• Anonym (Ledsen)

Splittra familjen eller göra abort?

Jag har precis fått reda på att jag helt oplanerat och utan symtom är gravid i v.9.
    Jag och sambon har varit ett par i ca 15år. Vi har 3st barn i åldrarna 3-7. Vi var väl egentligen överens om att vi va klara med barn jag själv var med helt 100. 
    Men nu står jag här och vet varken ut eller in. Sambon har bara ett spår , antingen behåller jag barnet och vi separerar. Han vill då aldrig ha någon form av kontakt med barnet.
    Alt att jag gör abort och vi fortsätter "leva" som vanligt. 
    Jag vet att man är 2 egentligen om ett beslut men jag känner mig samtidigt så extremt sviken av den personen som jag levt med i 15 år. Jag har gjort en abort för 10 år sen och den tog enormt mycket på mig psykiskt vilket även sambon är medveten om och han var väll verkligen inte det bästa stödet när jag egentligen hade behövt det.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Det känns i vilket fall som att jag kommer aldrig kunna förlåta min sambo oavsett vad . Någon som varit i samma sits ?

• Svar på tråden Splittra familjen eller göra abort?
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Vilan) skrev 2023-03-15 16:55:50 följande:

Nej ts är inte ett dugg grym som förälder om hon föder barnet.

Pappan blir precis lika mycket förälder till ett fött barn som hon är, och hans handlingar då ligger enbart på honom. Om han vägrar ha kontakt med sitt barn är han den enda grymt egoistiska föräldern i det hela. Han och enbart han.

Livet blir inte alltid som man tänkt och planerat och ja, såklart tråkigt för killar som blir pappor mot sina viljor. Men det spelar liksom noll roll vad de känner när ett barn föds, de får sätta sina känslor åt sidan och ta hand om sina barn! De är väl vuxna!? 

Och särskilt grymt är det när denna kille redan har barn och vet hur det är och säkert älskar sina födda barn, att komma och säga att han totalt tänker strunta i denna lilla bara för att livet inte blev exakt som han tänkt.
    Newsflash liksom, allt går inte att planera, men då tar man ändå sitt ansvar!

Jag tycker iaf att det är grymt att medvetet utsätta ett barn för en sådan framtid som han målar upp.

Hur tänker du att han är förälder om han är totalt frånvarande? På papper ja, men vilket barn blir lyckligt av det.

Jag struntar fullständigt i pappan på det sättet, inte ett dugg synd om honom, men det verkar inte vara många som funderar på hur barnet skulle må i det här. Man måste inte utsätta ett barn för en sådan tillvaro om man kan låta bli. Nog för att det alltid är egoistiskt att skaffa barn, men det här är i så all ett steg längre när man nästan kan garantera olycka.
  • Anonym (Vilan)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2023-03-15 17:30:55 följande:
    Jag tycker iaf att det är grymt att medvetet utsätta ett barn för en sådan framtid som han målar upp.

Hur tänker du att han är förälder om han är totalt frånvarande? På papper ja, men vilket barn blir lyckligt av det.

Jag struntar fullständigt i pappan på det sättet, inte ett dugg synd om honom, men det verkar inte vara många som funderar på hur barnet skulle må i det här. Man måste inte utsätta ett barn för en sådan tillvaro om man kan låta bli. Nog för att det alltid är egoistiskt att skaffa barn, men det här är i så all ett steg längre när man nästan kan garantera olycka.
    Det är ju pappan som medvetet utsätter barnet för det. Det är pappan som väljer att vara frånvarande. Inte ts. Lägg ansvaret där det hör hemma, på pappan!
  • molly50
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2023-03-15 17:30:55 följande:

