Anonym (operfekt) skrev 2022-03-01 16:21:59 följande:
Och?
När ditt behov av personlig integritet gör att din partner inte kan lita på dig så är det ju fortfarande destruktivt för ert förhållande och att lägga fram beskrivningar på definitioner av orden lär ju inte hjälpa ett dugg.
För du menar väl inte på allvar att om din partner blir misstänksam på dig för att du smusslar med saker så kommer hen bara tvärvända och lita på dig till 100% bara för att du beskriver definitionen av Förtroende och Integritet?
Jag tror snarare att din partner kommer skratta och dumpa dig ändå och hitta sig någon som är mindre hemlighetsfull
Det handlar kanske mer om att göra varandra nöjda och hitta en balans mellan förtroende och integritet än att tävla om vem som har rätt. Som sagt dragkamper om individens rätt i universum leder sällan till ett bra förhållande. Extrem individualism funkar sällan bra i tvåsamhet. Det kan kanske fungera om det gäller två lika extrema individualister men knappast om man har olika syn på det vilket man bevisligen har om den ene blir misstänksam.
Skall försöka... försöka förklara. Försök förstå för jag tänker inte förklara mer.
Jag lever inte i ett destruktivt förhållande...
Jag håller inte på och smusslar, hon har ingen anledning att inte lita på mig.
Om hon trots detta inte litar på mig så reder vi ut varför.
Om hon trots detta insisterar på att jag måste bevisa att hon kan lita på mig genom att ge henne tillgång till telefon, dator, att jag inte får gå ut med vänner så tackar jag för tiden vi har haft tillsammans. Hon är inte värd det.
Ett sådant beteende är precis som jag skrev ovan ofta en projektion på sin partner.
Det är därför otrogna ofta anklagar sin partner för otrohet.
Det betyder att tilliten och förtroendet inte finns och jag vill inte leva med någon som jag inte litar på eller för den delen tvärtom, inte litar på mig.
Det handlar inte om hemlighetsfull det handlar om att ha integritet.
Sedan undrar jag hur tusan du menar att det måste finnas en balans mellan integritet och förtroende, Du menar snarare en balans mellan bristande förtroende och integritet:
"Jag litar inte på dig och därför får du inte ha några hemligheter"
Nu giter jag inte förklara mer