Flytta utomlands fylla i blanketter frågor
Vi ska flytta utanför EU och jag läser tills ögonen går i kors på myndighetssidor. Ni som har flyttat kan kanske svara på lite frågor?
Man ska uppge varför man flyttar till Skatteverket. Vad säger man om man inte flyttar pga arbete eller studier? Familjeäventyr, vi vill prova något nytt kan man ju kanske inte skriva. Kommer någon att ifrågasätta varför man flyttar?
Varför behöver de namn på en arbetsgivare utomlands som man kanske inte ens har än? Kommer denne att kontaktas och i vilket syfte? Om man har flyttat spelar det väl ingen roll för Skatteverket var och om man jobbar? Obs! Vi har absolut inga skulder här som behöver inkasseras.
Om man flyttade lite innan man skickar in anmälan ska man skriva det datumet eller uppge dagens datum? Spelar det någon roll om man flyttade lite tidigare än anmälan kom in?
Ens adress i utlandet ska man ange men blir den offentlig här i Sverige på diverse portaler som publicerar persondata? Kommer utlandsadressen att ges ut till någon som ringer Skatteverket som privatperson?
Skickar Skatteverket ut ens utlandsadress till diverse svenska myndigheter och företag eller är den bara till för Skatteverket själva?
Om man inte har något kvar i Sverige som bostad, arbete, företag utan bara något bankkonto med småpengar kommer Skatteverket att kontakta oss ändå angående flyttanmälan eller kommer ärendet att vara avslutat när de får ens anmälan? Eller blir det någon slags utredning på en flyttanmälan av Skatteverket och vad innebär det om det är så?
Kommer vi att behöva deklarera i Sverige i fortsättningen också? Hur länge då? Kommer utländska inkomster att behöva redovisas och skattas för i Sverige då också eller är det bara om det är något svenskt som ligger och släpar i Sverige av någon orsak? De eventuella utländska inkomsterna skattas ju för där.
Sen undrar jag också om lite praktiska saker som bank id vad som händer med det som ju krävs överallt? Jag tycker jag har läst att man blir av med det och då blir det ju väldigt svårt att kommunicera med en svensk bank, myndigheter och allt möjligt utan bank id. Hur gör man då? Ska man ge sin utlandsadress till banken också?
Måste man kontakta F-kassan om man inte har bidrag av några slag eller får dom en ping av Skatteverket att vi har flyttat utomlands och så är det klart?
Det är säkert jättemånga saker vi inte ens har tänkt på som kan och kommer att hända så alla tips är så välkomna så av er som redan har gjort den här resan.