• Anonym (Flyttfåglar)

    Flytta utomlands fylla i blanketter frågor

    Vi ska flytta utanför EU och jag läser tills ögonen går i kors på myndighetssidor. Ni som har flyttat kan kanske svara på lite frågor?

    Man ska uppge varför man flyttar till Skatteverket. Vad säger man om man inte flyttar pga arbete eller studier? Familjeäventyr, vi vill prova något nytt kan man ju kanske inte skriva. Kommer någon att ifrågasätta varför man flyttar?

    Varför behöver de namn på en arbetsgivare utomlands som man kanske inte ens har än? Kommer denne att kontaktas och i vilket syfte? Om man har flyttat spelar det väl ingen roll för Skatteverket var och om man jobbar? Obs! Vi har absolut inga skulder här som behöver inkasseras. 

    Om man flyttade lite innan man skickar in anmälan ska man skriva det datumet eller uppge dagens datum? Spelar det någon roll om man flyttade lite tidigare än anmälan kom in?

    Ens adress i utlandet ska man ange men blir den offentlig här i Sverige på diverse portaler som publicerar persondata? Kommer utlandsadressen att ges ut till någon som ringer Skatteverket som privatperson? 

    Skickar Skatteverket ut ens utlandsadress till diverse svenska myndigheter och företag eller är den bara till för Skatteverket själva?

    Om man inte har något kvar i Sverige som bostad, arbete, företag utan bara något bankkonto med småpengar kommer Skatteverket att kontakta oss ändå angående flyttanmälan eller kommer ärendet att vara avslutat när de får ens anmälan? Eller blir det någon slags utredning på en flyttanmälan av Skatteverket och vad innebär det om det är så?

    Kommer vi att behöva deklarera i Sverige i fortsättningen också? Hur länge då? Kommer utländska inkomster att behöva redovisas och skattas för i Sverige då också eller är det bara om det är något svenskt som ligger och släpar i Sverige av någon orsak? De eventuella utländska inkomsterna skattas ju för där.

    Sen undrar jag också om lite praktiska saker som bank id  vad som händer med det som ju krävs överallt? Jag tycker jag har läst att man blir av med det och då blir det ju väldigt svårt att kommunicera med en svensk bank, myndigheter och allt möjligt utan bank id. Hur gör man då? Ska man ge sin utlandsadress till banken också?

    Måste man kontakta F-kassan om man inte har bidrag av några slag eller får dom en ping av Skatteverket att vi har flyttat utomlands och så är det klart? 

    Det är säkert jättemånga saker vi inte ens har tänkt på som kan och kommer att hända så alla tips är så välkomna så av er som redan har gjort den här resan. 

  • Svar på tråden Flytta utomlands fylla i blanketter frågor
  • Anonym (utlandssvensk)

    Tror inte att Sverige kommer att ifrågasätta varför ni flyttar, men landet ni ska flytta till lär ju göra det? Jag flyttade utanför EU för ett par år sedan och då var det alldeles nödvändigt att ha en inkomst i landet. Innan flytten. Du får nog ange samma skäl som du angav när ni sökte uppehållstillstånd i ditt nya land.

    Behåll ditt bankkonto (och därmed bank-id) i Sverige. Det är som du skriver väldigt komplicerat att sköta myndighetskontakt (och annat) med Sverige.

    Ja, alla myndigheter kommer att se din adress utomlands och att du är utskriven ur Sverige.

    Du måste skatta i Sverige så länge du fått svensk inkomst under året. Du kan även behöva uppge din svenska inkomst i landet du flyttat till, men det beror väl på land. Jag måste i alla fall ange utländsk inkomst nu när jag deklarerar i mitt nya land.

    Du ska ange själva flyttdagen. Varför skulle du skicka in den senare?

  • Anonym (Obs)

    Håll koll på giltighetstid för bank-id. Min dotters är inte giltigt längre och hon måste tydligen åka hem för att förlänga det. Väldigt krångligt. 

