• Anonym (Gravid)

Gabriel - vad får ni för associationer?

Som rubriken lyder så är jag nyfiken och vill veta hur andra uppfattar namnet.

• Svar på tråden Gabriel - vad får ni för associationer?
  • Anonym (A)

Ett fint namn. Inga speciella associationer.

• OlgaElvira

Jag tänker i första hand på ängeln Gabriel, den som talade om för Maria att hon skulle föda en son.
    Annars också en äldre man från överklassen som har det som ett av sina namn, eller en yngre man född på 90-talet. Ett bra namn på barn idag, lätt att säga, lätt att stava, inte så vanligt att det blir tre i samma klass med det namnet.  Det enda negativa jag kan komma på är att det är lite långt så att det nog gärna blir Gabbe.

• BuoBä

Fint och klassiskt namn, men smeknamnet Gabbe får mig att vilja kräkas. Det låter så hårt och fult. 

• Anonym (Fint)

Fint namn. Tänler på en ärkeängel.

• Ascendere

Tänker direkt på ärkeängeln Gabriel och antar att familjen antagligen är kristna, förmodligen frikyrkliga. 

• Anonym (Hallå)

Tänker också på ärkeängeln. Men ödet är ett fint namn med vackra associationer! Det är dessutom ett vuxet och stiligt namn. 

• Anonym (Hej)

Min son heter Gabriel och om jag visste att alla hans kompisar skulle kalla honom för Gabbe så hade vi valt ett annat namn.. Vi har varit noga och sagt att han heter Gabriel men det verkar inte kompisarna bry sig om. Så i skolan och bland kompisar och även för någon släkting som envisas med att säga Gabbe så är han Gabbe, och hemma är han Gabriel. 

• Anonym (PG)

Peter Gabriel i Genesis (som sen blev soloartist). Alltså bra associationer.

• Anonym

Blont krull i pottform, fjollighet och bögighet å ena sidan.
    Ängel å andra sidan.
    Svarta-plast-glasögon-besserwisser som bonus.

Svar på tråden Gabriel - vad får ni för associationer?