-
Jag har haft ångest i princip hela mitt liv, gad förmodligen. Det är vanligtvis hanterbart men i perioder ökar ångesten och blir mer svårhanterlig. Oftast är det efter jobbiga händelser.Nu är det en sådan period, förmodligen beroende på att jag de senaste åren gått igenom svår sjukdom, dålig arbetsmiljö och en relation med en narcissist.Jag har precis börjat på nytt jobb och trivs inte där och min ångest har blivit väldigt svårhanterlig. Jag får fysiska problem av den. Illamående, magsmärtor, yrsel, hjärtklappning m.m. svårt att koncentrera mig.Jag är van vid att kbta mig själv genom ångesten och undviker undvikande beteende. Jag har ännu inte sjukanmält mig en enda dag. Men jag vet inte hur mycket jag ska pressa mig själv, det tär på kroppen och psyket att verkligen pressa igenom dagarna, spyfärdig. När "får" man sjukanmäla sig och vila lite från kbtandet?Börjar bli riktigt trött och less av detta. Äter Lergigan och alvedon varje morgon men det hjälper inte.Jag har haft ångest i princip hela mitt liv, gad förmodligen. Det är vanligtvis hanterbart men i perioder ökar ångesten och blir mer svårhanterlig. Oftast är det efter jobbiga händelser.Nu är det en sådan period, förmodligen beroende på att jag de senaste åren gått igenom svår sjukdom, dålig arbetsmiljö och en relation med en narcissist.Jag har precis börjat på nytt jobb och trivs inte där och min ångest har blivit väldigt svårhanterlig. Jag får fysiska problem av den. Illamående, magsmärtor, yrsel, hjärtklappning m.m. svårt att koncentrera mig.Jag är van vid att kbta mig själv genom ångesten och undviker undvikande beteende. Jag har ännu inte sjukanmält mig en enda dag. Men jag vet inte hur mycket jag ska pressa mig själv, det tär på kroppen och psyket att verkligen pressa igenom dagarna, spyfärdig. När "får" man sjukanmäla sig och vila lite från kbtandet?Börjar bli riktigt trött och less av detta. Äter Lergigan och alvedon varje morgon men det hjälper inte.
-
Svar på tråden Hur mycket ska man pressa sig? (Ångest)
-
Du ska utmana din ångest men inte pressa för mycket. Om du ger efter för ångesten så ökar den, om du pressar för mycket så blir det ändå fel i systemet. Lagom är bäst.
Varför får du ångest på jobbet? Varför trivs du inte? Vad kan du förändra? -
Har du testat nån medicin som ssri?
-
Hur mår du kroppsligt i övrigt? Sköldkörteln? Hur har du det med träning, sömn, mat? Återhämtning och avslappning? Självförtroende?
-
Har också alltid haft ångest. Men jag höll ju på helt fel. Pressade mig till Max, tänkte dåliga saker om mig varje dag, umgicks med folk som stressade mig, satte inga gränser, såg inte till mig själv och vad jag själv mådde bra av. Lugna promenader gör underverk men är man för stressad går inte ens det. provade alla möjliga antidepressiva men inget hjälpte. Men det gör det ju inte alltid heller.
kroppen säger ifrån. Lyssna på den. försök var din egen vän.
-
Ja jag börjar känna att jag kanske pressar på för mycket. Ångesten mildras inte, utan blir värre istället.Anonym (A) skrev 2023-06-20 17:45:53 följande:
Du ska utmana din ångest men inte pressa för mycket. Om du ger efter för ångesten så ökar den, om du pressar för mycket så blir det ändå fel i systemet. Lagom är bäst.
Varför får du ångest på jobbet? Varför trivs du inte? Vad kan du förändra?
Det är alldeles för stressigt och jag har inte fått ordentlig introduktion. sen är kontoret ett stort kontorslandskap med 100 platser som jag får klaustrofobi av. Det är folk överallt. -
I mitt fall skulle jag tex inte utmana min ångest då det bara gör det värre.
