Hobgoblin skrev 2022-07-06 21:26:30 följande:
Vad har den kostat och vad kostar en när den ska lämnas tillbaka?
Du kommer ju aldrig att äga en leasingbil!
Vad har du för handpenning att ta vidare till nästa bil?
Vad har den kostat:
3900*12*3 + fösäkring * 3år + vinterdäck.
Utöver det bränsle. Har kört 440 mil än så länge (från mars) till nu och tankar med spotpris. Månaderna har sett ut såhär hittills: (juli, ..., mars): 2+37+176+126+55: 396 SEK
Det ger milpris på 90 öre moms och skatter inräknat, dock exkluderat nätavgift - vilken jag betalar oavsett men med den blir det lite till.
Efter tre år lämnas bilen tillbaks, och beroende på skador och övermil (11SEK/mil) kan det kosta pengar att lämnna tillbaks den, men det är löpande kostnader man har oavsett (även en ägd bil kostar att köra och reparera).
Angående handpenning (eller pengar över huvud taget) kan man tänka att man lägger pengar i en bil år 0 (minst 500k i dagsläget), som man sedan säljer vid år 3, eller sprider ut det under perioden (leasing).
De pengarna man hade behövt ta ut för att lägga på insats kan istället ligga kvar där man har dem, fonder exvis.
Så svaret på frågan är vad jag hade innan har jag kvar.
Säger inte att det ena är bättre än det andra, har ägt nya & begagnade bilar och nu lesing. Vår andra bil köpte vi ny och har kört den 10k mil. Den har de sista åren efter att lånen betalts nog varit hyffsat billig, dock var senaste servicen i dyraste laget på 15k och bränslet är riktigt dyrt.
Den ryker nog snart till förmån för en till elbil.