• Svar på tråden Varför leasa bil?
  • Mia99
    nytt eller gammalt skrev 2022-07-06 20:12:32 följande:
    Hur mycket kostar det att leasa en elbil? 
    Min Volvo XC40 Pure Electric går på runt 6500 i månaden för tre års leasing. Den är då fullutrustad med i princip allt och med maxad mileage. Rätt dyrt, jag vet, men för min del är det värt bekvämligheten och den totala smidigheten. Det beror på vad man vill prioritera i livet.
  • Hobgoblin
    daljian skrev 2022-07-06 21:16:55 följande:
    Beror på flera parametrar.
    Vi betalar 3900 för en Kia Eniro. Då tar vi försäkring och vinterdäck utanför avtalet då det blev billigare. Tror det var 2000 mil per år. 
    Vad har den kostat och vad kostar en när den ska lämnas tillbaka?
    Du kommer ju aldrig att äga en leasingbil!
    Vad har du för handpenning att ta vidare till nästa bil?
  • PH76
    Anotherone skrev 2022-07-02 18:36:11 följande:

Jag gör inte det själv men har väldigt många vänner som gör.
    Några av de argument jag hört:
    Billigare än att köpa
    Jag står inte för värdeminskningen
    Jag får byta efter tre år
    Jag får all service inkluderad
    Jag får däckbyte gratis, det ingår
    Jag vill inte ta lån
    Roligt, man kan byta märke när leasingperioden är slut

För egen del har det inte varit aktuellt men det är för att konceptet "ny bil" aldrig lockat oss, vi kör bättre begagnat och vill varken ha lån eller höga månadsavgifter.
    Skulle vi välja att satsa på ny bil så skulle jag lusläsa avtal och upplägg och jämföra med att tex. ta lån på tre år och sen se vad jag hade för värde kvar (om jag köpte) jämfört med vad jag kan få köpa loss en leasad bil för och vad jag erlagt i leasing under åren.  Jag skulle också noga kontrollera uppläggen kring hur många mil man får köra, hur regleras slitage (vi har barn). 

Vad säger att "leasarna" inta kollar upp, och räknar på det punkter du nämner?
  • Mia99
    Hobgoblin skrev 2022-07-06 21:26:30 följande:
    Det finns en dold fälla som man kanske inte alltid räknar med, och det är värdeminskningen. Om man räknar med att köpa en ny bil var tredje år, så får man räkna med att man får tillbaka cirka hälften av bilens nypris när det är dags att byta.

En bil på 400 KSEK kommer efter tre år att ha kostat 200 KSEK, dvs 70 KSEK per år. Fördelat per månad blir det alltså 5.500 kr. Det är en kostnad som bilägaren får ta.

Vill man inte byta bil så ofta, så är det naturligtvis andra summor som gäller, men man får ändå inte missa att räkna med avskrivningen.
  • Hobgoblin
    elsi skrev 2022-07-06 12:30:30 följande:
    I stort sett dessa saker som gjort att vi valt leasing. Plus att man slipper stå med reparationer och kostnader för dessa. Vi har tidigare haft otur med "bättre begagnade bilar" och nu slipper vi allt sånt, dels för att bilen är så pass ny att det inte hände och om nåt händer så ingår det ju i den totala kostnaden.

Billigare än att köpa vet jag inte, men sinnesfrid är också värt en del för oss i alla fall.
    Är ju en kalylerad kostnad det också.....hoppas man 
  • Hobgoblin

Min Mazda 3 kostade mig 2200/månad och då ägde jag bilen fullt ut!
    Att leasa privat är nog ingen bra deal alls
    SMS- lån de lux typ-.....

• Mia99
    Hobgoblin skrev 2022-07-06 22:20:36 följande:

Min Mazda 3 kostade mig 2200/månad och då ägde jag bilen fullt ut!
    Att leasa privat är nog ingen bra deal alls
    SMS- lån de lux typ-.....

Jämför du leasing i tre år med att köpa ny bil och sälja efter tre år för att köpa en ny, så är kostnaden ungefär samma, 10% plus minus. Det gäller förstås om du inte överstiger det överenskomna antalet körda mil för en leasad bil.

Köper du en begagnad bil eller behåller din bil längre än tre år, så kan man inte längre jämföra eftersom man inte leasar äldre bilar.
  • daljian
    Hobgoblin skrev 2022-07-06 21:26:30 följande:
    Vad har den kostat:
    3900*12*3 + fösäkring * 3år + vinterdäck.
    Utöver det bränsle. Har kört 440 mil än så länge (från mars) till nu och tankar med spotpris. Månaderna har sett ut såhär hittills: (juli, ..., mars): 2+37+176+126+55: 396 SEK
    Det ger milpris på 90 öre moms och skatter inräknat, dock exkluderat nätavgift - vilken jag betalar oavsett men med den blir det lite till. 

Efter tre år lämnas bilen tillbaks, och beroende på skador och övermil (11SEK/mil) kan det kosta pengar att lämnna tillbaks den, men det är löpande kostnader man har oavsett (även en ägd bil kostar att köra och reparera). 

Angående handpenning (eller pengar över huvud taget) kan man tänka att man lägger pengar i en bil år 0 (minst 500k i dagsläget), som man sedan säljer vid år 3, eller sprider ut det under perioden (leasing).

