Hur hantera ångest, oro, misstänksamhet?
Har ni sett den där meme:n? När Galadriel säger "Things that are, things that were, and some things that have not yet come to pass."
Så känner jag gällande vad jag oroar mig för, och vad som ger mig ångest. Det är så mycket.
Jag har ofta dubbla känslor kring saker, känner sådant obehag både av att göra förändringar, och att inte göra dem. Som att jag aldrig är liksom "trygg" i min kropp och mitt psyke.
Senaste åren har jag funderat på att kolla upp synen. Har haft problem med den, men varit rädd att kolla upp den.
Tog tag i det och gick och kontrollerade synen nu... och nu ger det mig ångest! Hade jag INTE kollat synen, hade jag fortfarande oroat mig. Nu när det är gjort, så oroar jag mig för glasögonen.
Ser framför mig att jag kommer förstöra dem, att de ska ljuga för mig och jag behöver betala mer än vad som är rimligt. ALLT. Jag litar inte på mig själv, och inte på andra.
Jag förväntar mig att livet ska gå fel hela tiden... Även om jag objektivt sätt kan se att det inte alltid går "åt helvete" så oroar jag mig ändå för det. Ser framför mig att andra vill mig illa, att jag ska göra illa mig kroppsligt, att jag ska underprestera. Kort och gott, ALLT. Hur ska jag hantera mina orosmoln? Det är ju helt otroligt vad orimligt jag tänker.
Jag vill kunna ta livet lite mer med en klackspark... Det är mentalt uttröttande att vara rädd, orolig och misstänksam så ofta.