• Anonym (Gravid)

Föda ensam pga ingen kan ta det större barnet?

Skulle behöva höra lugnande historier från er som fått föds barn själva utan partner pga att partnern varit tvungen att passa syskonet.

Vi har ett barn som är 2 när syskonet kommer komma. Vi har INGEN som kan passa det äldre barnet. Far- och morföräldrar är för gamla, våra egna syskon bor så långt bort att syskonet inte alls träffat dem många gånger och de känner inte varann. Våra egna vänner har fullt upp med sina egna små och vi träffar dem inte nog ofta så vårt barn hunnit få en relation med dem. 

Den enda möjligheten att min sambo kan delta är om barn 2 tajmar ankomsten med att komma snabbt och välplanerat under förskoletid. Vilket känns högst osannolikt.

Skulle behöva höra från andra som fått föda själva och där det ändå gått bra, era historier. 

• Svar på tråden Föda ensam pga ingen kan ta det större barnet?
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Q) skrev 2023-05-16 13:36:24 följande:
    Jag förstår precis känslan av att inte ha familj eller någon i närheten som man känner helt naturligt vill passa ens barn. När barnen var små, små så ville jag heller inte lämna bort dem till en barnvakt, men jag tror att det är viktigt att skola in dem med en pålitlig barnvakt ändå, för att göra eventuella nödsituationer (gud förbjude) mindre traumatiska för alla inblandade. Jag hade ibland med en barnvakt även om jag var hemma. Dels för att se till att barnen kände henne väl och var trygga med henne och dels för att jag ville få något större projekt gjort och det gick snabbare utan hjälp av småttingar. När trean kom hade vi au pair.

Saken med en doula är att du vet att du har någon som är där bara för dig, vilket kan kännas tryggt om pappan inte kan vara med.

Jo, du har rätt. Jag hoppas ju att vi lär känna fler som vi litar på har koll på småbarn när ettan nu börjat förskola. 

• Anonym (A)

Vi var i samma sits när jag var gravid med nr 3, så jag var beredd på att få föda själv. Jag tog iaf modet till mig tillslut och frågade en förskolepedagog- hon blev bara jätteglad och kände sig nog lite hedrad. Nu blev det iaf inte hon, utan min mans chef och hans fru som tog våra barn...men trots det så var jag själv under större delen av förlossningen då det gick så pass fort och min man var på väg med barnen till barnvakten (det var en bit att köra och dessutom besvärligt väglag just den dagen), så han hann vara med sista 10 minutrarna, jag låg och krystade för fullt när han kom in. Det gick bra att vara själv, tyvärr klickade jag inte alls med barnmorskan så det var mest det som kändes jobbigt... Hoppas det löser sig för er och lycka till!

• Anonym (U)
    Anonym (Gravid) skrev 2023-05-16 11:03:01 följande:
    Jo, det är lite därför jag startade denna tråden med då vi kände att vi kört fast. vi har några fantastiska pedagoger på föris som vårt barn verkar trivas med men jag har känt att man inte ?kan? fråga om en sån sak. Kan man verkligen det?

Var bor du ? Om det finns universitet , högskola med lärarutbildning där du bor kan man ofta annonsera efter barnvakt där. 
    När jag pluggade Specialpedagogik på Stockholms universitet hade vi en anslagstavla där man kunde sätta upp annonser.
    Det var inte ovanligt att någon sökte just efter en barnvakt som hade mer kunskap och erfarenhet än de flesta barnvakter. 
    Det vore bara för er att lära känna någon som kan ta hand om er barn vid behov ävem om ni kan lösa just förlossningen nu . 

• Anonym (Hedvig)
    Anonym (Gravid) skrev 2023-05-16 11:13:07 följande:

Du kan ta och lämna min tråd, tack. Blir det så igen får jag väl trotsa smärtan helt enkelt. 

Förra förlossningen var en katastrof, där inget funkade och jag fick en ursäkt efteråt hur det hade skötts. Jag hoppas ju nånstans att det är en outlier och inte standardresultat av en förlossning med.

Fattar mig inte på människor som dig som bara går in i trådar för att vara elaka och hoppa på istället för att vara konstruktiva.

Fast ni har ju ändå några månader på er att lära känna grannar eller jobba på lösningar för att nån ska kunna passa barnet när du ska föda. Det blir ju faktiskt lite oansvarigt att inte tidigt lägga upp en plan, och fundera på vem som skulle kunna passa tvååringen. Det är ju lite sådär att mena att barnet inte känner era syskon eller grannar, när ni har haft flera månader på er att låta barnet lära känna dem.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Hedvig) skrev 2023-05-16 15:37:28 följande:
    Fast ni har ju ändå några månader på er att lära känna grannar eller jobba på lösningar för att nån ska kunna passa barnet när du ska föda. Det blir ju faktiskt lite oansvarigt att inte tidigt lägga upp en plan, och fundera på vem som skulle kunna passa tvååringen. Det är ju lite sådär att mena att barnet inte känner era syskon eller grannar, när ni har haft flera månader på er att låta barnet lära känna dem.
    Alltså, vi kämner våra grannar. Men de kan inte passa. De är för gamla för att känna att de vill ta på sig det ansvaret. 