  • BuoBä

    Förutom de bra tipsen ovan:

    Alla myndigheter får din nya adress, men Transportstyrelsen kan av oklar anledning inte skicka brev utomlands så se till att du aktiverar en elektronisk brevlåda, tex Kivra, så du inte missar en sen räkning på fordonsskatt eller trängselavgift. 

    Vissa banker uppdaterar automatiskt till den utländska adressen, men andra gör det inte så följ med på det och kontakta dem eventuellt. (Men vissa är hopplösa, Swedbank skickar fortfarande brev hem till min mamma där jag inte bott på 25 år...)

    OBS! Skatteverket har bara den första adress du flyttar till. Flyttar du senare inom det nya landet får de ingen uppdatering automatiskt utan du måste meddela dem. Det är tex aktuellt för att få röstkort/valmaterial vid riksdagsval. Man blir kvar i röstlängden, men måste själv se till att de har korrekt adress som sagt.

    Försäkringskassan slutar betala ut tex barnbidrag automatiskt när du anmält flytt. 

    Har du sparpengar kvar i Sverige så får du deklarera inkomst av kapital i Sverige. Du behöver inte ta upp ev inkomst i utlandet i den svenska deklarationen, och huruvida du ska deklarera kapital/inkomster från Sverige i det nya landet beror på deras lagstiftning. 

  • BuoBä

    Och jag tror ärligt talat inte de bryr sig om vad du skriver för anledning till flytt. Det är fullt tillåtet med långsemester eller tidig pension. Däremot kan landet du flyttar till ha åsikter, som någon annan skrev. 

  • Anonym (Flyttfåglar)

    Så bra svar med sakliga råd. Vi tar till oss och noterar frenetiskt.  Skrattande

    Det här med elektronisk brevlåda hade vi inte tänkt på och det verkar ju smart. Men här blir jag lite konfunderad om vi inte kör en e-låda. Fysisk post är ju relativt osäkert att den kommer fram åtminstone där vi ska bo. För att inte missa något viktigt så tänkte vi att någon som bor kvar här ska ta emot all myndighetspost och eventuell annan post istället. Så Skatteverket och andra ska hellre skicka våra papper till en person på post inom Sverige än till utlandet. Kan man göra så? Den jag pratade med på Skatteverket sa att det inte går att bara göra en C/O på flyttanmälan utan pratade om en Särskild postadress istället på någon annan blankett. Finns det någon som har låtit posten gå till någon här istället och hur gjorde ni då? 
    Kan man göra en person som bor kvar  som ett ombud som har rätt att hantera ens affärer eller bara ta emot posten? Det borde ju inte vara så mycket under så lång tid för man hamnar väl helt ur rullarna efter något år och får väl på sin höjd något från Skatteverket och banken?

    Skatteverket sa också att alla och jag tolkade det som Svensson också och inte bara myndigheter kan ta del av ens utlandsadress som man har anmält trots att man är utflyttad stämmer verkligen det? Men det var så konstigt för han sa OM du ger oss en adress i utlandet som om det var ett val? Man måste väl uppge en utlandsadress även om man har en C/O eller Särskild adress i Sverige eller kan folk verkligen bara dra utan ett spår? Det verkar ju jättekonstigt. För normala, laglydiga människor gör ju knappast så? Har ni som bor utomlands nånsin fått någon skräppost eller bara från myndigheter och typ banker? 

