• Aliona

Resa/flyga med 4mån bebis

Det kommer att gå jättebra - lyssna inte på förgående. Tryckutjämna gör man när sväljer, så se till att ha en flaska med vatten eller etsättning redo och låt bebisen sugs på den under start och landning. Behöver hon extra hjälp så kan ni försiktigt hålla för hennes näsa när hon sväljer så släpper lock, men det lättaste är att undvika att hon får lock för öronen till att börja med, genom att låta henbe dricka och suga på napp. Det kan vara bra att ha mef sig nässprej också om hon skulle bli täppt i näsan, så underlättar även det tryckutjämnandet. 

Jag kommer inte ihåg hur mycket ersättning man får ha med sig, men det är mycket. Ta pulver, flaska, en termos varmt vatten och en termos kallt så kan ni få till rätt temperatur. 

Annars är det inte så mycket att tänka på mer än att låta henne röra på sig när ni kan. Ta med böcker, fingerdockor och annat som kan roa henne. Det finns säkert bebisglada medpassagerare som gärna roar henne en stund. 

Jag hörde någon som tog med sig ett gäng öronproppar att ge till de närmsta grannarna om hon börjar skrika mycket - det kanske kan vara något! 

Annars tyckte jag att det var mycket, mycket lättare att flyga med bebis än när barnet var 1-2 år. I den ålder ville barnet röra sig mycket, ha egen vilja, känsloutbrott som gjorde det mycket svårare att resan. Tidigare och senare var det inga problem alls. 

Lycka till - det är viktigt att etablera en relation till släktingar och andra hemlandet om man är internationell familj! 

• Aliona
    Kalmariten skrev 2023-08-13 13:56:55 följande:
    Vi har tänkt att ta med några tetra på flyget också  så vad bra att du aldrig haft problem med att de tagit dem i säkerhetskontrollen. Jag har försökt googla på flygbolagets hemsida hur mycket man kan ta med sig men hittar inget, men då antar jag att jag kan ta med mig en del som du säger 😊

Ja det är jag lite orolig för, att hon ska vara ledsen stundtals och att man blir så stressad. Men man får ta det som det kommer då, hoppas på att det går bra, annars räkna ner till landning och hoppas att folk runtomkring tycker mer synd om oss än hatar oss 😅

Tack så mycket för dina tips ❤️

Angående mängden barnmat så tror jag nästan inte ens att det är begränsat, utan man får ta med sig vad man tror sig behöva. Och ni måste ta i med råge, flera gånger om, för det kan ju hända att det blir förseningar eller inställda flyg, ni blir fast nånstans, maten tar slut, du ammar inte?Det är inte det lättaste att få tag på ersättning, men har ni pulver går det alltid att få tag på varmt vatten. Ta med en diskborste också så kan ni rengöra flaskorna på vägen om det behövs. 

Det var aldrig någon som ifrågasatte mängden för oss heller (jag ammade inte heller), men det hände att vi fick provsmaka ersättningen i säkerhetskontrollen om den var i flaska, inte i obruten förpackning. 

Svar på tråden Resa/flyga med 4mån bebis