Gabriel - vad får ni för associationer?
Som rubriken lyder så är jag nyfiken och vill veta hur andra uppfattar namnet.
Som rubriken lyder så är jag nyfiken och vill veta hur andra uppfattar namnet.
Tänker på Gabriel i filmen Jerusalem. En from och mild person.
Ärkeängeln Gabriel absolut.
Min son heter Gabriel och om jag visste att alla hans kompisar skulle kalla honom för Gabbe så hade vi valt ett annat namn.. Vi har varit noga och sagt att han heter Gabriel men det verkar inte kompisarna bry sig om. Så i skolan och bland kompisar och även för någon släkting som envisas med att säga Gabbe så är han Gabbe, och hemma är han Gabriel.
Inget särskilt. Det är ett alldeles för vanligt namn för att jag ska få några särskilda.
Det är ett fint namn, men jag tänker religiöst och överklass. Lite omständigt att säga. Typ Sebastian. Förstår att det blir smeknamn av det. Men som sagt, inget fel på namnet i sig!
Jag tycker att det är fult, rent ljudmässigt, och ganska trist. Men annars är det ett bra och rejält namn; en av ärkeänglarna hette det så det är väldigt gammalt och etablerat, och det förekommer även i flera adelsätter. Tänk Magnus Gabriel de la Gardie, t.ex.. Det är ett namn som aldrig kan ses som trashigt.
Jag tycker det är ett fint namn och det är egentligen inte längre än Mikael, ett vanligare ärkeängelnamn. Men Mikael blir oftast Micke och Gabriel blir Gabbe. Jag skulle själv kalla honom Gabriel om det var min son, men jag skulle ju inte ha någon koll över vad hans kompsar gör. Som vuxen kan han själv välja hur han presenterar sig. Den vuxne Gabriel jag känner kallas just Gabriel.
I mina släktforsknlngar ser jag att Gabriel är vanligt på vissa ställen. Gabriel Johansson, Johan Gabrielsson, Gabriel Gabrielsson etc.
Man kan se att vissa alltid fick kortare "vardagsnamn" (Maria blev alltid Maja, Elisabet blev alltid Lisa, Michael blev Mickel, Abraham blev Abram etc), men jag har inte sett något "Gabbe" i kyrkböckerna.
Varför "ogillar" någon vad andra får för associationer? Fan va trögt.
Ängel! Min äldsta son heter det i andranamn, så uppenbarligen gillar jag det :)
jättefint namn, inget annat
Peter Setman i en ängels tålamod-om nån minns den serien?
namnet har för mig iö stark kristen koppling, så om man inte är religös och eller vill kopplas till det hade jag nog valt annat namn
men iö fint namn. Tidlöst å passar både pojkar o gubbar
Känner många syrianer och bland dessa är det extremt vanligt.
1. Ärkeängeln Gabriel (Lukasevangeliet 1:19)
2. Tilda Swinton som Gabriel i filmen Constantine med bl a Keanu Reeves.
3. Peter Gabriel (en av makens favoritartister)
Jättefint namn, det låter både klassiskt och vackert samt fungerar även internationellt,. Däremot skulle jag vara livrädd för att han ska bli kallad Gabbe, det låter som en 50-årig slöjdlärare med tung BO.
Ett fint namn tycker jag. Det låter som en go och snäll kille och en ärlig person.
Men du får nog vara beredd på att många kommer att kalla honom för något annat än Gabriel.
Ett fint namn tycker jag. Det låter som en go och snäll kille och en ärlig person.
Men du får nog vara beredd på att många kommer att kalla honom för något annat än Gabriel.