• Kalmariten

    Resa/flyga med 4mån bebis

    Hej,
    Som rubriken lyder ska vi åka med vår 4månaders bebis utomlands för att träffa sambons familj. Vi har rest många gånger tillsammans men aldrig med barn. Det är en resa som består av 2 flyg á 2,5h och en mellanlandning på ca 2 timmar. 

    Vi kommer inte ta med oss barnvagn utan det finns på destinationen. Vi har däremot kollat upp att man kan låna barnvagn på Köpenhamns flygplats där vi kommer att flyga ifrån. Annars kommer vi använda oss av bärsele och en ryggsäck som man kan veckla ut till en liten säng/lekhage så hon kan ligga ned lite och sträcka på sig under mellanlandningen.

    Vad har ni för tips? Vad är viktigt att tänka på? Hur mycket ersättning får vi ta med förbi säkerhetskontrollen? (Bebis ammas alltså inte) 

    Tacksam för alla tips vi kan få Glad
     

  • Svar på tråden Resa/flyga med 4mån bebis
  • Cathariiina

    Jag tycker inte att ni ska göra det alls. En sådan liten kan inte tryckutjämna, utan kommer att få mycket ont i öronen vid start och landning. Då kommer hon att gråta och skrika och störa alla runtomkring, som har rätt att ha lugn och ro och kunna koppla av på sin flygresa. 

    Ni får vänta med resan ett par år, eller så får släktingarna komma hit. 

  • Kalmariten
    Cathariiina skrev 2023-08-12 14:10:25 följande:

    Jag tycker inte att ni ska göra det alls. En sådan liten kan inte tryckutjämna, utan kommer att få mycket ont i öronen vid start och landning. Då kommer hon att gråta och skrika och störa alla runtomkring, som har rätt att ha lugn och ro och kunna koppla av på sin flygresa. 

    Ni får vänta med resan ett par år, eller så får släktingarna komma hit. 


    Nu var det inte det jag frågade om. Jag bad om tips för att underlätta vår resa. Dina åsikter om vi borde åka eller inte kan du hålla för dig själv. 
  • Alexi

    Jag flög med min yngsta till Spanien när han var tre månader. Han låg vid bröstet hela resan och medpassagerarna märkte inte ens att han var med. 🙂

  • Aliona

    Det kommer att gå jättebra - lyssna inte på förgående. Tryckutjämna gör man när sväljer, så se till att ha en flaska med vatten eller etsättning redo och låt bebisen sugs på den under start och landning. Behöver hon extra hjälp så kan ni försiktigt hålla för hennes näsa när hon sväljer så släpper lock, men det lättaste är att undvika att hon får lock för öronen till att börja med, genom att låta henbe dricka och suga på napp. Det kan vara bra att ha mef sig nässprej också om hon skulle bli täppt i näsan, så underlättar även det tryckutjämnandet. 

    Jag kommer inte ihåg hur mycket ersättning man får ha med sig, men det är mycket. Ta pulver, flaska, en termos varmt vatten och en termos kallt så kan ni få till rätt temperatur. 


    Annars är det inte så mycket att tänka på mer än att låta henne röra på sig när ni kan. Ta med böcker, fingerdockor och annat som kan roa henne. Det finns säkert bebisglada medpassagerare som gärna roar henne en stund. 


    Jag hörde någon som tog med sig ett gäng öronproppar att ge till de närmsta grannarna om hon börjar skrika mycket - det kanske kan vara något! 


    Annars tyckte jag att det var mycket, mycket lättare att flyga med bebis än när barnet var 1-2 år. I den ålder ville barnet röra sig mycket, ha egen vilja, känsloutbrott som gjorde det mycket svårare att resan. Tidigare och senare var det inga problem alls. 


    Lycka till - det är viktigt att etablera en relation till släktingar och andra hemlandet om man är internationell familj! 


