• Anonym (Orkar inte mer)

Lämnat en dålig relation men svårt att bli av med exet

Jag bröt upp från min partner för snart ett år sedan pga av att relationen var dålig av många orsaker. Min partner skötte inte ekonomin, var otrogen, var inte en närvarande pappa mm. Mycket av det jag har läst verkar peka åt att han var narcissist. Det spelade aldrig någon roll vad han gjorde mot mig eller barnen det var alltid synd om honom. Han till och med prioriterade sig själv framför barnen. 

Trots att jag är helt färdig med relationen så har jag kämpat mig blå för att hjälpa honom att bli en bra pappa, utan att det har hjälpt. Jag förstår att det finns inget här jag kan göra.

Det vill säga jag lever kvar i gamla mönster där jag hela tiden släcker bränder och räcker ut hela armen om och om igen. Han tycker att vi har ett gott samarbete, men sanningen är att allt går ut på att jag skjutsar, hämtar, lånar ut bil och bostad, lånar ut pengar mm. 

Finns det någon som känner igen det här? Eller någon som har konkreta tips? 

Jag vill inte ha det så här. Ett normalt umgänge fungerar inte så han kan inte hämta och lämna i skolan. 

• Svar på tråden Lämnat en dålig relation men svårt att bli av med exet
    Mandel skrev 2023-05-26 12:30:10 följande:

Sluta skydda!
    Barn är inte dumma, de förstår och kan lägga i hop mer än vad vi tror. Det har jag märkt på mina numera tonåringar. 
    Pappa är pappa, men de är väl medvetna om olikheterna hos sina föräldrar och de vet vem som alltid har funnits där för dem och som fortfarande finns där när det behövs oavsett om det gäller skolarbete, känslor, jobbsaker osv. 
    De vet vem som prioriterar dem och vem som prioriterar sig själv först.

Därmed inte sagt att jag curlar mina söner för det gör jag verkligen inte, men de vet att de kan lita på mig i alla väder. 

SÅ TACKSAM FÖR ALLT NI SKRIVER! 

det här bara måste ta slut. Inte måste, ska. 

Jag förlorar fina människor i min närhet som inte orkar med hur jag curlar och prioriterar på det här sättet. Jag har tänkt att jag bara underlättar för mina barn att ha en relation med sin pappa. Men nej. Vilken tankevurpa man gjort. 

är det här ngt för att relationen var så destruktiv? Att man varit medberoende i allt han gjort? 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2023-05-26 12:09:54 följande:

Jag har försökt att ligga lågt med tider. Men det är pappan som säger det till äldsta. Det kan vara så att han säger att han ska hämta kl 08 men dyker upp 18.30 istället. Jag får stå med ett barn som är ledset. Vad säger man egentligen? han skickade sms 08.10 att han skulle sova. Men dök upp 18.30. 

jag är så less på att skydda exxet. Men barnen börjar förstå och jag vill inte få skulden. 

Berätta för barnen att han ska försöka komma kl 8 men det kanske inte funkar, så han kommer antagligen senare. 

Sluta skydda exet men gör det lättare för barnen genom att förbereda dem. Strunta i hans självömkan och om han försöka lägga skulden på dig. De som är viktiga i ditt liv vet nog vems fel det är. 

• Anonym (?)
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2023-05-26 13:41:03 följande:

Jag förlorar fina människor i min närhet som inte orkar med hur jag curlar och prioriterar på det här sättet. Jag har tänkt att jag bara underlättar för mina barn att ha en relation med sin pappa. Men nej. Vilken tankevurpa man gjort. 

är det här ngt för att relationen var så destruktiv? Att man varit medberoende i allt han gjort? 

Om dom gett dig goda råd och stöttning (under lång tid?) och du fortsätter att göra extrema saker som att låna ut din bostad eller ge pengar så kan jag förstå att dom tröttnat. Du behöver sätta gränser.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2023-05-26 08:48:27 följande:

Tack, du peppar mig ngt otroligt! 

han bor avigt till med få bussar, han kan inte lämna vid skola/förskola dels för att han jobbar natt men även för att han inte skött det. Så jag har barnen 99.9%. Hans ekonomiska situation gör att han inte kan köpa bil. Den yngsta har inte velat vara med sin pappa men pappan gör inget åt det. 

jag känner mig så korkad som bara inte kan säga nej  men nu jävlar. i perioder har jag lyckats men det slutar med att jag är tillbaka på ruta ett  

Ptja, inte ditt fel att HAN valt att bosätta sig mitt i ingenstans utan fungerande bil. Om nattskift är ett problem (HANS problem) så har han valet att be om mer passande skift eller byta jobb. Samtidigt undrar jag hur han tar sig till jobbet med nattskift om det knappt går bussar. Måste väl gå bussar in till orten där barnen går i fsk/skola också? Och normalt sett så har man råd att köpa en uschligt ful bil för en billig penning, han skulle kunna spara ihop till en sådan kanske. Men igen, hans problem att lösa. Om han inte lämnar på fsk/skola i tid så tycker jag att de kan få göra en orosanmälan, det drabbar ändå bara honom och ingen annan.

Bra!! Börja med att fundera på de vanligast förekommande "önskemålen" från hans sida, skriv ner färdiga fraser att ta till, lägg listan där du lätt hittar den. Då har du ett talmanus ifall han sätter igång. Det kan kännas konstigt i början att säga nej, men det blir bättre med lite övning. Kämpa på!
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2023-05-26 11:27:22 följande:

vi har ett schema när det passar honom. Han jobbar natt och tycker att det är bäst. Men träffar barnen väldigt sporadiskt. Kanske 1-3ggr/mån max. 

