• Alexi

    Ni med tonåringar som tränar mycket - vad har ni för rutiner kring middagar?

    Vi har två tonåringar som har träningar 3-4 kvällar i vardagar i veckan. Det ställer ju stora krav på oss för att få till bra mat i rätt tid till dem. 
    Under vintern och våren blev det ofta att vi hade förberett annat till dem mot vad vi egentligen tänkt ha till middag, bara så det skulle finnas redo osv. Men det gör att vi äter olika och de äter med halvfabrikat än vad vi önskar osv. De kan ju laga grundläggande mat, koka pasta, värma, göra äggröra och sånt. Men de står ju inte och gör hemgjorda köttbullar och kokar potatis från scratch på den timme de har mellan skolan och att de behöver äta...

    Vi har en fyraveckors rullande matplanering som vi helst vill följa, eftersom det innebär bra hemlagad mat. Men vi har svårt att få till bra rutiner. 

    Deras träningar börjar ofta 18--19 och de måste alltså äta kl 16-17 - vilket ju gör att vi inte hinner laga mat efter jobbet till dem. 

    Hur gör ni andra för att era tränande tonåringar ska äta bra och nyttig mat i rätt tid före träningar?

  • Svar på tråden Ni med tonåringar som tränar mycket - vad har ni för rutiner kring middagar?
  • Anonym (Jenny)

    Frysen! Vi fryser in alla extraportioner och lagar dessutom ofta storkok (mer på vintern och hösten) som vi vet tonåringarna gillar. De har en särskild hylla i frysen där det är fritt fram att ta (alltså som inte ingår i någon matplanering). Inte sällan äter de en portion middagsmat när de kommer hem från träningen (deras metabolism är avundsvärd!) annars så fryser vi in överbliven mat. 

    Nu under sommaren så har vi nästan alltid en stor matig sallad i kylskåpet, bönsallad eller bulgursallad eller något annat mer hållbart som de alltid kan ta av.

    Vi anpassar också när det är möjligt tiden för vår middag så att vi kan äta ihop så många som möjligt så ofta det går.

  • LFF
    Alexi skrev 2023-07-28 20:23:32 följande:
    Ni med tonåringar som tränar mycket - vad har ni för rutiner kring middagar?

    Vi har två tonåringar som har träningar 3-4 kvällar i vardagar i veckan. Det ställer ju stora krav på oss för att få till bra mat i rätt tid till dem. 
    Under vintern och våren blev det ofta att vi hade förberett annat till dem mot vad vi egentligen tänkt ha till middag, bara så det skulle finnas redo osv. Men det gör att vi äter olika och de äter med halvfabrikat än vad vi önskar osv. De kan ju laga grundläggande mat, koka pasta, värma, göra äggröra och sånt. Men de står ju inte och gör hemgjorda köttbullar och kokar potatis från scratch på den timme de har mellan skolan och att de behöver äta...

    Vi har en fyraveckors rullande matplanering som vi helst vill följa, eftersom det innebär bra hemlagad mat. Men vi har svårt att få till bra rutiner. 

    Deras träningar börjar ofta 18--19 och de måste alltså äta kl 16-17 - vilket ju gör att vi inte hinner laga mat efter jobbet till dem. 

    Hur gör ni andra för att era tränande tonåringar ska äta bra och nyttig mat i rätt tid före träningar?


    Mina är inte tonåringar (än, de fyller 10 i höst) men för att förenkla vardagen för oss alla ser vi till att ha tex köttfärssås och köttbullar i frysen i portionsförpackning så det bara är att ta ut och värma. Sen kokar man pasta till eller potatis. Man ser helt enkelt till att ha förberett så mycket som möjligt innan. 

    Jag avskyr själv köpeköttbullar tex så jag gör många på en gång. Går att tillaga i ugnen och sen ger man dem stekyta vid ättillfället. 

    Samma sak kan man göra med paj. Gör och frys in i lagom stora bitar. 

    Eftersom ni har en bra planering så är det ju bara att göra extra och stoppa i frysen.
  • Anonym (My)

    Min är inte tonåring än, men har träning mellan 18 och 19. Hen åter ett stadigt mellanmål efter skolan, typ en skål gröt eller äggröra, och äter sen middag tillsammans med oss efter träningen (vi äter senare träningsdagarna). För oss är det nämligen dessutom viktigt att samlas kring middagsbordet tillsammans i så stor utsträckning som möjligt, och inte bara äta i skift.

  • Tow2Mater
    Anonym (My) skrev 2023-08-01 09:43:25 följande:

    Min är inte tonåring än, men har träning mellan 18 och 19. Hen åter ett stadigt mellanmål efter skolan, typ en skål gröt eller äggröra, och äter sen middag tillsammans med oss efter träningen (vi äter senare träningsdagarna). För oss är det nämligen dessutom viktigt att samlas kring middagsbordet tillsammans i så stor utsträckning som möjligt, och inte bara äta i skift.


