• Sarcasmo

    Tjat och gnäll hos mamma men inte hos pappa?

    Jag har ett eventuellt laddat ämne som jag skulle vilja diskutera och se mig om där ute i cyberrymden om det är någon mer som har observerat detta eller har egna historier.
    Jag är en man och har en son på fyra år. Jag och mamman har separerat för ett bra tag sedan.
    Vi har en fin vänskaplig relation och vi har gemensamt lagt ner mycket tid och energi för att vi skall komma överens om saker som kläder, aktiviter, kalas, passning, vab osv. Fungerar hur bra som helst.
    Men det är en sak som är så himla tydlig när han är hos mig kontra när han är hos sin mor.

    Jag har ett ämne som kan vara känsligt, men jag skulle vilja diskutera det och höra om någon annan har observerat samma sak eller har egna erfarenheter av det. Jag är en man med en fyraårig son, och jag och mamman har separerat sedan en tid tillbaka.

    Vi har en bra vänskaplig relation och lägger ner mycket tid och energi på att komma överens om saker som kläder, aktiviteter, kalas, passning, VAB, osv.

    Det fungerar väldigt bra, men det är en sak som är väldigt tydlig för mig när sonen är hos mig jämfört med när han är hos sin mamma.
    Här kommer två exempel:

    Läggning:
        


    Hos pappa: När min son är hos mig, borstar vi tänderna, läser en bok, och sedan lägger vi oss tillsammans i sängen. Han somnar oftast på bara några minuter och sover stenhårt. Ibland vill han till och med somna själv. Han vaknar oftast på samma tid och är jätteglad.
    Hos mamma: När han är hos sin mamma, vill han ofta läsa flera böcker eller lyssna på flera ljudböcker, och han kämpar för att vara vaken.
    Han försöker leka, bråka eller busa, osv. Sedan somnar han efter allt mellan 30-90 minuter. Detta gör att han ibland inte vaknar i tid för förskolan och kan vara trött och sur på morgonen.
    Tjatet

    Hos pappa: När det uppstår situationer där min son vill ha en leksak, eller godis på en vardag, eller något annat som inte är möjligt just då, kan det uppstå bråk. Men jag upplever att vi löser situationen ganska snabbt, vanligtvis inom 5-20 minuter. Han återhämtar sig snabbt och skakar av sig besvikelsen. Vi har sällan något tjat, vilket jag är lite förvånad över, föräldrar prata jämt om att deras barn tjatar hål i huvudet på dem.
    Hos mamma: Här händer just det som jag nämnde tidigare, att han tjatar och tjatar, skriker och krånglar. Ibland ger mamma efter, vilket vi har pratat om och hon jobbar med. Men det mest uppenbara är när vi har gemensamma middagar eller liknande tillfällen, när både jag och mamman är närvarande. Då slutar han vanligtvis att tjata direkt om jag säger till, men inte om mamma säger till.

    Detta är naturligtvis empiriska studier, men jag har märkt denna trend hos flera vänner, bekanta och min egen son. Jag kan inte vara den enda som upplever detta. Därför har jag några frågor som jag vill diskutera, eftersom jag tycker att detta är intressant.

    * Finns det någon mamma där ute som inte upplever dessa problem, och i så fall, varför tror du att du inte har dem?
    * Har ni märkt att tjatet fokuseras mer på en förälder, och i så fall, varför tror ni att det är så?
    * Har detta främst att göra med att man är konsekvent eller är det något annat som spelar in för att undvika allt tjat?

    Dela gärna era historier och ställ gärna frågor tillbaka. Vad tror ni är nyckeln till att det finns en så stor skillnad mellan föräldrarna och vad kan man göra för att minska tjatet så mycket som möjligt?