Alla vet att det kan bli barn när man har sex.
    Och om denna pappan var så säker på att han inte ville ha fler barn och vet hur TS mådde efter sin förra abort så borde han kanske ha tänkt till lite extra och antingen steriliserat sig eller använt kondom.
    An abort är inget man gör hur lätvindigt som helst.
    Det är ju inte direkt som att snyta sig.
    Och vem vet,pappan kanske ändrar sig när barnet väl är fött. 
  • Anonym (Kvinna 39)
    molly50 skrev 2023-03-15 18:46:18 följande:
    Alla vet att det kan bli barn när man har sex.
    Och om denna pappan var så säker på att han inte ville ha fler barn och vet hur TS mådde efter sin förra abort så borde han kanske ha tänkt till lite extra och antingen steriliserat sig eller använt kondom.
    An abort är inget man gör hur lätvindigt som helst.
    Det är ju inte direkt som att snyta sig.
    Och vem vet,pappan kanske ändrar sig när barnet väl är fött. 
    Ja det borde han ha gjort men det är lite sent påtänkt tyvärr. Och ja, han kanske ändrar sig senare, men han kanske inte gör det heller. Man ska inte leka "rysk roulette" med ett barns framtid på det sättet när det verkar vara stor risk att man kan förlora.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Vilan) skrev 2023-03-15 17:49:45 följande:
    Det är ju pappan som medvetet utsätter barnet för det. Det är pappan som väljer att vara frånvarande. Inte ts. Lägg ansvaret där det hör hemma, på pappan!
    Nej, det är båda två om ts väljer att sätta ett barn till världen där pappan vägrar kontakt med det yngsta av sina fyra barn. Så ja, ansvaret ligger verkligen där det hör hemma - hos båda.
  • molly50
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2023-03-15 18:58:40 följande:
    Ja det borde han ha gjort men det är lite sent påtänkt tyvärr. Och ja, han kanske ändrar sig senare, men han kanske inte gör det heller. Man ska inte leka "rysk roulette" med ett barns framtid på det sättet när det verkar vara stor risk att man kan förlora.
    Jag förstår vad du menar.
    Och jag kan till viss del hålla med.
    Men jag förstår också TS dilemma.
    Det är inte så "bara" att göra abort.
    Och det här kommer nog som en lika stor chock för TS som blev gravid trots skydd.
    Och väljer hon att göra abort så är det upp till pappan att ta sitt ansvar.
    Och han är den som får förklara för sina barn varför han behandlar deras yngsta syskon annorlunda.
    För de större barnen lär förr eller senare märka det och börja undra.
    Eller så får han se till att ta sitt ansvar för det han har varit med och ställt till med. 
  • Anonym (Kvinna 39)
    molly50 skrev 2023-03-15 19:06:29 följande:
    Jag förstår vad du menar.
    Och jag kan till viss del hålla med.
    Men jag förstår också TS dilemma.
    Det är inte så "bara" att göra abort.
    Och det här kommer nog som en lika stor chock för TS som blev gravid trots skydd.
    Och väljer hon att göra abort så är det upp till pappan att ta sitt ansvar.
    Och han är den som får förklara för sina barn varför han behandlar deras yngsta syskon annorlunda.
    För de större barnen lär förr eller senare märka det och börja undra.
    Eller så får han se till att ta sitt ansvar för det han har varit med och ställt till med. 
    Absolut, ingen tror nog att abort är lätt, varken fysiskt eller psykiskt, men ibland är det ändå ett mindre dåligt alternativ.

Även om han tar förklarar för sina andra barn så kommer ALLA barnen att lida. Jag kan inte tänka mig att de skulle köpa hans förklaring och hans beslut kommer att påverka även dem negativt, för att inte tala om hur fruktansvärt för den yngsta när de tre äldre syskonen får umgås med pappa men han vägrar träffa hen. Inse vilka psykiska ärr det sätter! Fruktansvärt, verkligen. Men ingen kan tvinga honom att ta ansvar, han har varit väldigt tydlig med att han absolut inte tänker göra det och som jag skrev tidigare, jag skulle göra slut med honom oavsett vad som händer med fostret. Fy för den lede att han ens kan säga en sådan sak! Även om man är chockad och totalt överraskad av graviditeten så får man inte bete sig hur som helst. 
  • Anonym (Nja)

Skit i honom.Behåll barnet och du kommer att se att han skärper sig.Annars kan han lika gärna dra.

• molly50
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2023-03-15 21:02:27 följande:
    Absolut, ingen tror nog att abort är lätt, varken fysiskt eller psykiskt, men ibland är det ändå ett mindre dåligt alternativ.

Även om han tar förklarar för sina andra barn så kommer ALLA barnen att lida. Jag kan inte tänka mig att de skulle köpa hans förklaring och hans beslut kommer att påverka även dem negativt, för att inte tala om hur fruktansvärt för den yngsta när de tre äldre syskonen får umgås med pappa men han vägrar träffa hen. Inse vilka psykiska ärr det sätter! Fruktansvärt, verkligen. Men ingen kan tvinga honom att ta ansvar, han har varit väldigt tydlig med att han absolut inte tänker göra det och som jag skrev tidigare, jag skulle göra slut med honom oavsett vad som händer med fostret. Fy för den lede att han ens kan säga en sådan sak! Även om man är chockad och totalt överraskad av graviditeten så får man inte bete sig hur som helst. 
    Prexis.

