När ska mannen ta första steget?
Ingen tar första steget (familjeliv.se)"Du verkar inte direkt intresserad" (familjeliv.se)
Sen så har ofta kvinnor en annan syn på vad som är första steget. Sett kvinnor här som tycker att dom tar första steget när dom reggar sig på en dejtsida.
Du kommer inte att ta något första steg med någon någonsin, Draken, om du inte slutar sitta och gagga och älta samma saker för hundra miljonte gången här på FL. Återigen, du har ju redan din uppfattning klar i den här frågan med, varför frågar du ens efter andras åsikter? Du är ändå helt oemottaglig för andras synpunkter eller erfarenheter. Fattar inte varför du håller till på ett diskussionsforum, prata med en vägg istället.
Du kommer inte att ta något första steg med någon någonsin, Draken, om du inte slutar sitta och gagga och älta samma saker för hundra miljonte gången här på FL. Återigen, du har ju redan din uppfattning klar i den här frågan med, varför frågar du ens efter andras åsikter? Du är ändå helt oemottaglig för andras synpunkter eller erfarenheter. Fattar inte varför du håller till på ett diskussionsforum, prata med en vägg istället.
Ja, omvänt anser jag det är kul med manliga vänner. Sen är det precis som du säger. En god vänskap kan hålla i evigheter. Gillar perspektivet mycket. Har själv dock gjort en tabbe inom området.
Mellan 10:e och 15:e dejten säger vett och ettikett koden.
Killarna är aktiva, tjejerna är passiva.
Mönstret går igen i kommunikationen på dejtingsidorna. Som tjej har du inga problem med att bli kontaktad ? det enda som krävs är att du har en sida och gett indikationen att du är tjej. Mer än så behövs faktiskt inte. Inte ens en presentation, det räcker med en profilbild om ens det.
Killarna mejlar dig i vilket fall, och uppvaktar på alla tänkbara sätt. Klart att tjejerna blir förtjusta, vem vill inte bli bekräftad på det sättet?
Är du kille, å andra sidan, får du ta saken i egna händer. Du kan nämligen inte förvänta dig att tjejerna hör av sig, hur många foton du än har, eller hur välskriven din presentation än må vara.
Men som kille vill man ju så klart vara den som bestämmer. Eller? Vill man verkligen det?
Tyvärr bidrar även dejtingcoacher och relationsexperter till att befästa bilden av att män och kvinnor förväntas vara och bete sig. De ger tips till singelkillar om hur de bäst bör uppvakta en kvinna ? genom att vara aktiva. Som man ska du gå fram, du ska ställa frågor, du ska hela tiden föra konversationen framåt. Vill du ge en man en komplimang, säg något om vad han är bra på.
Tipsen till tjejer är i stället att vara passiva och möta blickar, röra vid sitt eget hår på olika vis och att spela svåra. Ska du ge en kvinna en komplimang så säg något om hur hon ser ut.
Nä, skärpning! Det är mycket snack om jämställdhet i samhället, så varför skulle det vara annorlunda på dejtingsidorna? Tjejer, sluta vara så bortskämda och initiativlösa, det är inte särskilt attraktivt.
Mönstret går igen i kommunikationen på dejtingsidorna. Som tjej har du inga problem med att bli kontaktad ? det enda som krävs är att du har en sida och gett indikationen att du är tjej. Mer än så behövs faktiskt inte. Inte ens en presentation, det räcker med en profilbild om ens det.
Killarna mejlar dig i vilket fall, och uppvaktar på alla tänkbara sätt. Klart att tjejerna blir förtjusta, vem vill inte bli bekräftad på det sättet?
Är du kille, å andra sidan, får du ta saken i egna händer. Du kan nämligen inte förvänta dig att tjejerna hör av sig, hur många foton du än har, eller hur välskriven din presentation än må vara.
Men som kille vill man ju så klart vara den som bestämmer. Eller? Vill man verkligen det?
Tyvärr bidrar även dejtingcoacher och relationsexperter till att befästa bilden av att män och kvinnor förväntas vara och bete sig. De ger tips till singelkillar om hur de bäst bör uppvakta en kvinna ? genom att vara aktiva. Som man ska du gå fram, du ska ställa frågor, du ska hela tiden föra konversationen framåt. Vill du ge en man en komplimang, säg något om vad han är bra på.
Tipsen till tjejer är i stället att vara passiva och möta blickar, röra vid sitt eget hår på olika vis och att spela svåra. Ska du ge en kvinna en komplimang så säg något om hur hon ser ut.
Nä, skärpning! Det är mycket snack om jämställdhet i samhället, så varför skulle det vara annorlunda på dejtingsidorna? Tjejer, sluta vara så bortskämda och initiativlösa, det är inte särskilt attraktivt.
över en klippa
Lol :D
jag nätdejtade i några år och männen jag minns är de jag kontaktade. Jag var också den som i 9 fall av 10 tog "första steget" till att kyssas. Jag är rätt tydlig i mina signaler när jag är intresserad, men om mannen inte är tydlig alls tillbaka (vilket är rätt vanligt faktiskt) så tar jag inte heller några steg.
varför ständigt skylla på att kvinnor är dåliga på att ta initiativ istället för att fundera på vad ni själva skickar för signaler? Dejting är en dans där den ena partnern inte kan stå still för då blir det ingen dans, sen vem som för dansen vidare är en annan femma men båda måste ta steg för att det ska bli en dans.
ja som kvinna får man en massa mail från män men det betyder inte att vi inte själva kontaktar de vi vill lära känna eller nöjer oss med massmails männen (cooy and paste på unikt meddelande).
Ett youtube klipp övertygade mig om att kvinnliga respektive manliga könsroller ännu cementerade i en del samhällsskikt. Något jag länge misstänkt. Jag förstår samtidigt om resonemanget är kontroversiellt på ett liberalt forum som FL.
En High Value Man (konservativ högstatusman med alla möjliga förtjänster och ekonomiska tillgångar) vill exempelvis vara den som tar initiativet med kvinnan. Om kvinnan tar steget i vilken fas kontakten än är i betraktas hon besitta ett mindre värde som partner. Värdet på tjejens aktier minskas. I sakens natur ingår moraliska aspekter som att kvinnan inte får ha legat runt med många män eller skaffat sig erfarenheter om hon ska lyckas fånga en High Value Man?s seriösa intresse. Underförstått betraktas hon som ett par- eller giftemål ämne om hon hållit på sig och är konservativt lagd i sin könsroll. Kvinnor som varit lätta på foten bedöms av en högstatusman på sin höjd som glädjeflickor en kort play period om ens det. Alltihopa stämmer rätt bra in på verkligheten anser jag. Kan dessa stereotypa könsroller spela in i många tjejers ovilja att ta initiativ? Tjejer med sådan uppfostran kan rädas att bli betraktade som trash om de tar första steget?