Planerar syskon funderingar
Hej folket där ute.
sitter med en massa funderingar och när jag oftast har googlat så har jag hittat väldigt bra trådar och svar här. Så jag tänkte varför inte dela med mig av mina funderingar och se om någon har något klokt tips/svar eller what ever.
jag och min man försöker nu med barn nr 2. vår första är 6 månader och 2 veckor. vägen till honom var inte helt enkel med 2 missfall osv, men blev gravid relativt snabbt när vi bestämde oss för att skaffa barn. Slutade med p piller januari blev ?lyckat? gravid med min son i oktober och alltså 2 missfall där imellan. Så de skönt o veta att jag ändå är ?ganska fertil?
men av tidiga erfarenheterna så känner vi att vi kan lixom försöka satsa på att bli gravida när som helst.
jag ammar helt fritt och på min sons signaler och har gjort från början. Däremot är han väldigt matglad så han ammar mindre och framförallt på natten. Där aktivt försöker jag också minska på det i och med jag har läst till mig att det kan vara den ?största boven? till att man inte får mens eller ägglossning.
jag har haft 2 relativt regelbundna mensar. Började med positivt ägglossningstest det var så jag förstod att mensen antagligen skulle komma om det inte blev något då( vilket det inte blev haha) Jag ammade fortfarande mycket då. efter det har jag haft mens och nu positivt ägglossningstest och har myst till det både innan under och efter och hoppas ju såklart att det tar då jag ammar mindre.
till frågorna då
- måste man sluta amma helt för att öka chanserna till att bli gravid?
- kan man ha positivt ägglossningstest utan att släppa ägg?
- är det till det normala att man inte får så mycket gravidsymtom de andra gångerna? med min son hade jag ömma bröst redan nu och skulle jag blivit gravid nu känner jag Nada!
-är risken större att det inte tar trots ägglossning osv pga amningen?
om du har orkat läsa hittills på mina ilandsproblem så är jag dig evigt tacksam ❣️ haha. Hoppas någon där ute kan ge mig lite lugnande besked!
tack på förhand