    Mvh Sarcasmo
  • Svar på tråden Tjat och gnäll hos mamma men inte hos pappa?
  • Sarcasmo
    Anonym (Dottra) skrev 2023-04-02 10:19:30 följande:

    Min dotter har varit så i perioder.
    som jag förstått det på henne nu när hon blivit lite äldre så är det för hon inte vågar vara sig själv fullt ut hos pappan. Hon vågar inte säga emot då han bli obehagligt arg eller irriterad om hon uttrycker sin saknad av mig. Så hon håller igen under pappaveckan och när hon är hos mig så kommer även frustrationen som byggts upp hos honom ut tillsammans med alla känslor.


    nu är hon medveten om det mer så det går och prata om det. Finns inte så mycket jag som mamma kan göra åt det, mer än att vara förstående och tillgänglig. 


    kanske ni borde kan köra kortare veckoschema, för en 4åring är 1 vecka lång tid?


    Tack för att du delar med dig. Jag är ledsen att höra att hon kände så, och jag hoppas att min son inte känner så.
    Lägger ner mycket energi i att prata om och visa känslor. Men detta var bra att höra, så att man kan ha det i bakhuvudet.

    Ibland säger min son till mig: "Varför är du så envis, pappa?" Men vi brukar sedan skämta om att alla personer är olika, och det känns som att han accepterar att det är så och att mamma och pappa till exempel är annorlunda.

    Gällande bytet har vi varit tvungna att gå ifrån från 2-2-3-metoden eftersom han blev för orolig av den.
    Vi har nu haft varannan vecka i sex månader och jag har märkt en mycket stor skillnad i hans humör och glädje. Tack ändå för tipset!
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (mammas kärlek) skrev 2023-04-02 10:12:01 följande:
    Tror det är för en mammas kärlek oftast är mer villkorslös och då är barnen oftast mer benägna att leva ut sina känslor med dem. Dvs barnen både testar den föräldern mer, men vet mer att den kan lita på på att den föräldern fortsätter älska dem hur jobbiga dem än är.

    Pappans kärlek är oftast mer "relationell". Liksom det är två personer, även om barnet måste ge hela sin tillit till fadern. 

    OBS - jag tror att både mammans och pappans kärlek till sitt barn är lika stark, men har lite olika natur.

    OBS - jag har skrivit oftast. Givetvis finns det undantag.
    En lite väl högfärdig syn på föräldraskap, tycker du inte? Villkorslös, relationell? 

    Din syn på föräldrars känslor till sina barn verkar skev. 
  • Sarcasmo
    Tukt skrev 2023-04-02 10:39:27 följande:

    Det är ju omöjligt att vara säker. Men utifrån det du beskriver så skulle jag gissa på att din son inte känner sig lika bekräftad av sin mamma som av dig. Han verkar hela tiden försöka få hennes uppmärksamhet och bli sedd hos henne, medan han verkar mer trygg med det hos dig.


    Det gör ont i mig att läsa detta, hoppas inte detta är fallet. Men visst är det möjligt, skall hålla örat mot marken och se hur det utvecklar sig. Vi har en nära och fungerande relation jag och hans mamma så förhoppningsvis kan man stötta om det visar sig vara något sånt. Tack för tankeställaren.
  • Sarcasmo
    Anonym (aaa) skrev 2023-04-02 10:47:35 följande:

    Mina barn är nu vuxna men nej, det var inte så hos oss. Sällan tjat och bråk (som du uttrycker det) med varken mig eller pappan. Inte heller efter skilsmässan (ibland hör man att barn spelar ut föräldrar mot varann för att de har dåligt samvete över skilsmässan går med på saker barnen mer om, som de annars inte hade gjort) 

    Ert barn är rätt litet. De behöver mer omsorg än vad en del ibland förstår. Om jag får vara  lite fördomsfull så tror jag att du kanske är väldigt rationell och liksom inte tillåter barnet att visa allt det känner? Det är: "Nu ska du sova!" (och ger inte tillfälle till något mer än att vara tyst)?


    Även om det gör lite ont i mig så förstår jag helt vad du menar med "Om jag får vara  lite fördomsfull så tror jag att du kanske är väldigt rationell och liksom inte tillåter barnet att visa allt det känner?"