Att jag skriver tråden är ju också för att höra just hur andra i vår sits löst det. Och just hur det är att föda ensam, vilket är en sits jag kan hamna i och vill ha tänkt igenom.

Våra syskon bor i en helt annan del av landet. Det blir 1-2 besök per år hos dem. Även om de skulle känna barnet är det rätt mkt begärt att någon ska ta semester 1-2 v innan BF och åka hit.
  • Anonym (A)
    Anonym (Hedvig) skrev 2023-05-16 15:37:28 följande:
    Jag hade då inte kunnat med att "lära känna" grannar för att kunna utnyttja som barnvakter....hade inte velat bli utnyttjad på det sättet heller. Det blir ganska genomskinligt. TS har ju en plan....att föda ensam så att pappan kan vara med 2-åringen. Tråden handlar inte om hur man löser en barnvakt utan om hur det är att föda ensam....

Blir irriterad på folk som hela tiden förutsätter att alla bor i närheten av mor/farföräldrar, syskon osv och kan få hjälp i tid och otid. Eller som vi, som faktiskt har farmor och farfar hyfsat nära, men farfar har uttryckligen sagt att han inte vill/kommer att passa våra barn (han är alkoholist dessutom) och farmor som har psykiska besvär och inte klarar av det.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (A) skrev 2023-05-16 16:50:01 följande:
    Jag hade då inte kunnat med att "lära känna" grannar för att kunna utnyttja som barnvakter....hade inte velat bli utnyttjad på det sättet heller. Det blir ganska genomskinligt. TS har ju en plan....att föda ensam så att pappan kan vara med 2-åringen. Tråden handlar inte om hur man löser en barnvakt utan om hur det är att föda ensam....

Blir irriterad på folk som hela tiden förutsätter att alla bor i närheten av mor/farföräldrar, syskon osv och kan få hjälp i tid och otid. Eller som vi, som faktiskt har farmor och farfar hyfsat nära, men farfar har uttryckligen sagt att han inte vill/kommer att passa våra barn (han är alkoholist dessutom) och farmor som har psykiska besvär och inte klarar av det.

Tack.

Vi kan inte få hjälp av den äldre generationen. De älskar sina barnbarn men de känner sig helt enkelt för gamla för att kunna passa småbarn. Springer barnet hinner de inte med, och de vill inte ta risken att något händer. 

Det är ju en skillnad på att umgås med vänner med barn också och att lämna ett mindre barn kanske över en natt. 

Det kanske ordnar sig, men om jag hamnar i sitsen att föda ensam vill jag ha tänkt igenom det, hört andras historier etc.

• Blondacissi

Hej !
    Jag förstår att du är rädd att föda ensam.  Det är klart att man vill ha sin partner med eller någon man är trygg med. 

Har ni funderat på att ha en doula ? Då skulle du inte vara ensam och behöva känna oro. 

Jag önskar dig all lycka :)

• Anonym (Gravid)
    Blondacissi skrev 2023-05-16 17:05:25 följande:

Hej !
    Jag förstår att du är rädd att föda ensam.  Det är klart att man vill ha sin partner med eller någon man är trygg med. 

Har ni funderat på att ha en doula ? Då skulle du inte vara ensam och behöva känna oro. 

Jag önskar dig all lycka :)

Tack!

Fick tipset i tråden ovan. Började kolla men de jag hittade kostade ju minst sagt en slant.

Jag är inte så jätterädd att vara ensam, även om det såklart varit skönt att ha min partner med också för att nån annan kan föra min talan då vid behov. Däremot vill jag känna mig förberedd om det blir så och höra andras erfarenheter.

Och bara för det kommer väl barn 2 typ i bilen på väg in eller nåt.
  • Polyrytm

Svagt att inga vänner eller bekanta kan göra en insats.

Men det blir nog hur bra som helst att föda utan sambon.🙂

• Tow2Mater
    Anonym (flerbarnsmor) skrev 2023-05-16 10:56:12 följande:

Det kommer gå bra även om din man inte är med. Det är ju du som föder. Mannen är ju mest där för att det är en upplevelse att vara med när ens barn föds. Och visst, som ett mentalt stöd under förlossningen. Men inget som påverkar huruvida förlossningen går bra eller inte. Det är din man som går miste om ett av de största ögonblicken i livet, att se sitt barn födas. I era kläder skulle jag nog se över barnvaktsfrågan en gång till. Det går alltid att leja någon barnvakt. Er två-åring kommer inte att ta skada av att bli passad av någon han eller hon  inte känner så mycket, vid detta enstaka tillfälle. Annonsera i lokal Fb-grupp t ex. Kolla med sjukhuset om de kan ombesörja något eller har tips? 

Och jag som trodde det var ifall något händer mamman under forlossningen och pappan måste ta hand om barnet. Men om barnet tas om hand av personal ifall mamman måste ha intensivvård/avlider eller liknande, kan ju pappan lämna stora på fsk nästa dag och komma och hämta sin bebis då.
Svar på tråden Föda ensam pga ingen kan ta det större barnet?