    Det är mycket att tänka på och försöka göra rätt från början. Spöke

  • Anonym (utlandssvensk)
    Anonym (Flyttfåglar) skrev 2023-03-16 18:16:30 följande:

    Så bra svar med sakliga råd. Vi tar till oss och noterar frenetiskt.  Skrattande

    Det här med elektronisk brevlåda hade vi inte tänkt på och det verkar ju smart. Men här blir jag lite konfunderad om vi inte kör en e-låda. Fysisk post är ju relativt osäkert att den kommer fram åtminstone där vi ska bo. För att inte missa något viktigt så tänkte vi att någon som bor kvar här ska ta emot all myndighetspost och eventuell annan post istället. Så Skatteverket och andra ska hellre skicka våra papper till en person på post inom Sverige än till utlandet. Kan man göra så? Den jag pratade med på Skatteverket sa att det inte går att bara göra en C/O på flyttanmälan utan pratade om en Särskild postadress istället på någon annan blankett. Finns det någon som har låtit posten gå till någon här istället och hur gjorde ni då? 
    Kan man göra en person som bor kvar  som ett ombud som har rätt att hantera ens affärer eller bara ta emot posten? Det borde ju inte vara så mycket under så lång tid för man hamnar väl helt ur rullarna efter något år och får väl på sin höjd något från Skatteverket och banken?

    Skatteverket sa också att alla och jag tolkade det som Svensson också och inte bara myndigheter kan ta del av ens utlandsadress som man har anmält trots att man är utflyttad stämmer verkligen det? Men det var så konstigt för han sa OM du ger oss en adress i utlandet som om det var ett val? Man måste väl uppge en utlandsadress även om man har en C/O eller Särskild adress i Sverige eller kan folk verkligen bara dra utan ett spår? Det verkar ju jättekonstigt. För normala, laglydiga människor gör ju knappast så? Har ni som bor utomlands nånsin fått någon skräppost eller bara från myndigheter och typ banker? 

    Det är mycket att tänka på och försöka göra rätt från början. Spöke


    Nej, du kan inte skriva dig på en annan adress för att få posten dit. Ni ska vara skrivna där ni bor. Du kan inte vara skriven på en svensk adress, du ska ju skriva ut dig ur Sverige. Vet inte vilken myndighet du väntar på superviktig post från, men det enklaste är ju att kontakta den myndigheten och dubbelkolla med dem att de har rätt adress. Och att skaffa en e-låda. Det måste väl vara betydligt enklare än vad du funderar över.

    Förstår inte riktigt varför det verkar vara så viktigt att ingen ska ha er adress utomlands. Var skulle de inhämta den tänker du? För lite dålig känsla av dina frågor om att dra utan spår och liknande, så kommer inte att svara mer, men lycka till med vad det nu är du ska göra.

    Ja, det är mycket att tänka på och kommer att vara komplicerat under tiden när ni bor där och därefter. Svårt att se hur ni ens ska få hyra bostad eller öppna ett bankkonto utan arbetsgivare.
  • Användarnamnet1

    Jag får bara "viktig post" hit, banken, skatteverket (bara precis när jag anmält flytten), valsedel. Till sverige kommer ingen post längre.

    För mig har det krångligaste varit bankid i telefonen. Appen gick inte att ladda ner från landet jag var i. Fick göra det i sverige. 

  • BuoBä
    Anonym (Flyttfåglar) skrev 2023-03-16 18:16:30 följande:

    Så bra svar med sakliga råd. Vi tar till oss och noterar frenetiskt.   // Skrattande

    Det här med elektronisk brevlåda hade vi inte tänkt på och det verkar ju smart. Men här blir jag lite konfunderad om vi inte kör en e-låda. Fysisk post är ju relativt osäkert att den kommer fram åtminstone där vi ska bo. För att inte missa något viktigt så tänkte vi att någon som bor kvar här ska ta emot all myndighetspost och eventuell annan post istället. Så Skatteverket och andra ska hellre skicka våra papper till en person på post inom Sverige än till utlandet. Kan man göra så? Den jag pratade med på Skatteverket sa att det inte går att bara göra en C/O på flyttanmälan utan pratade om en Särskild postadress istället på någon annan blankett. Finns det någon som har låtit posten gå till någon här istället och hur gjorde ni då? 
    Kan man göra en person som bor kvar  som ett ombud som har rätt att hantera ens affärer eller bara ta emot posten? Det borde ju inte vara så mycket under så lång tid för man hamnar väl helt ur rullarna efter något år och får väl på sin höjd något från Skatteverket och banken?

