• Anonym (Ledsen)

Splittra familjen eller göra abort?

Jag har precis fått reda på att jag helt oplanerat och utan symtom är gravid i v.9.
    Jag och sambon har varit ett par i ca 15år. Vi har 3st barn i åldrarna 3-7. Vi var väl egentligen överens om att vi va klara med barn jag själv var med helt 100. 
    Men nu står jag här och vet varken ut eller in. Sambon har bara ett spår , antingen behåller jag barnet och vi separerar. Han vill då aldrig ha någon form av kontakt med barnet.
    Alt att jag gör abort och vi fortsätter "leva" som vanligt. 
    Jag vet att man är 2 egentligen om ett beslut men jag känner mig samtidigt så extremt sviken av den personen som jag levt med i 15 år. Jag har gjort en abort för 10 år sen och den tog enormt mycket på mig psykiskt vilket även sambon är medveten om och han var väll verkligen inte det bästa stödet när jag egentligen hade behövt det.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Det känns i vilket fall som att jag kommer aldrig kunna förlåta min sambo oavsett vad . Någon som varit i samma sits ?

• Svar på tråden Splittra familjen eller göra abort?
  • Anonym (S)
    Anonym skrev 2023-03-14 20:05:56 följande:
    Ingen har sagt något annat
    Nu hände det oplanerade och då får man gemensamt diskutera utifrån nya förutsättningar
    Eller så håller man sig till det man bestämt tillsammans, inga fler barn.
  • Anonym (ME)

Hur har er relation varit senaste året? Det går ju oftast upp och ner och med tre unga barn har man inte mycket tid för varandra. Hur är er ekonomi och hur ligger ni till med jobb? Ekonomin är ju tuff för många och det är ännu svårare att unna sig saker ekonomiskt. Egen fritid kan ju inte vara enorm heller. Eller?

Din sambo kanske just nu är på bristningsgränsen till vad han faktiskt orkar med/leva upp till? Det är lite tankar jag får som möjliga förklaringar.

Jag förstår att det är tufft med en abort (har inte behövt göra det själv). Men jag är också förälder och vet hur tufft det är idag att kombinera jobb och allt som rör barnen. Både kring vab, skolarbeten, fritidsaktiviteter osv. Jag har inte ens tre barn men tycker ändå att familjelivet kan vara rejält tufft.

• Anonym (Kvinna 39)

Ja ts, den där mannen har verkligen svikit dig! Att ställa ett sådant ultimatum skulle innebära slutet på relationen oavsett vad som händer med fostret. Och hur hade han tänkt att han skulle träffa de barn ni redan har gemensamt och skita fullständigt i det yngsta? Har han verkligen noll insikt om hur grymt det är mot både barnet, syskonen och dig?? Vilken idiot!

Jag tycker ändå du ska göra abort för det är inte värt att gå igenom hela den cirkusen som kommer att bli annars och framför allt lidande för alla inblandade, utom honom då. Sedan skulle jag flytta ut så snart som möjligt och be honom dra åt helvete. Boendet för era nuvarande barn kan ni lösa med tiden men du förtjänar tusen gånger bättre än en sådan känslokall och grym människa!

• Anonym (Anna)

Jag hade gjort abort.
    Ni har tre barn och var överens om att 3 räcker.
    Kan du inte förlåta honom för det så lämna honom men orättvist mot bebisen att inte få tillgång till sin pappa som de andra tre

• Challenger

Vad olika man kan se på saker och ting. Jag är man och anser att man är två om ett barn. Samtidigt är det faktiskt kvinnans beslut. Själv är jag dessutom emot abort. Är det inom familjen känns det helt självklart att behålla barnet för mig. En annan sak om det handlar om våldtäkt, snedsteg eller så. 

• Anonym
    Anonym (S) skrev 2023-03-14 20:31:41 följande:
    Eller så håller man sig till det man bestämt tillsammans, inga fler barn.
    Man kan också inse att man är del i graviditeten och nu är det nya förutsättningar. Ts sambo hade kunnat sterilisera sig, då hade han varit så gott som hundra på att undvika graviditet
  • Anonym (Li)
    Anonym (Anna) skrev 2023-03-14 21:10:14 följande:

Jag hade gjort abort.
    Ni har tre barn och var överens om att 3 räcker.
    Kan du inte förlåta honom för det så lämna honom men orättvist mot bebisen att inte få tillgång till sin pappa som de andra tre

Hur menar du? Ska TS avstå från ett till barn för att pappan hotar att ignorera barnets existens? Det är pappans idiotiska beslut, som TS inte bär ansvar för.

Ts, du ska göra som du vill. Vill du behålla barnet, gör det. En man som uttrycker sig som din låter inget vidare. Jag fattar om han inte tycker sig ha orken, men att ställa ultimatum istället för att ha en lösningsorienterad diskussion låter barnsligt. 
  • Anonym (Fågeln)

Tja, har man bestämt ing fler barn förstår jag att det blir en delabreaker för din man. Anser inte han sviker dig utan håller sitt ord för att inte svika sig själv snarare.

Har man kommit överrens att inte skaffa hund är det ju såklart de man sagt. Då kan man inte helt plötsligt köpa valp hux flux. 

Däremot, är han så 100% säker att han inte vill ha fler barn bör han sterilisera sig och inte lägga ansvaret på någon annan. Så det är ju lite komplext. Oavsett vilket du väljer TS, säg till gubben att klippa sig så slipper han fler barn. 

• Anonym (Fågeln)

Tja, har man bestämt ing fler barn förstår jag att det blir en delabreaker för din man. Anser inte han sviker dig utan håller sitt ord för att inte svika sig själv snarare.

Har man kommit överrens att inte skaffa hund är det ju såklart de man sagt. Då kan man inte helt plötsligt köpa valp hux flux. 

Däremot, är han så 100% säker att han inte vill ha fler barn bör han sterilisera sig och inte lägga ansvaret på någon annan. Så det är ju lite komplext. Oavsett vilket du väljer TS, säg till gubben att klippa sig så slipper han fler barn. 

• Anonya
    Anonym (Fågeln) skrev 2023-03-14 22:05:33 följande:

Ja, det är klart det är jobbigt för maken om man bestämt att inte få fler barn. Hundexemplet tycker jag funkar bara om det vore så att TS plötsligt hade slutat med preventivmedel utan att säga något till mannen. Nu är det ju ingen som gjort något aktivt för att ändra överenskommelsen, men ändå finns det ett foster där. 

Som du skriver så hade mannen kunnat sterilisera sig eller använt kondom. 

TS, jobbig situation. Jag tror som många andra sagt att det inte kommer att funka att göra abort och fortsätta tillsammans, speciellt som du gjort en abort tidigare och mått mycket dåligt efter det plus inte fått stöd av mannen. 
    Har du påpekat för mannen att det vore väldigt konstigt om han inte hade alls kontakt med det barnet men med barnets helsyskon? Att det inte vore bara det barnet som skulle lida, utan även syskonen. Att det skulle påverka hans relation till de äldre syskonen och att både släkt, vänner och bekanta skulle ha åsikter om hans val.

Svar på tråden Splittra familjen eller göra abort?