• Tekopp

Resa/flyga med 4mån bebis

Cathariiina skrev 2023-08-12 14:10:25 följande:

Jag tycker inte att ni ska göra det alls. En sådan liten kan inte tryckutjämna, utan kommer att få mycket ont i öronen vid start och landning. Då kommer hon att gråta och skrika och störa alla runtomkring, som har rätt att ha lugn och ro och kunna koppla av på sin flygresa. 

Ni får vänta med resan ett par år, eller så får släktingarna komma hit. 

Extremt trist inställning. Barn måste också få ta plats och de är just barn. De låter ibland mer än vuxna och det är helt normalt. Det betyder inte att de ska sitta hemma eller endast vara på platser där man inte stör någon inskränkt Vuxen som bestämt sig för att just lugn och ro på den egna resa är viktigaste faktorn att ta hänsyn till. Barn ska synas och höras. Barn har all rätt i världen att ta del av sin släkt inrikes och utrikes
  • Tekopp

Jag har fem barn. Jag har rest med dem alla vid olika åldrar och med flera av dem transatlant eftersom jag har närmsta släkten på USAs västkust.

Min erfarenhet är att man ska ha gott om tid på sig till flygplats. bra att ha egen tillgänglig mat, så klart till en 4-månaders. gällande mängd ersättning så har jag alltid fått ta med så mycket jag vill, men det har varit som mest kanske 500 ml i flaskor eller i slutna tetror. När det varit öppna flaskor har jag någon gång fått smaka (i säkerhetskontrollen) på innehållet för att visa att det är just mat antar jag. 

som någon skrev, bra med napp/flaska som de kan suga på vid start/landning.

bra med extra ombyten/egna soppåsar för eventuella bajs/kiss/kräksolyckor om det blir extra kladdigt/luktar illa etc. 

sedan kommer barnet kanske bara olyckligt och då får man försöka bara ha tålamod och räkna mer minuterna till landning och tänka att för de flesta normala vuxna är det inte så jobbigt med ett litet barn som är ledset utan det är jobbigast just för föräldrarna som blir stressade. Jag tycker alltid bara synd om föräldrar på resa när deras barn är ledsna och har empati med dem.

hoppas ni får det bra!

Svar på tråden Resa/flyga med 4mån bebis