Resa/flyga med 4mån bebis
Det kommer att gå jättebra - lyssna inte på förgående. Tryckutjämna gör man när sväljer, så se till att ha en flaska med vatten eller etsättning redo och låt bebisen sugs på den under start och landning. Behöver hon extra hjälp så kan ni försiktigt hålla för hennes näsa när hon sväljer så släpper lock, men det lättaste är att undvika att hon får lock för öronen till att börja med, genom att låta henbe dricka och suga på napp. Det kan vara bra att ha mef sig nässprej också om hon skulle bli täppt i näsan, så underlättar även det tryckutjämnandet.
Jag kommer inte ihåg hur mycket ersättning man får ha med sig, men det är mycket. Ta pulver, flaska, en termos varmt vatten och en termos kallt så kan ni få till rätt temperatur.
Annars är det inte så mycket att tänka på mer än att låta henne röra på sig när ni kan. Ta med böcker, fingerdockor och annat som kan roa henne. Det finns säkert bebisglada medpassagerare som gärna roar henne en stund.
Jag hörde någon som tog med sig ett gäng öronproppar att ge till de närmsta grannarna om hon börjar skrika mycket - det kanske kan vara något!
Annars tyckte jag att det var mycket, mycket lättare att flyga med bebis än när barnet var 1-2 år. I den ålder ville barnet röra sig mycket, ha egen vilja, känsloutbrott som gjorde det mycket svårare att resan. Tidigare och senare var det inga problem alls.
Lycka till - det är viktigt att etablera en relation till släktingar och andra hemlandet om man är internationell familj!