J023 skrev 2023-10-17 12:08:45 följande:
Tack för era svar! Det råder tydligen delade meningar om rekommendationerna. Enligt livsmedelsverket är det ju detsamma som jag skrev ovan - noga sköljda grönsaker, bär och frukt, samt undvik köttpålägg som inte blivit upphettade. Vi kan ju inte dricka kranvattnet i Thailand, så då är det ju rätt naturligt att vi heller inte borde äta mat som sköljts i det vattnet.
Det är min första graviditet så är orolig och osäker kring allt. Lämnar hellre bort mat än äter något som kan skada fostret. Men känner att det blir väldigt begränsat och känns som jag inte kommer kunna (våga) äta någonting alls då jag inte vet hygienstandarden och vågar lita på att de tvättat med flaskvatten och att maten inte stått varmt/framme för länge.
Om du ska äta frukt så skölj den i vatten ifrån flaska om det inte är en frukt som du skalar som banan.
Mat i Thailand är ju oftast tillagad, men man ska ju undvika kalla röror med majonäs mm men det är inte vanliga i Thailand,
Mat som står framme länge kan du undvika men som sagt all tillagad mat är ok.
Var försiktig med glass i små stånd i gathörn men annars är det bra mat.
På hotell och på restauranger är maten bra då man ofta lagar maten precis innan man äter den.
Drick vatten på flaska men annars om du äter på stora ställen där är omsättning på mat så är det bra.
Jag har rest både i Thailand och Indien som gravid, gick jättebra men som sagt jag undvek då kalla röror, sköljde frukt och var försiktig med glass ute men inte på restauranger. Men det viktigaste är att dricka vatten på flaska.
Men i Thailand är maten ofta wokad och väl genomlagad.
Ha en trevlig resa och glöm inte att njut, låt inte oron ta över.
Förutom vatten då på flaska gäller ungefär samma för mat som hemma.