Om de träffas så sällan så förstår jag inte hur han kan ha så stora problem. Det är väl bara att boka in någon dag när han har gott om tid att ta sig till och från? Och det där schemat ska inte bara passa honom utan även dig, tänk på det.
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2023-05-26 12:09:54 följande:

Jag har försökt att ligga lågt med tider. Men det är pappan som säger det till äldsta. Det kan vara så att han säger att han ska hämta kl 08 men dyker upp 18.30 istället. Jag får stå med ett barn som är ledset. Vad säger man egentligen? han skickade sms 08.10 att han skulle sova. Men dök upp 18.30. 

jag är så less på att skydda exxet. Men barnen börjar förstå och jag vill inte få skulden. 

Vilken idiot! I det läget säger man att tyvärr, du skulle ha varit här för tio timmar sedan. Nu får det bli umgänge en annan dag för barnen ska i säng. Byeeee!

Barnen kommer inte skylla på dig men de kommer fortsätta bli ledsna på hans beteende. Jag skulle inte släta över för hans skull. Ja, barnen blir ledsna men du har ingen anledning att skydda honom. Man stöttar barnen i deras känslor, säger att det så klart är jättesynd och sedan aktiverar man dem så de tänker på annat.

Tycker fortfarande det är totalt SKIT att han inte vill umgås lika mycket med den mindre!
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2023-05-26 13:32:44 följande:

han skulle aldrig använda barnen för att bråka med mig när det kommer till umgänge. Han skulle kunna strunta i dom helt och söka självömkan hos vänner och säga att jag inte tillåter. .

Ja vem f*n bryr sig vad hans vänner tycker. De vet ju ingenting ändå om sanningen.

Anonym (?) skrev 2023-05-26 14:19:24 följande:
    Om dom gett dig goda råd och stöttning (under lång tid?) och du fortsätter att göra extrema saker som att låna ut din bostad eller ge pengar så kan jag förstå att dom tröttnat. Du behöver sätta gränser.
    Jag har inte pratat om det med så många och jag har tänkt att jag gjort det för barnen, korkat, jag vet. Men nu är det helt slut med det. ..
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2023-05-26 16:28:32 följande:
    Ptja, inte ditt fel att HAN valt att bosätta sig mitt i ingenstans utan fungerande bil. Om nattskift är ett problem (HANS problem) så har han valet att be om mer passande skift eller byta jobb. Samtidigt undrar jag hur han tar sig till jobbet med nattskift om det knappt går bussar. Måste väl gå bussar in till orten där barnen går i fsk/skola också? Och normalt sett så har man råd att köpa en uschligt ful bil för en billig penning, han skulle kunna spara ihop till en sådan kanske. Men igen, hans problem att lösa. Om han inte lämnar på fsk/skola i tid så tycker jag att de kan få göra en orosanmälan, det drabbar ändå bara honom och ingen annan.

Bra!! Börja med att fundera på de vanligast förekommande "önskemålen" från hans sida, skriv ner färdiga fraser att ta till, lägg listan där du lätt hittar den. Då har du ett talmanus ifall han sätter igång. Det kan kännas konstigt i början att säga nej, men det blir bättre med lite övning. Kämpa på!

Han har ett färdmedel som är lämpligt för honom men inte för barnen. Går en del bussar per dag som är relativt nära men o övrigt är det långt avstånd till vägen se det går bussar oftare, om än sällan. 

Ska vara säga att nej det går inte på allt typ. Ska inte behöva förklara mig eller komma med ursäkter, för han har alltid svar och kompromisser. 

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2023-05-26 16:44:26 följande:

Han har ett färdmedel som är lämpligt för honom men inte för barnen. Går en del bussar per dag som är relativt nära men o övrigt är det långt avstånd till vägen se det går bussar oftare, om än sällan. 

Ska vara säga att nej det går inte på allt typ. Ska inte behöva förklara mig eller komma med ursäkter, för han har alltid svar och kompromisser. 

Typ EU-moppe, elcykel eller liknande? Går att köpa cykelvagn kanske. Men om jag förstår rätt, för långt för barnen att gå till bussen då eller? Men sedan undrar jag varför de måste umgås hemma hos pappan i så fall, sover barnen över där? Om det bara är några timmar de ses kan det lika gärna bli i staden där du och barnen bor. Hur som, inte ditt problem att lösa utan hans. Om han inte kan så får umgänget ske på annat sätt, som funkar för alla.

Precis, inga förklaringar behövs. "Varför inte????" Det går bara inte, vi behöver inte diskutera vidare för svaret är nej.
  • Anonym (hamb)

Prata med familjerätten. Se till att få det dokumenterat på hur ni ska samarbeta.

Obs. Detta är inte samma instans som Soc, som jag uppfattade att du trodde det var tidigare i tråden.

• Anonym (hamb)

Med en skriftlig överenskommelse står du inte lika själv. Utan du kan alltid referera till överenskommelsen.

• Anonym (curling)

jag förstår att du har svårt att bli av med exet när du curlar honom. sluta curla så ska du se att du blir kvitt honom. har han inget eget intresse och driv att vara en närvarande förälder så hade jag sett till att försöka få full vårdnad. ju mer du stöttar och städar upp och curlar efter honom desto mer fel blir det. är han narcissistisk har han en personlighetsstörning som man inte kan bli fri från och då ska han inte vara runt barn öht, då gör du bara barnen en stor tjänst genom att han kan hålla sig borta. 

Svar på tråden Lämnat en dålig relation men svårt att bli av med exet