Inlägg från: Anonym (19-årig flicka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (19-årig flicka)

När ska mannen ta första steget?

Anonym (Torsdagsfrågan) skrev 2023-01-26 07:41:42 följande:
    Citat:

Känns verkligen som att intresset att ta detta vidare finns där men ingen tar steget. Vi ligger nära varandra och håller i handen och myser, personen skickar alltid SMS efteråt och tackar för en trevlig kväll osv. Men känns som vi har fastnat. 

Är personen egentligen inte intresserad eller är personen bara blyg? Jag själv har väldigt svårt för att ta första steget. (Till att kyssas osv). 

Ingen av er är tillräckligt intresserad av den andre. Ni har fastnat. H*n du träffar vill förmodligen mest en gratis middag, hålla handen och en trevlig kväll.
    Carolatom07 skrev 2023-01-26 14:49:01 följande:

Det bästa är väl egentligen alltid om kvinnan tar första steget. så han kan vara säker på att vara önskad som partner. Är det inte ofta i de förhållanden där mannen varit väldigt på i början som det brukar krascha ganska snabbt, eftersom kvinnan kanske känt att hon inte riktigt valde själv utan mest "drogs med"?

Framgår det av Torsdagsfrågan om h*n dejtar en tjej eller en kille? Eller ska vi automatiskt utgå ifrån att det är en tjej? 
    Carolatom07 skrev 2023-01-28 17:38:51 följande:
    Det är ju också så att många av oss män kanske ibland hellre föredrar att prata med en kvinna än en man, för att de ofta visar mer förståelse. Har hänt flera gånger att jag faktiskt inte velat ha något mer än en vänskapsrelation, men kvinnan har uppfattat mitt intresse av att prata med henne som att jag skulle vara intresserad av mer än så. Men det har nog med att göra att en del kvinnor är vana vid att män vill ta det steget längre, och därför tar det säkra före det osäkra s.a.s.
    Ja, så kan det ligga till. Vi töser är oftast vana vid att killarna vill ta kontakten steget längre och blir då snopna (och ibland glada) om killen bara vill vänskap. Känns relaxed och kravlöst. Kul med killkompisar.
    Anonym (Torsdagsfrågan) skrev 2023-01-29 21:18:55 följande:
    Ibland blir tjejer besvikna om killen bara vill vara kompisar.

Ja, korrekt i vissa fall, särskilt om tjejen är van att bli stött på hela vägen av många andra killar.

Eller om killen ifråga uttryckt sin kåthet på tjejen och säger hon har allt och friendzonar henne. Utifrån sina egna gällande villkor. Alltid under egna förutsättningar. Egoistisk kille. Då men bara då kan jag föreställa mig tjejen blir besviken. Särskilt om hon börjat gilla honom och hans uppvaktning och mannens on/off lek pågått över lång tid. Obehaglig erfarenhet. En livsläxa. Av en manipulativ grabb?

Anonym (den som känner sig manad) skrev 2023-01-30 01:18:56 följande:

Finns väl inga fasta regler kring det. Varje ny situation och människa innebär ett nytt spelfält där man får vara öppen och lyhörd för signaler och impulser. Ögonkontakt och kommunikation, både verbal och kroppsspråk lär ge dig svaren.

Ja, precis så är det. 

Anonym (den som känner sig manad) skrev 2023-01-30 01:25:55 följande:
    Exakt! Är man intresserad och verkligen attraherad kan man inte hålla sig ifrån varann. Man smyger in lite smekningar här och var, sitter nära, nuddar lår och har glupska pupiller som dryper av lust och förväntan. Och när man väl känt elden i den andres kropp och fått sammansmälta sköter allt sig själv iallafall medan intresset pågår.

Enligt de trådar som nyligen startat på forumet, och som jag tagit del av, verkar uppenbarligen inget av det du säger här vara en självklarhet hos killen. Osäkerheten hos skribenten är påfallande, och den tror jag är vanlig. Som hos folk är mest. 

Situationen du illustrerar i din post är mest applicerbar i verkliga livet, inte för de män som av rädsla för attraktion (vill lägga ned flicksnärtan) avstår IRL.

Carolatom07 skrev 2023-01-30 08:09:27 följande:
    Jag tycker det är kul med kvinnliga vänner. Det är ofta mer värdefullt än att inleda något. För en vänskap kan ju hålla hela livet, om det faller i god jord s.a.s.

Ja, omvänt anser jag det är kul med manliga vänner. Sen är det precis som du säger. En god vänskap kan hålla i evigheter. Gillar perspektivet mycket. Har själv dock gjort en tabbe inom området. 

Ett youtube klipp övertygade mig om att kvinnliga respektive manliga könsroller ännu cementerade i en del samhällsskikt. Något jag länge misstänkt. Jag förstår samtidigt om resonemanget är kontroversiellt på ett liberalt forum som FL. 

En High Value Man (konservativ högstatusman med alla möjliga förtjänster och ekonomiska tillgångar) vill exempelvis vara den som tar initiativet med kvinnan. Om kvinnan tar steget i vilken fas kontakten än är i betraktas hon besitta ett mindre värde som partner. Värdet på tjejens aktier minskas. I sakens natur ingår moraliska aspekter som att kvinnan inte får ha legat runt med många män eller skaffat sig erfarenheter om hon ska lyckas fånga en High Value Man?s seriösa intresse. Underförstått betraktas hon som ett par- eller giftemål ämne om hon hållit på sig och är konservativt lagd i sin könsroll. Kvinnor som varit lätta på foten bedöms av en högstatusman på sin höjd som glädjeflickor en kort play period om ens det. Alltihopa stämmer rätt bra in på verkligheten anser jag. Kan dessa stereotypa könsroller spela in i många tjejers ovilja att ta initiativ? Tjejer med sådan uppfostran kan rädas att bli betraktade som trash om de tar första steget? 

Svar på tråden När ska mannen ta första steget?