• DK90

    Planerar syskon funderingar

    Hej folket där ute. 


    sitter med en massa funderingar och när jag oftast har googlat så har jag hittat väldigt bra trådar och svar här. Så jag tänkte varför inte dela med mig av mina funderingar och se om någon har något klokt tips/svar eller what ever. 


    jag och min man försöker nu med barn nr 2. vår första är 6 månader och 2 veckor. vägen till honom var inte helt enkel med 2 missfall osv, men blev gravid relativt snabbt när vi bestämde oss för att skaffa barn. Slutade med p piller januari blev ?lyckat? gravid med min son i oktober och alltså 2 missfall där imellan. Så de skönt o veta att jag ändå är ?ganska fertil? 

    men av tidiga erfarenheterna så känner vi att vi kan lixom försöka satsa på att bli gravida när som helst.

    jag ammar helt fritt och på min sons signaler och har gjort från början. Däremot är han väldigt matglad så han ammar mindre och framförallt på natten. Där aktivt försöker jag också minska på det i och med jag har läst till mig att det kan vara den ?största boven? till att man inte får mens eller ägglossning. 


    jag har haft 2 relativt regelbundna mensar. Började med positivt ägglossningstest det var så jag förstod att mensen antagligen skulle komma om det inte blev något då( vilket det inte blev haha) Jag ammade fortfarande mycket då. efter det har jag haft mens och nu positivt ägglossningstest och har myst till det både innan under och efter och hoppas ju såklart att det tar då jag ammar mindre. 

    till frågorna då 
    - måste man sluta amma helt för att öka chanserna till att bli gravid? 


    - kan man ha positivt ägglossningstest utan att släppa ägg? 


    - är det till det normala att man inte får så mycket gravidsymtom de andra gångerna? med min son hade jag ömma bröst redan nu och skulle jag blivit gravid nu känner jag Nada! 


    -är risken större att det inte tar trots ägglossning osv pga amningen? 


    om du har orkat läsa hittills på mina ilandsproblem så är jag dig evigt tacksam ❣️ haha. Hoppas någon där ute kan ge mig lite lugnande besked! 


    tack på förhand 

  • Svar på tråden Planerar syskon funderingar
  • Jag är bara jag

    Försöker svara lite:


    - måste man sluta amma helt för att öka chanserna till att bli gravid? 
    Inte om du verkligen har äl. Det är det ökade prolaktinet man får när man ammar som kan göra så äl uteblir. Det finns ju många som blivit gravida trots amning.


    - kan man ha positivt ägglossningstest utan att släppa ägg? 
    Ja. Äl-testet visar bara om hormonet som föregår äl finns där.


    - är det till det normala att man inte får så mycket gravidsymtom de andra gångerna? med min son hade jag ömma bröst redan nu och skulle jag blivit gravid nu känner jag Nada! 
    Symptomen kan variera hur lite eller mycket som helst och även när de infaller.


    -är risken större att det inte tar trots ägglossning osv pga amningen? 
    Den var klurigare. Eftersom många blir gravida ändå trots amning- även trots helamning för en del- så borde det inte påverka.

  • DK90

    Tack för svar! 


    får hoppas att stickorna stämmer med positivt resultat och att jag verkligen har ÄL. håller tummarna helt enkelt att de går vägen relativt smidigt här :) 
    känns som amningen med lillen kommer fasas ut naturligt för det är ett matvrak jag har här, så då kanske ÄL och mens blir mer stabilare och syskon kommer till. 


    födde ju som sagt för 6 månader sedan men har en sån sjuk barnlängtan och syskonlängtan till min son. Jag själv har tätt syskon så vet hur fint det är! 

  • Anonym (MnM)

    Min son är 7 månader och vi planerar också syskonförsök. Jag har dock sagt att jag inte tänker göra något som påverkar honom bara för att bli gravid. Jag kommer exempelvis inte minska eller sluta med amningen bara för att påverka ägglossning och därmed en eventuell graviditet. Alla gör såklart som de vill, men jag förstår inte hur man kan vilja tumma på något när det kommer till ens bebis som faktiskt är här bara för att man längtar efter en till. Perioden av exempelvis amning är ändå så pass kort och begränsad. ☺️

  • DK90

    hej. nej alltså jag nekar absolut inte min son tutte, det har jag inte hjärta till.Det jag menade med att jag försöker minska nattetid är främst att han vaknar varannan timme och innan har jag alltid erbjudit tutte som han självklart inte har tackat nej till hahaha men med tiden så märkte jag att de gick o söva om med att vagga osv så därför jag försöker minska för att sova haha. Men eftersom de naturligt har blivit att han ammar mindre pga han äter frukost lunch ibland middag och sen gröt osv så är amningen mer mys och närhet nu. Självklart äter han då också. både jag och min partner är inställda på att jag inte kommer bli gravid så länge jag ammar vilket är helt okej för oss. Vill ge 100% till min son lixom. Men i om att det ändå går så pass bra med amning osv o allt va det innebär kan man ju hoppas på att det går vägen redan nu :) 

  • Anonym (MnM)
    DK90 skrev 2023-01-25 20:17:07 följande:

    hej. nej alltså jag nekar absolut inte min son tutte, det har jag inte hjärta till.Det jag menade med att jag försöker minska nattetid är främst att han vaknar varannan timme och innan har jag alltid erbjudit tutte som han självklart inte har tackat nej till hahaha men med tiden så märkte jag att de gick o söva om med att vagga osv så därför jag försöker minska för att sova haha. Men eftersom de naturligt har blivit att han ammar mindre pga han äter frukost lunch ibland middag och sen gröt osv så är amningen mer mys och närhet nu. Självklart äter han då också. både jag och min partner är inställda på att jag inte kommer bli gravid så länge jag ammar vilket är helt okej för oss. Vill ge 100% till min son lixom. Men i om att det ändå går så pass bra med amning osv o allt va det innebär kan man ju hoppas på att det går vägen redan nu :) 


    Jag tolkade det så när du skrev ? Där aktivt försöker jag också minska på det i och med jag har läst till mig att det kan vara den ?största boven? till att man inte får mens eller ägglossning.?  

    Men då var det kanske bara jag som missförstod dig, jag ber om ursäkt för det! Lycka till med syskonförsöken, hoppas det tar sig snabbt! ❤️
  • DK90

    de va nog också konstigt förklarat från mig. Tänker att det kan lixom gå lite hand i hand att jag (vi) minskar på det om det går/ blir naturligt och kroppen kommer igång med ÄL då amningen hämmar ÄL 👍🏻 

    det var därför jag hade frågan om man måste sluta amma helt för att bli gravid då hade det inte varit ett alternativ just nu 😌

    sorry för missförståndet! 

Svar på tråden Planerar syskon funderingar