    Jag är själv inte så "manlig" av mig som många krasst hade beskrivit det, mer känslosam än mina manliga vänner och främst kvinnliga vänner. Men jag är mer beslutsam och fast i mitt föräldrarskap än många jag känner, upplever att jag hittat en balans där man absolut kan läsa en bok till men inte 3-4 st om inte tiden finns såklart. Detta är något jag tar med mig, tack för ditt inlägg.
  • Sarcasmo
    Anonym (jepp) skrev 2023-04-02 11:03:22 följande:

    Känner igen och det största fel var att hon inte var konsekvent och det var för mycket berg och dalbana.
    Många saker va okej och ibland inte, även ge med sig.

    Mammor/kvinnor går på och styrs för mycket av känslor istället för fast hand och logik.


    Att vara konsekvent är högt upp på min lista när det gäller uppfostran av barn.
    Samtidigt tycker jag det viktigt att styrka att både kvinnor och män har olika starka känslor och att det inte enbart är kvinnor som låter sig styras av dem. Om vi nu ska generalisera så känner jag mig mycket mer känslig än "genomsnittet" och styrs av dem.
    Jag har fått jobba hårt för att hitta harmoni i att vara mig själv och agera på mina känslor efter att ta ett par varv i skallen.
    Jag har aldrig känt mig inkluderad i "grabbgänget", varken privat eller på jobbet.

    Än så länge upplever jag att konsekvens och samarbete med mitt barn har gett bäst resultat hittils, för att han skall känna sig trygg.
    Inser nu att jag kan borde döpt denna tråden till: "Tjat och gnäll hos ena föräldern men inte hos den andra?"
    Min feministiska sida ber om ursäkt där, men tack för ditt inlägg.
  • Anonym (Linda)

    I vår familj är det mig (mamman) som barnen lyder bäst.  De vet att de inte är värt att ens försöka om jag har sagt nej. Däremot är jag väldigt noga med att välja mina strider och ställer väldigt mycket upp för båda barnen. Min man (pappan) har svårare att vara konsekvent och barnen har lärt sig att om de tjatar tillräckligt mycket kan han ge med sig.

    Sonen är väldigt mild till humöret medan dottern har ett betydligt häftigare temperament och är envis som synden. Hon är dock exakt som jag var när jag var liten och jag har väldigt lätt att förstå hur hon känner. Jag brukar agera så som jag själv hade önskat att vuxna skulle ha reagerat då jag var som värst som barn och det fungerar i princip alltid.

  • ClumsySmurf
    sextiotalist skrev 2023-04-02 11:35:14 följande:
    Vi har  (båda två) varit konsekvent inkonsekventa och ändå har vi inte haft tjat. Ibland passade det med en glass Ibland inte och det lärde han sig inte 
    Tror vi har haft mycket färre konflikter än vad mina föräldrar hade med mig och där var det mycket fast hand  (men såklart ologiskt i mina ögon)

    Hur har ni varit inkonsekventa?
    Har man ingen regel om vilka dagar man får/inte får äta glass finns det ingen regel att vara inkonsekvent mot.
    Om nej är ett nej (kan ge efter för argument men inte tjat) är man ändå konsekvent.
  • Sarcasmo
    blomman 2 skrev 2023-04-02 11:05:59 följande:

    Svårt att säga vad det beror på att det blir så olika beroendes på vem sonen är hos. Jag är mamma ( ensamstående dessutom sedan födseln) och jag har nog upplevt en blandning av de båda exemplen du givit. När jag reflekterar över de situationer som har uppkommit så tror jag att jag sluppit mycket tjat genom att bara lita på mig själv och vara konsekvent kring det jag anser är det bästa för mitt barn och att mitt barn känner att jag inte kommer att ge vika och därmed inte känner att det är lönt att tjata. Sedan levde vi ett tag i en rätt stressig tid ( då jag bytte arbete och fick längre arbetsväg och dottern och jag fick mindre tid för varandra och tidigare mornar) och DÅ kom tjatet som ett brev på posten och jag förstod att dottern ville ha mer tid av mig och därav blev tex läggningarna längre och hon kunde också spela på mina känslor då mitt dåliga samvete lyste igenom. Jag gick ner i arbetstid och genast kom vi in i normala ( för oss) rutiner och mindre tjat. Så jag tror med facit på hand att vi omedvetet signalerar till barnen var vi står i olika dilemman och hur de agerar efter det. 