     

  • Kalmariten
    Alexi skrev 2023-08-12 14:28:33 följande:

    Jag flög med min yngsta till Spanien när han var tre månader. Han låg vid bröstet hela resan och medpassagerarna märkte inte ens att han var med. 🙂


    Vad skönt att det gick så bra! 🤩 har du några tips på vad du gjorde som du tror kan underlätta vår resa? 😊
  • Kalmariten
    Aliona skrev 2023-08-12 14:37:00 följande:

    Det kommer att gå jättebra - lyssna inte på förgående. Tryckutjämna gör man när sväljer, så se till att ha en flaska med vatten eller etsättning redo och låt bebisen sugs på den under start och landning. Behöver hon extra hjälp så kan ni försiktigt hålla för hennes näsa när hon sväljer så släpper lock, men det lättaste är att undvika att hon får lock för öronen till att börja med, genom att låta henbe dricka och suga på napp. Det kan vara bra att ha mef sig nässprej också om hon skulle bli täppt i näsan, så underlättar även det tryckutjämnandet. 

    Jag kommer inte ihåg hur mycket ersättning man får ha med sig, men det är mycket. Ta pulver, flaska, en termos varmt vatten och en termos kallt så kan ni få till rätt temperatur. 


    Annars är det inte så mycket att tänka på mer än att låta henne röra på sig när ni kan. Ta med böcker, fingerdockor och annat som kan roa henne. Det finns säkert bebisglada medpassagerare som gärna roar henne en stund. 


    Jag hörde någon som tog med sig ett gäng öronproppar att ge till de närmsta grannarna om hon börjar skrika mycket - det kanske kan vara något! 


    Annars tyckte jag att det var mycket, mycket lättare att flyga med bebis än när barnet var 1-2 år. I den ålder ville barnet röra sig mycket, ha egen vilja, känsloutbrott som gjorde det mycket svårare att resan. Tidigare och senare var det inga problem alls. 


    Lycka till - det är viktigt att etablera en relation till släktingar och andra hemlandet om man är internationell familj! 


     


    Tack snälla för ditt svar! 🥰

    Precis, vi är en internationell familj. Sambons hela familj och släkt bor utomlands så det är viktigt för oss att vår dotter får en relation med dem och lär sig att det är hennes hem också 😊

    Vilket bra tips att låta henne suga på flaskan vid start och landning för att försöka undvika locket i öronen. Vi kommer definitivt ta med oss nässprej också, tack för tipset! ❤️
  • Alexi
    Kalmariten skrev 2023-08-12 15:09:44 följande:
    Vad skönt att det gick så bra! 🤩 har du några tips på vad du gjorde som du tror kan underlätta vår resa? 😊

    Det är liksom ingen stor grej. ni är nervösa för att der är första barnet men det är inga konstigheter att flyga. 


    hur mycket ersättning man får ha med bör ni ju läsa på flygbolagets hemsida. 


    se till att ha ombytesklöder, våtservetter osv till er och barnet i handbagaget är väl det viktigaste. 

  • Tekopp
    Cathariiina skrev 2023-08-12 14:10:25 följande:

    Jag tycker inte att ni ska göra det alls. En sådan liten kan inte tryckutjämna, utan kommer att få mycket ont i öronen vid start och landning. Då kommer hon att gråta och skrika och störa alla runtomkring, som har rätt att ha lugn och ro och kunna koppla av på sin flygresa. 

    Ni får vänta med resan ett par år, eller så får släktingarna komma hit. 


    Extremt trist inställning. Barn måste också få ta plats och de är just barn. De låter ibland mer än vuxna och det är helt normalt. Det betyder inte att de ska sitta hemma eller endast vara på platser där man inte stör någon inskränkt Vuxen som bestämt sig för att just lugn och ro på den egna resa är viktigaste faktorn att ta hänsyn till. Barn ska synas och höras. Barn har all rätt i världen att ta del av sin släkt inrikes och utrikes
  • MsM84

    Min erfarenhet är att det aldrig är problem eller märkbara begränsningar i vad man får ta ombord för bebisar/mindre barn.