-
Är det folket som är jobbigt eller blir din hjärna helt enkelt helt slut av alla intryck? Därmed kanske du får ångest. Norman reaktion.Anonym (X) skrev 2023-06-20 17:50:49 följande:Ja jag börjar känna att jag kanske pressar på för mycket. Ångesten mildras inte, utan blir värre istället.
Det är alldeles för stressigt och jag har inte fått ordentlig introduktion. sen är kontoret ett stort kontorslandskap med 100 platser som jag får klaustrofobi av. Det är folk överallt. -
Byt jobb. Tills vidare, be om en ordentlig introduktion. Fråga om du kan få enskild arbetsplats. Be läkare skriva intyg.Anonym (X) skrev 2023-06-20 17:50:49 följande:Ja jag börjar känna att jag kanske pressar på för mycket. Ångesten mildras inte, utan blir värre istället.
Jag åt ssri för många år sedan men jag slutade eftersom jag blev så känslomässigt tom och platt.
Tror att jag har tendens till överaktiv sköldkörtel, dricker kinesiskt te för att motverka det. Annars promenerar jag mycket, sover och äter bra, ser till att ta tid för återhämtning, lever ett väldigt lugnt liv. Mår bra generellt förutom den här ångesten som kommit upp på jobbet. -
"Är det folket som är jobbigt eller blir din hjärna helt enkelt helt slut av alla intryck? Därmed kanske du får ångest. Norman reaktion."
Jag är högkänslig och tar in allt från omgivningen så kontorslandskap är egentligen en mardröm för mig. Att alltid känna sig iakttagen och inte få vara ifred är hemskt också. Mindre kontor fungerar bättre för mig men tyvärr har kontorslandskap fått ett uppsving igen. Det finns inga fönster heller så man kan inte se ut vilket ytterligare förvärrar klaustrofobi-känslan. -
'Byt jobb. Tills vidare, be om en ordentlig introduktion. Fråga om du kan få enskild arbetsplats. Be läkare skriva intyg."
Det är ingen som har tid att ge mig en introduktion eftersom det är så stressigt och underbemannat :(. Jag behöver hjälp med saker eftersom jag är ny men man kan få vänta i flera timmar på det varje gång. Det var samma problem på mitt förra jobb.
Håller på att söka andra jobb, hoppas att jag kommer vidare snart.
-
Anonym (X) skrev 2023-06-20 18:00:27 följande:
"Är det folket som är jobbigt eller blir din hjärna helt enkelt helt slut av alla intryck? Därmed kanske du får ångest. Norman reaktion."
Jag är högkänslig och tar in allt från omgivningen så kontorslandskap är egentligen en mardröm för mig. Att alltid känna sig iakttagen och inte få vara ifred är hemskt också. Mindre kontor fungerar bättre för mig men tyvärr har kontorslandskap fått ett uppsving igen. Det finns inga fönster heller så man kan inte se ut vilket ytterligare förvärrar klaustrofobi-känslan.
Okej ja det är ju då att hjärnan blir trött av intrycken och så kommer väl ångesten för att du är trött helt enkelt. Om du mär du upplever den stressen går undan i ett tyst rum, hur känns det då? Bättre? Jag kan vila upp mig lite och orka vara bland folk lite till. Men har jag pressat sönder mig den dagen så går det inte på ett tag.
Mår jag bra så får jag inte ångest bland folk. Är jag trött / slutkörd så funkar det inte att vara bland folk.
Men det är inte folket som är problemet, det är ju huvudet och tröttheten.
Jag har en långvarig utmattning. Får ångest av att jag tröttar ut mitt huvud genom intryck. Därför hjälper inte heller terapi.
