sagt att all mat är farlig, utan att de inte har samma hygienstandard. Du kan inte jämföra att komma som turist med att bo där. Vattnet kan innehålla bakterier och föroreningar som vi inte är vana vid. Jag har redan testat att vara inlagd på sjukhus i Turkiet p.g.a ovannämnda orsaker. Det är inte en rolig resa, varket som gravid eller icke-gravid.

Svar på tråden Resa utomlands som gravid