  • Tekopp

    Jag har fem barn. Jag har rest med dem alla vid olika åldrar och med flera av dem transatlant eftersom jag har närmsta släkten på USAs västkust.

    Min erfarenhet är att man ska ha gott om tid på sig till flygplats. bra att ha egen tillgänglig mat, så klart till en 4-månaders. gällande mängd ersättning så har jag alltid fått ta med så mycket jag vill, men det har varit som mest kanske 500 ml i flaskor eller i slutna tetror. När det varit öppna flaskor har jag någon gång fått smaka (i säkerhetskontrollen) på innehållet för att visa att det är just mat antar jag. 


    som någon skrev, bra med napp/flaska som de kan suga på vid start/landning.

    bra med extra ombyten/egna soppåsar för eventuella bajs/kiss/kräksolyckor om det blir extra kladdigt/luktar illa etc. 


    sedan kommer barnet kanske bara olyckligt och då får man försöka bara ha tålamod och räkna mer minuterna till landning och tänka att för de flesta normala vuxna är det inte så jobbigt med ett litet barn som är ledset utan det är jobbigast just för föräldrarna som blir stressade. Jag tycker alltid bara synd om föräldrar på resa när deras barn är ledsna och har empati med dem.

    hoppas ni får det bra!

  • Cathariiina
    Tekopp skrev 2023-08-12 20:02:50 följande:
    Extremt trist inställning. Barn måste också få ta plats och de är just barn. De låter ibland mer än vuxna och det är helt normalt. Det betyder inte att de ska sitta hemma eller endast vara på platser där man inte stör någon inskränkt Vuxen som bestämt sig för att just lugn och ro på den egna resa är viktigaste faktorn att ta hänsyn till. Barn ska synas och höras. Barn har all rätt i världen att ta del av sin släkt inrikes och utrikes
    Fast nu talade vi ju om barn som gråter och skriker för att de får ont. En sådan resa gör man inte för barnets skull, utan det är av högst egoistiska skäl. Och även när barnen är lite större, så är det inte för deras skull. De har svårt att sitta still alla de där timmarna i flygmaskinen, de får tråkigt. 

    Släkten kan väl också röra på sig, eller..? Eller så använder man andra färdmedel. Flyg är det absolut sämsta med spädbarn och småbarn, på grund av de små uttrymmena, inklämdheten, och som sagt öronvärken. 
  • Kalmariten
    Cathariiina skrev 2023-08-12 20:47:20 följande:
    Fast nu talade vi ju om barn som gråter och skriker för att de får ont. En sådan resa gör man inte för barnets skull, utan det är av högst egoistiska skäl. Och även när barnen är lite större, så är det inte för deras skull. De har svårt att sitta still alla de där timmarna i flygmaskinen, de får tråkigt. 

    Släkten kan väl också röra på sig, eller..? Eller så använder man andra färdmedel. Flyg är det absolut sämsta med spädbarn och småbarn, på grund av de små uttrymmena, inklämdheten, och som sagt öronvärken. 
    Vi gör resan för att vårt barn ska kunna få en relation med sin andra sida av familjen och sitt andra hemland. Är det egoistiskt utav oss?

    Att det skulle vara svårt för ett barn att sitta still i 2-3h åt gången kan jag förstå, men är det inte oerhört jobbigare för henne ifall vi skulle bila till landet i 2-3 dagar istället, enkelresa? Då tar hon nog hellre att vi sitter ner i som sagt 2-3h i stöten och hela resan är över på ett par timmar istället för dagar. Som tidigare har nämnt så kan man undvika att barnen får ont i öronen genom att t.ex. suga på en napp vid start och landning. 

    Det är ju väldigt egoistiskt av dig att tro att hela världen ska rätta sig efter att du vill ha lugn och ro på en flygresa. Det händer att även vuxna är lite högljudda ibland, speciellt om de dricker lite, ska de inte heller få flyga till sin destination? 