De pengarna man hade behövt ta ut för att lägga på insats kan istället ligga kvar där man har dem, fonder exvis.
    Så svaret på frågan är vad jag hade innan har jag kvar.

Säger inte att det ena är bättre än det andra, har ägt nya & begagnade bilar och nu lesing. Vår andra bil köpte vi ny och har kört den 10k mil. Den har de sista åren efter att lånen betalts nog varit hyffsat billig, dock var senaste servicen i dyraste laget på 15k och bränslet är riktigt dyrt. 

Den ryker nog snart till förmån för en till elbil.
  • Anotherone
    PH76 skrev 2022-07-06 21:37:32 följande:
    Vad säger att "leasarna" inta kollar upp, och räknar på det punkter du nämner?

Det förutsätter jag att de som vill leasa gör. Att alla som har för avsikt att göra ett större köp är smarta konsumenter.

Min erfarenhet av de jag känner som leasat är att ungefär 50% är nöjda, de vill inte äga och tycker det är smidigt att leasa. Sen har vi dem som inte förstått överhuvudtaget vad leasing innebär utan tror att om tre år "får" man bilen. Ungefär som att köpa på avbetalning. Någon som inte fattat att man inte får slita hur som helst på bilen (barn + djur) och någon som kört alldeles för många mil och blivit påförd väldigt stora kostnader i efterhand. 

• Alexi

Vi tycker det är grymt bra med leasing. Vi slipper lägga ut en stor summa på att köpa bil. Och vi slipper ta risken för att en viss modell, tex dieselbil, blir totalt omodern på några år och därmed lågt andrahandsvärde.

Vi har två fräscha bilar på uppfarten som alltid fungerar, en är helt ny och går dessutom på el.

• Anonym (Automan)

Vill man ha en sprillans ny bil ganska ofta samt inte kör extremt mycket kan det vara ett bra alternativ. Man behöver inte lägga en stor summa i kontantinsats, man behöver inte tänka på service/reparationskostnader osv... utan man får ett månadspris som täcker in "hyran", däckbyte, service, försäkring mm... 
    När det är färdigleasat så är det bara att lämna tillbaka bilen och sen kan du glömma den... 

Låter väl son en superdeal? Positivt på många sätt är det. Men några tunga nackdelar finns... exempelvis att du inte äger bilen. Du kan inte köra hur långt du vill... kör du mer än avtalat så kan det bli svindyrt.... eventuella skador på bilen som anses vara mer än normalt slitage kan också bli en dyr historia. 
    Självklart kan man ju köpa ut bilen efter leasingen om man vill... men då kommer man i slutändan betalat mycket mer för bilen än om du skulle tagit billån direkt.

Jämför man med att köpa en sprillans ny bil så kan det låta som att det är dyrare att köpa... men det är ju för att kontantinsatsen måste in och det kan ju vara ett hinder för många... annars så är billån ofta ganska förmånliga eftersom bilen finns som säkerhet. 
    Dessutom finns ju olika typer av billån... det vanliga där du lånar på hela värdet och sen finns billån med restvärde där du lånar kanske 50% av värdet och efter avtalstiden så kan du lägga upp en ny Avbetalning, betala direkt eller sälja tillbaka bilen... den typen av lån funkar bra för den som vill byta bil ofta (likt leasing).

Fördelen med att köpa bilen (eller avbetalning) är att du äger den. Efter du betalat den kan du äga den hur länge du vill och "ingen" kan säga något om vad du gör med den, hur långt du kör osv... 
    Nackdelar med att köpa en bil, och framförallt en ny bil, är värdeminskningen. Den är som störst just när bilen är ny. På de tre åren du kanske lånar på en bil med restvärde halveras kanske bilens värde... detta är något man inte behöver tänka på när man leasar. Nu erbjuder många billån med garanterat restvärde så allt redan är uträknat på förhand och därför försvinner det problemet lite. 

Bäst deal på bil får man nog om man köper en kanske 3 år gammal begagnad bil för då får dy fortfarande en väldigt ny bil men det stora värdetappet har redan varit.

Jag är mer en person som om jag skulle köpa en ny bil vill ha den läääänge. Så jag hade nog gått för ett vanligt billån utdraget på kanske 8 år. Skulle jag däremot vilja byta bil ofta hade jag tagit 3 år billån med restvärde.... men... skulle jag vilja ha en elbil eller plugin hade jag valt att leasa och jag hade aldrig köpt en begagnad (om den inte är nästan helt ny). Detta av den enkla anledningen som kallas Batteri. Jag skulle aldrig vilja ta smällen av att behöva göra ett bayteribyte som läget är nu... betala mer än vad bilen är värd... och man vet inte om det kommer efter 5 eller 10 år... man vet inte om tillverkaren eller försäkringsbolaget ens vill betala (om det handlar om något som skulle kunna anses gå på garanti). 

Slutsats: leasing är ok om man vet vad man ger sig in på och tycker att avtalet passar hur man kommer använda bilen. 

Mitt tips: antingen köper du en 3-4 år gammal bil med så lite miltal som möjligt och har den i många år... eller så letar du upp den nyaste bilen och lägsta miltalet du har råd att köpa kontant (utan att tömma sparkontona). 

Svar på tråden Varför leasa bil?