Inlägg från: OlgaElvira |Visa alla inlägg
  • OlgaElvira

Gabriel - vad får ni för associationer?

Jag tänker i första hand på ängeln Gabriel, den som talade om för Maria att hon skulle föda en son.
    Annars också en äldre man från överklassen som har det som ett av sina namn, eller en yngre man född på 90-talet. Ett bra namn på barn idag, lätt att säga, lätt att stava, inte så vanligt att det blir tre i samma klass med det namnet.  Det enda negativa jag kan komma på är att det är lite långt så att det nog gärna blir Gabbe.

• OlgaElvira
    Anonym (Hej) skrev 2023-08-29 11:42:24 följande:

Min son heter Gabriel och om jag visste att alla hans kompisar skulle kalla honom för Gabbe så hade vi valt ett annat namn.. Vi har varit noga och sagt att han heter Gabriel men det verkar inte kompisarna bry sig om. Så i skolan och bland kompisar och även för någon släkting som envisas med att säga Gabbe så är han Gabbe, och hemma är han Gabriel. 

Man inser ganska snart att det är omöjligt att styra vilket smeknamn ens barn ges av kompisar. Vår äldste fick namnet Emil, det är väl kort och bra och inbjuder inte till smeknamn, trodde vi. Det blev Mille bland kompisarna.
Svar på tråden Gabriel - vad får ni för associationer?