    Att en hel släkt (ca 50st) ska ta sig till Sverige är inte aktuellt, vem ska betala för den resan, deras visum, var ska de bo? Nej, det är som sagt betydligt enklare och billigare (och miljövänligare) att vi åker till dem än att de alla ska ta sig hit. Det är för barnets skull också att hon ska få en relation till sitt andra hemland och sin kultur, det är inte egoistiskt av oss som föräldrar snarare tvärtom.
  • Kalmariten
    Tekopp skrev 2023-08-12 20:09:21 följande:

    Jag har fem barn. Jag har rest med dem alla vid olika åldrar och med flera av dem transatlant eftersom jag har närmsta släkten på USAs västkust.

    Min erfarenhet är att man ska ha gott om tid på sig till flygplats. bra att ha egen tillgänglig mat, så klart till en 4-månaders. gällande mängd ersättning så har jag alltid fått ta med så mycket jag vill, men det har varit som mest kanske 500 ml i flaskor eller i slutna tetror. När det varit öppna flaskor har jag någon gång fått smaka (i säkerhetskontrollen) på innehållet för att visa att det är just mat antar jag. 


    som någon skrev, bra med napp/flaska som de kan suga på vid start/landning.

    bra med extra ombyten/egna soppåsar för eventuella bajs/kiss/kräksolyckor om det blir extra kladdigt/luktar illa etc. 


    sedan kommer barnet kanske bara olyckligt och då får man försöka bara ha tålamod och räkna mer minuterna till landning och tänka att för de flesta normala vuxna är det inte så jobbigt med ett litet barn som är ledset utan det är jobbigast just för föräldrarna som blir stressade. Jag tycker alltid bara synd om föräldrar på resa när deras barn är ledsna och har empati med dem.

    hoppas ni får det bra!


    Vi har tänkt att ta med några tetra på flyget också  så vad bra att du aldrig haft problem med att de tagit dem i säkerhetskontrollen. Jag har försökt googla på flygbolagets hemsida hur mycket man kan ta med sig men hittar inget, men då antar jag att jag kan ta med mig en del som du säger 😊

    Ja det är jag lite orolig för, att hon ska vara ledsen stundtals och att man blir så stressad. Men man får ta det som det kommer då, hoppas på att det går bra, annars räkna ner till landning och hoppas att folk runtomkring tycker mer synd om oss än hatar oss 😅

    Tack så mycket för dina tips ❤️
  • Aliona
    Kalmariten skrev 2023-08-13 13:56:55 följande:
    Vi har tänkt att ta med några tetra på flyget också  så vad bra att du aldrig haft problem med att de tagit dem i säkerhetskontrollen. Jag har försökt googla på flygbolagets hemsida hur mycket man kan ta med sig men hittar inget, men då antar jag att jag kan ta med mig en del som du säger 😊

    Ja det är jag lite orolig för, att hon ska vara ledsen stundtals och att man blir så stressad. Men man får ta det som det kommer då, hoppas på att det går bra, annars räkna ner till landning och hoppas att folk runtomkring tycker mer synd om oss än hatar oss 😅

    Tack så mycket för dina tips ❤️

    Angående mängden barnmat så tror jag nästan inte ens att det är begränsat, utan man får ta med sig vad man tror sig behöva. Och ni måste ta i med råge, flera gånger om, för det kan ju hända att det blir förseningar eller inställda flyg, ni blir fast nånstans, maten tar slut, du ammar inte?Det är inte det lättaste att få tag på ersättning, men har ni pulver går det alltid att få tag på varmt vatten. Ta med en diskborste också så kan ni rengöra flaskorna på vägen om det behövs. 


    Det var aldrig någon som ifrågasatte mängden för oss heller (jag ammade inte heller), men det hände att vi fick provsmaka ersättningen i säkerhetskontrollen om den var i flaska, inte i obruten förpackning. 

Svar på tråden Resa/flyga med 4mån bebis