Inlägg från: J023 |Visa alla inlägg
  • J023

Resa utomlands som gravid

Är det någon som har erfarenhet av att resa utomlands som gravid? Vad behöver man tänka på gällande t.ex mat?

Jag ska till Thailand om en vecka och är i vecka 7+6. Jag har förstått att man inte kan äta kalla köttpålägg, samt sallad, frukt och grönsaker om de inte är noga sköljda. 
    I Thailand känns det som de knappast är så noga med att skölja grönsakerna, men om de gör det så är det säkert med kranvatten?

• Svar på tråden Resa utomlands som gravid
  • J023

Tack för era svar! Det råder tydligen delade meningar om rekommendationerna. Enligt livsmedelsverket är det ju detsamma som jag skrev ovan - noga sköljda grönsaker, bär och frukt, samt undvik köttpålägg som inte blivit upphettade. Vi kan ju inte dricka kranvattnet i Thailand, så då är det ju rätt naturligt att vi heller inte borde äta mat som sköljts i det vattnet. 

Det är min första graviditet så är orolig och osäker kring allt. Lämnar hellre bort mat än äter något som kan skada fostret. Men känner att det blir väldigt begränsat och känns som jag inte kommer kunna (våga) äta någonting alls då jag inte vet hygienstandarden och vågar lita på att de tvättat med flaskvatten och att maten inte stått varmt/framme för länge.  

• J023

Tack till er som lämnat seriösa svar 🙏☺️

Sunflora: har inte sagt att all mat är farlig, utan att de inte har samma hygienstandard. Du kan inte jämföra att komma som turist med att bo där. Vattnet kan innehålla bakterier och föroreningar som vi inte är vana vid. Jag har redan testat att vara inlagd på sjukhus i Turkiet p.g.a ovannämnda orsaker. Det är inte en rolig resa, varket som gravid eller icke-gravid.

Svar på tråden Resa utomlands som gravid