    Ja, verkligen, meningen "att lita på mig själv och vara konsekvent kring det jag anser är det bästa för mitt barn" är precis vad jag har tänkt. Det du beskriver under din stressiga period stämmer in på de tuffaste stunderna som min son och jag har haft (när det blivit mer tjafs). Hans mamma har haft en riktig kämpig period där jag har avlastat henne med sonen under några dagar här och där. Så det är säkerligen en trolig faktor. Det låter väldigt logiskt att de känner av energier och att dessa smittar av sig. Tack för att du delade med dig.
  • Sarcasmo
    Anonym (Doris) skrev 2023-04-02 11:12:54 följande:

    Nej, så är det inte här. Oftast lyssnar barnet mer på mig än på pappa. Extremt sällan med protester och de som kommer löser vi ganska snabbt. Ibland har totala härdsmältor kommit men inte sprunget ur en specifik händelse utan allt sammantaget har blivit för mycket kombinerat med trötthet.

    Att barn uppför sig olika för respektive förälder är inte konstigt, varje relation är unik och vi agerar olika beroende på hur relationen ser ut. Därmed inte sagt att relationen är bättre eller sämre än den andra, bara annorlunda. Om mamman upplever problem i relationen så är det upp till henne att förändra denna, du kan stötta men inte tala om vad hon ska göra om hon inte uttryckligen ber om sådana råd.


    Mycket visa ord, Tack! Jag inser att min titel på denna tråden inte var den bästa.
    Har jobbat mycket med att stötta utan att ta om, sjukt svårt men tänker att det är ju så jag själv vill bli bemött.
  • Sarcasmo
    Anonym (Linda) skrev 2023-04-02 12:47:20 följande:

    I vår familj är det mig (mamman) som barnen lyder bäst.  De vet att de inte är värt att ens försöka om jag har sagt nej. Däremot är jag väldigt noga med att välja mina strider och ställer väldigt mycket upp för båda barnen. Min man (pappan) har svårare att vara konsekvent och barnen har lärt sig att om de tjatar tillräckligt mycket kan han ge med sig.

    Sonen är väldigt mild till humöret medan dottern har ett betydligt häftigare temperament och är envis som synden. Hon är dock exakt som jag var när jag var liten och jag har väldigt lätt att förstå hur hon känner. Jag brukar agera så som jag själv hade önskat att vuxna skulle ha reagerat då jag var som värst som barn och det fungerar i princip alltid.


    Häftigt, den metoden måste jag testa "agera så som jag själv hade önskat att vuxna skulle ha reagerat då jag var som värst"
    Låter som en otroligt smart "state of mind" när man skall de-eskalera en härdsmälta.
    Vända andra kinden till och välja sina strider är så sjukt svårt, men det ger utdelning i längden.
    Tack för ditt inlägg
  • Sarcasmo

    Tack för alla svar och för den goda tonen i tråden. Skäms
    Det här är första gången jag skriver här och jag hade ingen aning om att jag skulle få en sådan respons.

    Jag har en fråga när jag läser alla svar och inlägg mellan er.
    Vad tror ni är den bästa strategin för att behålla en trygg och harmonisk stämning i hemmet när det stormar i ens egna liv?

    Det kan vara på grund av jobbet, privatlivet eller andra faktorer? Inte långsiktigt, då kan det handla om att byta arbetsplats eller liknande utan just kortsiktigt.

Svar på tråden Tjat och gnäll hos mamma men inte hos pappa?