-
Jag tror att det är lite lika för mig. Om jag tar en promenad eller sätter mig avskilt någonstans så känns det bättre sen. Det är den här klaustrofobi-känslan, att det är folk och intryck överallt som överväldigar mig så att ångesten kommer. Känns som att huvudet ska sprängas av alltihop och att det inte finns någon utväg.Anonym (Vlhj) skrev 2023-06-20 18:04:00 följande:
Okej ja det är ju då att hjärnan blir trött av intrycken och så kommer väl ångesten för att du är trött helt enkelt. Om du mär du upplever den stressen går undan i ett tyst rum, hur känns det då? Bättre? Jag kan vila upp mig lite och orka vara bland folk lite till. Men har jag pressat sönder mig den dagen så går det inte på ett tag.
Mår jag bra så får jag inte ångest bland folk. Är jag trött / slutkörd så funkar det inte att vara bland folk.
Men det är inte folket som är problemet, det är ju huvudet och tröttheten.
Jag har en långvarig utmattning. Får ångest av att jag tröttar ut mitt huvud genom intryck. Därför hjälper inte heller terapi.
-
Jaa precis. När mitt huvud är totalt överbelastat så kan jag inte ens ta en promenad för då snurrar det också. Därför förstod man att det inte är vanlig ångest för jag kan ju inte få ångest av folk på en promenad om jag inte möter en kotteAnonym (X) skrev 2023-06-20 18:08:43 följande:Jag tror att det är lite lika för mig. Om jag tar en promenad eller sätter mig avskilt någonstans så känns det bättre sen. Det är den här klaustrofobi-känslan, att det är folk och intryck överallt som överväldigar mig så att ångesten kommer. Känns som att huvudet ska sprängas av alltihop och att det inte finns någon utväg.
-
Men först var de väldigt inne på ångest för mig också men nu talar de mer om trötthet och utmattning. Det var en tanke bara!
Man tänker ju ofta bara på trötthet som fysisk, att man tröttat ut sig genom typ jobb eller träning men folk, rörelser, intryck, tankar osv påverkar ju också ens hjärna jättemycket.
Jag är ingen expert men det låter verkligen som att det är något liknande.
-
Kan du sitta i eget rum eller på något lugnare ställe? Jag sitter ensam. För annars funkar det inte
-
De få enskilda rummen blir paxade tidigt på morgonen så jag hinner aldrig med att ta ett:( och då blir man så illa tvungen att sitta i stora kontorslandskapet. Önskar man hade haft möjlighet att jobba hemifrån men det får man inte som ny. Jag älskade att jobba hemifrån under pandemin.Anonym (Vlhj) skrev 2023-06-20 18:31:06 följande:
Kan du sitta i eget rum eller på något lugnare ställe? Jag sitter ensam. För annars funkar det inte
-
Kanske kan du skaffa ett läkarintyg på att du behöver ha det?Anonym (X) skrev 2023-06-20 21:18:38 följande:De få enskilda rummen blir paxade tidigt på morgonen så jag hinner aldrig med att ta ett:( och då blir man så illa tvungen att sitta i stora kontorslandskapet. Önskar man hade haft möjlighet att jobba hemifrån men det får man inte som ny. Jag älskade att jobba hemifrån under pandemin.
-
Det är ju något du haft provlem med länge menar jag så det borde väl gå att ordna.
-
Att vara (relativt) ny på jobbet är jobbigt och påfrestande. Tror att det kommer att kännas lättare när du kommit in i det mer. Så har det varit för mig i alla fall. Det blir lättare ju mer varm i kläderna du blir. Ge inte upp.Anonym (X) skrev 2023-06-20 18:03:27 följande:'Byt jobb. Tills vidare, be om en ordentlig introduktion. Fråga om du kan få enskild arbetsplats. Be läkare skriva intyg."
Det är ingen som har tid att ge mig en introduktion eftersom det är så stressigt och underbemannat :(. Jag behöver hjälp med saker eftersom jag är ny men man kan få vänta i flera timmar på det varje gång. Det var samma problem på mitt förra jobb.
Håller på att söka andra jobb, hoppas att jag kommer vidare snart.