    Njut av träning som bara är en timme. Det kanske kommer en tid då träningen borjar 18 och slutar 21,30.... Det är då det blir mer problematiskt.... man får hitta andra sätt än middagsbordet att samlas runt och samtidigt försöka lösa maten.
  • Anonym (My)
    Tow2Mater skrev 2023-08-01 13:09:03 följande:
    Njut av träning som bara är en timme. Det kanske kommer en tid då träningen borjar 18 och slutar 21,30.... Det är då det blir mer problematiskt.... man får hitta andra sätt än middagsbordet att samlas runt och samtidigt försöka lösa maten.
    Det är möjligt, men nu beskrev jag situationen som den ser ut nu. Om vårt barn fortsätter med den idrott som hen har just nu och som hen hållit på med i många år, är träningarna för övrigt inte så långa, utan maximalt 90 minuter. 
  • Anonym (Jo)

    Laga mat kvällen innan som barnen kan värma och äta  dagen efter?


    sen är det inte hela världen om det inte är lagat från grunden varje dag. 

  • Elin P

    Laga extra mycket mat och lägg undan varsin portion åt dem i matlådor till nästa dag? Då kan de värma det innan träningen. Dvs tonåringarna äter den mat ni andra åt dagen innan. 

  • Kimsan82

    Hej
    Min son går på gymnasiet  på annan ort och hinner inte hem mellan skola och träning( friidrott) Skolan erbjuder inte heller möjlighet att värma mat ( pga allergier etc)
    Tycker det är svårt att se till att han får i sig tillräckligt,ofta är han inte hemma föränn runt 20.00 på kvällen och äter då middag.

    någon som har nån smart lösning eller bra recept som funkar kalla?

  • Limajo

    Det är ju inte så lämpligt att äta en hel middag och sen träna så mina barn äter ett mellanmål innan träning. Sen blir det middag när de kommer hem, ibland har vi andra ätit innan och då får de värma upp sin mat, Eller så äter vi tillsammans

  • Xlr8

    I tonåren tränade jag minst 6 dagar i veckan. 
    Käkade efter plugget. Gårdagens middag å låda. 
    När morsan kom hem och jag drog och tränade lagade hon mat å åt med mina syskon.
    Sen käkade man middag när man kom hem på kvällen. 

    Ibland lagade man mat själv, finns många rätter som går snabbt eller kräver lite tid i köket medan man gjorde annat.
    Det var nästan det värsta med å träna ständigt behöva dra i sig kopiösa mängder mat.

  • Räkan77
    Limajo skrev 2023-08-14 16:55:40 följande:

    Det är ju inte så lämpligt att äta en hel middag och sen träna så mina barn äter ett mellanmål innan träning. Sen blir det middag när de kommer hem, ibland har vi andra ätit innan och då får de värma upp sin mat, Eller så äter vi tillsammans


    För tonårskillar som tränar hårt och ofta rekommenderas att de äter tidig och sen middag, och sen ett mellanmål i mitten. Finns liksom ingen hejd på hur mycket de kan äta när de tränar, växer på längden och bygger muskler. 
  • Räkan77

    Det jag har fått till mig är att det inte gör så mycket om det blir en del halv eller helfabrikat om de även äter bra mat. Det gäller för de som tränar mycket och som äter mer än vanligt. Så tex om en middag är hemlagad så kan den andra bestå av halvfabrikat. 

  • Anonym (vilken?)
    Xlr8 skrev 2023-08-14 17:04:31 följande:

    I tonåren tränade jag minst 6 dagar i veckan. 
    Käkade efter plugget. Gårdagens middag å låda. 
    När morsan kom hem och jag drog och tränade lagade hon mat å åt med mina syskon.
    Sen käkade man middag när man kom hem på kvällen. 

    Ibland lagade man mat själv, finns många rätter som går snabbt eller kräver lite tid i köket medan man gjorde annat.
    Det var nästan det värsta med å träna ständigt behöva dra i sig kopiösa mängder mat.


    Alltså hur funkade det? gårdagebs middag låg i låda redo att ätas efter skolan. Och sen åt du dagens middag efter träningen? 


    vilken mat hamnade då i låda till dagen efter??

  • Räkan77
    Anonym (vilken?) skrev 2023-08-14 17:11:39 följande:

    Alltså hur funkade det? gårdagebs middag låg i låda redo att ätas efter skolan. Och sen åt du dagens middag efter träningen? 


    vilken mat hamnade då i låda till dagen efter??


    Mamman lagade väl så mycket middag att det blev mat över till matlåda, precis som många gör för att ha med till lunch på jobbet. 
  • Anonym (Matmamma)

    Förberedde små men näringstäta mellanmål innan träning (jobbigt att träna direkt efter en stor måltid), sedan gemensam middag vid 20-21-tiden.


     

Svar på tråden Ni med tonåringar som tränar mycket - vad har ni för rutiner kring middagar?