Ja,jag håller absolut med dig om att det är fruktansvärt för barnen.
    Och oavsett hur TS gör så hoppas jag att hon väljer att göra slut.
    Jag hade aldrig kunnat förlåta min man om han sagt något sådant. 
  • Mimosa86

Börja med att kontakta Mvc och be om kurratorsstöd för dig och maken. Ni behöver parterapi här. Bums.

Klart han inte kommer välja bort umgänge med sitt fjärde barn. Absurt. hur ska han förklarar för sina andra tre barn att han inte vill träffa deras helsyskon? Hur förklara
    r han det för barnens farmor och farfar? För skola och fritids? För gemensamma vänner? detta är bara hot för att pressa TS till abort. Skulle han på riktigt få ett lugnare liv att ta hand om tre barn 100% varannan vecka jämfört med att dela arbetet med fyra barn med TS? 

• Core

Oavsett skulle jag sagt, lämna. För den utpressningen är inte rättfärdigad, och att pressa dig till abort är rätt skevt helt ärligt.

Man kan säga vad man tycker och komma framåt, men att tvinga fram det man vill är sällan en bra väg

• Blondacissi

Du har ingen lätt situation.Jag var i samma situation för 15 år sedan. Min man tvingade mig mer eller mindre att göra abort i vecka 11. 
    Jag ville verkligen inte göra abort. Men han var som en kall fisk och vände ryggen till. 
    När aborten var gjord stod jag där ensam . Fick inte minsta lilla stöd av honom. Han fortsatte att vara lika kall och enligt honom skulle allt bli som vanligt. Inget blev heller bättre av att jag fick komplikationer av aborten och gick läggas in på sjukhus, fortfarande utan något stöd.
    När jag kom hem från sjukhuset såg jag allt nattsvart. Jag ville ta mitt liv. Jag blev djupt deprimerad och till slut slöt jag mig inom mig själv. Jag var fortfarande ensam i allt. Inget stöd fick jag av min man. När det sedan gått ca 6 månader fick tog jag beslutet att titta på lägenhet till mig och barnen. Jag gick till min man och sa att jag ville skiljas. Han förstod inte varför. Men efter många tårar och samtal med varandra beslöt vi oss att försöka igen. Vi är fortfarande ihop . Han älskar mig .Jag älskar honom. Men det trauma jag varit utsatt för har fört med sig att jag har stora problem med min tillit till min man.
    Med facit i hand hade jag mått bättre av att avsluta mitt förhållande då för 15 år sedan.
    Så mitt råd är tänk efter noga för du får inte tillbaka det lilla livet. Och tänk också att du  är stark själv. Det är alltid början på något nytt om du väljer att gå vidare själv.
    Önskar dig all lycka

• Anonym (Märkligt)

Hur upptäcker man en graviditet  om den  är oplanerad och utan symtom? 

• Anonym (Jag skulle då hellre gå separata vägar)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-03-14 19:39:49 följande:

Jag har precis fått reda på att jag helt oplanerat och utan symtom är gravid i v.9.
    Jag och sambon har varit ett par i ca 15år. Vi har 3st barn i åldrarna 3-7. Vi var väl egentligen överens om att vi va klara med barn jag själv var med helt 100. 
    Men nu står jag här och vet varken ut eller in. Sambon har bara ett spår , antingen behåller jag barnet och vi separerar. Han vill då aldrig ha någon form av kontakt med barnet.
    Jag vet att man är 2 egentligen om ett beslut men jag känner mig samtidigt så extremt sviken av den personen som jag levt med i 15 år. Jag har gjort en abort för 10 år sen och den tog enormt mycket på mig psykiskt vilket även sambon är medveten om och han var väll verkligen inte det bästa stödet när jag egentligen hade behövt det.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Det känns i vilket fall som att jag kommer aldrig kunna förlåta min sambo oavsett vad . Någon som varit i samma sits ?