    Skatteverket sa också att alla och jag tolkade det som Svensson också och inte bara myndigheter kan ta del av ens utlandsadress som man har anmält trots att man är utflyttad stämmer verkligen det? Men det var så konstigt för han sa OM du ger oss en adress i utlandet som om det var ett val? Man måste väl uppge en utlandsadress även om man har en C/O eller Särskild adress i Sverige eller kan folk verkligen bara dra utan ett spår? Det verkar ju jättekonstigt. För normala, laglydiga människor gör ju knappast så? Har ni som bor utomlands nånsin fått någon skräppost eller bara från myndigheter och typ banker? 

    Det är mycket att tänka på och försöka göra rätt från början. Spöke


    Ja man kan ha en särskild postadress i Sverige, hos en anhörig till exempel. Sök på Skatteverkets website, det står bra där. Det har jag haft när jag var student och pluggade utomlands tex, innan elektroniska brevlådor fanns. 

    Vi har heller aldrig fått något annat än viktigt post till vår utländska adress. Eller jo, julkort och sånt från folk vi har gett adressen till såklart. 
  • Anonym (Flyttfåglar)
    Anonym (utlandssvensk) skrev 2023-03-16 18:33:06 följande:
    Nej, du kan inte skriva dig på en annan adress för att få posten dit. Ni ska vara skrivna där ni bor. Du kan inte vara skriven på en svensk adress, du ska ju skriva ut dig ur Sverige. Vet inte vilken myndighet du väntar på superviktig post från, men det enklaste är ju att kontakta den myndigheten och dubbelkolla med dem att de har rätt adress. Och att skaffa en e-låda. Det måste väl vara betydligt enklare än vad du funderar över.

    Förstår inte riktigt varför det verkar vara så viktigt att ingen ska ha er adress utomlands. Var skulle de inhämta den tänker du? För lite dålig känsla av dina frågor om att dra utan spår och liknande, så kommer inte att svara mer, men lycka till med vad det nu är du ska göra.

    Ja, det är mycket att tänka på och kommer att vara komplicerat under tiden när ni bor där och därefter. Svårt att se hur ni ens ska få hyra bostad eller öppna ett bankkonto utan arbetsgivare.
    Jag har inte sagt något om att skriva oss på en annan adress än den vi bor på eller att vi inte ska skriva ut oss och jag gillar inte dina antydningar! Läs om läs rätt: Skatteverket föreslog en Särskild adress för att få posten inom Sverige istället för till utlandet om det var osäkert med postgången. Skatteverket är "superviktig post" som du kallar det på ett förlöjligande sätt och jag tror inte att den kontakten upphör för all framtid samma sekund de får flyttanmälan så den "superviktiga posten" kommer vi alltid att vänta på och även från några andra aktörer. 

    Du kan ha en dålig känsla om du vill men alla är inte glada över att all privat information bara är en knapptryckning bort och man behöver inte vara det minsta ljusskygg för det. Det kallas integritet men du känner kanske inte till det ordet?
    Användarnamnet1 skrev 2023-03-16 18:39:52 följande:
    Jag får bara "viktig post" hit, banken, skatteverket (bara precis när jag anmält flytten), valsedel. Till sverige kommer ingen post längre.

