Inlägg från: Mia99 |Visa alla inlägg
  • Mia99

Varför leasa bil?

nytt eller gammalt skrev 2022-07-06 20:12:32 följande:
    Hur mycket kostar det att leasa en elbil? 
    Min Volvo XC40 Pure Electric går på runt 6500 i månaden för tre års leasing. Den är då fullutrustad med i princip allt och med maxad mileage. Rätt dyrt, jag vet, men för min del är det värt bekvämligheten och den totala smidigheten. Det beror på vad man vill prioritera i livet.
  • Mia99
    Hobgoblin skrev 2022-07-06 21:26:30 följande:
    Vad har den kostat och vad kostar en när den ska lämnas tillbaka?
    Du kommer ju aldrig att äga en leasingbil!
    Vad har du för handpenning att ta vidare till nästa bil?
    Det finns en dold fälla som man kanske inte alltid räknar med, och det är värdeminskningen. Om man räknar med att köpa en ny bil var tredje år, så får man räkna med att man får tillbaka cirka hälften av bilens nypris när det är dags att byta.

En bil på 400 KSEK kommer efter tre år att ha kostat 200 KSEK, dvs 70 KSEK per år. Fördelat per månad blir det alltså 5.500 kr. Det är en kostnad som bilägaren får ta.

Vill man inte byta bil så ofta, så är det naturligtvis andra summor som gäller, men man får ändå inte missa att räkna med avskrivningen.
  • Mia99
    Hobgoblin skrev 2022-07-06 22:20:36 följande:

Min Mazda 3 kostade mig 2200/månad och då ägde jag bilen fullt ut!
    Att leasa privat är nog ingen bra deal alls
    SMS- lån de lux typ-.....

Jämför du leasing i tre år med att köpa ny bil och sälja efter tre år för att köpa en ny, så är kostnaden ungefär samma, 10% plus minus. Det gäller förstås om du inte överstiger det överenskomna antalet körda mil för en leasad bil.

Köper du en begagnad bil eller behåller din bil längre än tre år, så kan man inte längre jämföra eftersom man inte leasar äldre bilar.
Svar på tråden Varför leasa bil?