Som min signatur vore separata vägar i  en liknande situation mitt val. Jag tycker  inte att män som propsar på abort är vd jag alls vill beteckna som män. Det finns tror jag allt fr många sådana. Jag har fått sådant berättat för mig förut, där mannen söker övertala/ påverka till abort. Män som inte står för var de gjort av spermierna.
  • Anonym (Kram)

behåll bebisen och lämna relationen, jag tror inte att du kommer komma över aborten och ?leva?normalt med den mannen.. har själv varit i samma sits, gjorde abort? var så arg och ledsen efteråt, relationen sprack minst sagt men är ledsen än idag, flera år efter det beslutet. 
    Men du känner dig bäst, gör ditt val men förstår att du vill höra och bolla tankar
    kram på dig och lycka till men allt fin du!

Blondacissi skrev 2023-03-15 23:11:45 följande:

Du har ingen lätt situation.Jag var i samma situation för 15 år sedan. Min man tvingade mig mer eller mindre att göra abort i vecka 11. 
    Jag ville verkligen inte göra abort. Men han var som en kall fisk och vände ryggen till. 
    När aborten var gjord stod jag där ensam . Fick inte minsta lilla stöd av honom. Han fortsatte att vara lika kall och enligt honom skulle allt bli som vanligt. Inget blev heller bättre av att jag fick komplikationer av aborten och gick läggas in på sjukhus, fortfarande utan något stöd.
    När jag kom hem från sjukhuset såg jag allt nattsvart. Jag ville ta mitt liv. Jag blev djupt deprimerad och till slut slöt jag mig inom mig själv. Jag var fortfarande ensam i allt. Inget stöd fick jag av min man. När det sedan gått ca 6 månader fick tog jag beslutet att titta på lägenhet till mig och barnen. Jag gick till min man och sa att jag ville skiljas. Han förstod inte varför. Men efter många tårar och samtal med varandra beslöt vi oss att försöka igen. Vi är fortfarande ihop . Han älskar mig .Jag älskar honom. Men det trauma jag varit utsatt för har fört med sig att jag har stora problem med min tillit till min man.
    Med facit i hand hade jag mått bättre av att avsluta mitt förhållande då för 15 år sedan.
    Så mitt råd är tänk efter noga för du får inte tillbaka det lilla livet. Och tänk också att du  är stark själv. Det är alltid början på något nytt om du väljer att gå vidare själv.
    Önskar dig all lycka

Mamman till en mig närstående lär ha tvingats av sin man att göra abort också, vad jag fick det berättat. Det verkar tyvärr relativt VANLIGT med sådana män. Inga riktiga karlar som jag ser det.
  • Anonym (abort + separation)

I din sits hade jag nog valt abort OCH separation.

En man som ställer ett sant ultimatum skulle inte jag vilja ha ett förhallande med. 

Förstar att abort känns jobbigt men samtidigt sa har du redan 3 barn. Jag har 3 barn och jag tycker att det är svart att fa tiden att räcka till med jobb och samtidigt ge ALLA barnen den plats och tid som de behöver. Känner du verkligen att du har den tiden att ge till ytterligare ett barn? Kommer du hinna med alla dina, fortfarande sma, barn nâr det kommer ännu en bebis? Tänk pa de barn du redan har ocksa. 

Anonym (abort + separation) skrev 2023-03-17 09:48:23 följande:

I din sits hade jag nog valt abort OCH separation.

En man som ställer ett sant ultimatum skulle inte jag vilja ha ett förhallande med. 

Förstar att abort känns jobbigt men samtidigt sa har du redan 3 barn. Jag har 3 barn och jag tycker att det är svart att fa tiden att räcka till med jobb och samtidigt ge ALLA barnen den plats och tid som de behöver. Känner du verkligen att du har den tiden att ge till ytterligare ett barn? Kommer du hinna med alla dina, fortfarande sma, barn nâr det kommer ännu en bebis? Tänk pa de barn du redan har ocksa. 

Nu känner jag ju inte ts, och vet inget om hennes liv, utom vad hon skrev, men kanske att hon med tiden träffar någon som också älskar henne, och kan vara ett stöd i familjen. Jag har själv fått "plastbarn" och blivit lite "extraförälder", en roll som jag själv har trivts med.
  • Anonym (önska)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-03-14 19:39:49 följande:

Jag önska att det var vi som hade haft det barnet.. här kämpar man med IVF och kan inte få till ett enda.

Men din sambo borde steriliera sig om han är så emot att ha fler barn.
    Blir arg på att han får dig att känna dig så utlämnad... 
    Försök prata med honom, om du kommer göra abort kommer du heller inte kunna vara kvar i relationen... 
Svar på tråden Splittra familjen eller göra abort?