    För mig har det krångligaste varit bankid i telefonen. Appen gick inte att ladda ner från landet jag var i. Fick göra det i sverige. 
    Just det där med bank id verkar många ha problem med och det skrämmer oss att det plötsligt inte funkar och att vi ska bli utestängda som Obs! dotter. Vi funderar på om det är möjligt att någon annan får vår myndighetspost direkt i sin egen e-låda utan att vi har egna själv just för att slippa eventuellt krångel med bank id. Men vi har ingen aning om det skulle kunna funka. Har du bott utomlands länge? Har det funkat bra för dig med allt som har att göra med Sverige efter flytten? Använder du e-låda eller fysisk post nu? 
  • Anonym (utlandssvensk)
    Anonym (Flyttfåglar) skrev 2023-03-16 19:22:42 följande:
    Jag har inte sagt något om att skriva oss på en annan adress än den vi bor på eller att vi inte ska skriva ut oss och jag gillar inte dina antydningar! Läs om läs rätt: Skatteverket föreslog en Särskild adress för att få posten inom Sverige istället för till utlandet om det var osäkert med postgången. Skatteverket är "superviktig post" som du kallar det på ett förlöjligande sätt och jag tror inte att den kontakten upphör för all framtid samma sekund de får flyttanmälan så den "superviktiga posten" kommer vi alltid att vänta på och även från några andra aktörer. 

    Du kan ha en dålig känsla om du vill men alla är inte glada över att all privat information bara är en knapptryckning bort och man behöver inte vara det minsta ljusskygg för det. Det kallas integritet men du känner kanske inte till det ordet?
    Användarnamnet1 skrev 2023-03-16 18:39:52 följande:
    Jag får bara "viktig post" hit, banken, skatteverket (bara precis när jag anmält flytten), valsedel. Till sverige kommer ingen post längre.

    För mig har det krångligaste varit bankid i telefonen. Appen gick inte att ladda ner från landet jag var i. Fick göra det i sverige. 
    Just det där med bank id verkar många ha problem med och det skrämmer oss att det plötsligt inte funkar och att vi ska bli utestängda som Obs! dotter. Vi funderar på om det är möjligt att någon annan får vår myndighetspost direkt i sin egen e-låda utan att vi har egna själv just för att slippa eventuellt krångel med bank id. Men vi har ingen aning om det skulle kunna funka. Har du bott utomlands länge? Har det funkat bra för dig med allt som har att göra med Sverige efter flytten? Använder du e-låda eller fysisk post nu? 
    Jag vet mycket väl vad integritet är och det är inte samma sak som att försvinna utan spår. I kombination med att fundera om man måste anmäla adress utomlands, att inte skriva ut sig ur Sverige när man flyttar utan först senare och att inte ens ha e-låda, ja då ringer varningsklockorna.
  • Användarnamnet1

    Nej jag har ingen e-låda, nu får ärligt talat i princip ingen post från Sverige och har bott utomlands några år. Det var bara i början då alla skickade brev och ville att man skulle bekräfra flytten skatteverket informerat.

    Just med banken skulle jag ha ringt och frågat allt om jag var du. Mitt enda problem var just att kunna installera appen när jag skaffade ny telefon, fick göra det i Sverige. Men såg iofs häromdagen att jag förlorat vissa funktioner på banken som sparande i olika former (står nåt i stil med att eftersom jag inte är skattepliktskyldig i sverige har jag inte tillgång till de tjänsterna)  

    Sen kollade jag så bankkort hade lång giltighetstid medans ja fortfarande va i  sverige så jag slapp tänka på sånt med post i "osäkert" land osv.. 

    Så mitt tipps ring banken fråga allt.

  • Anonym (USA)

    BankID kan vara svårt men senast när jag behövde lägga till det på min ny iPhone så behövde jag mitt svenska pass och skanna passet med min iPhone för att verifiera min identitet.
    Utan mitt svenska pass så hade jag inte kunnat få bankid på min nya mobil. 

  • Anonym (Obs)
    Anonym (USA) skrev 2023-03-16 20:09:56 följande:

    BankID kan vara svårt men senast när jag behövde lägga till det på min ny iPhone så behövde jag mitt svenska pass och skanna passet med min iPhone för att verifiera min identitet.
    Utan mitt svenska pass så hade jag inte kunnat få bankid på min nya mobil. 


    Dottern har även hon iPhone men eftersom hon missade att giltighetstiden passerat funkar det tyvärr inte. Hon kan inte Swisha längre iom detta. (Hon har kvar ett svenskt konto) 
Svar på tråden Flytta utomlands fylla i blanketter frågor